پس از شیوع موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا و به خطر افتادن جان خیلی از شهروندان، فعالیت مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۶ به سمت تولید حداکثری ماسک وعرضه آن بین مردم با قیمت بسیار پایین رفت.

کرونا

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام: اکنون ۳ نوع ماسک شامل ساده، پرستاری و نانو به کوشش هم‌محله‌ای‌های شاغل در این مرکز تولید و دراختیار اقشار مختلف قرار می‌گیرد. کارگاه تولیدی مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه درطبقه زیرین ساختمان «حامیان اندیشه رشاد» واقع در محله خزانه بخارایی جنوبی، فلکه اول عباسی، انتهای خیابان شهید پرستویی قرار گرفته است. با راه‌اندازی این کارگاه تولیدی ۱۹ آقا و ۷ خانم به‌عنوان خیاط مشغول کار و فعالیت برای کسب روزی حلال شده‌اند. به این کارگاه تولیدی رفتیم تا از نزدیک تلاش هم‌محله‌ای‌ها برای افزایش تولید ملی و شکست کرونا را ببینیم.  
کمپین «من ماسک می‌زنم» چند وقتی است که در شهر به راه افتاده و نیروهای فعال در مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۶ می‌خواهند با تولید و پخش ماسک باکیفیت و البته ارزان‌قیمت بین مردم، این فرهنگ را بین خانواده‌ها بیشتر جا بیندازند که حین خروج از منزل، حتماً از ماسک استفاده کنند تا به سلامت این بحران را پشت سر بگذارند.  
خیابان شهید پرستویی را به سمت پایانه مسافربری جنوب پیش می‌رویم. ساختمان «حامیان اندیشه رشاد» مرکزی شناخته شده در زمینه حمایت و توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در منطقه ۱۶ است که باعث می‌شود خیلی زود آن را پیدا کنیم.  
به ورودی ساختمان که می‌رسیم، صدای چرخ‌های خیاطی از راه‌پله زیرزمین شنیده می‌شود. از پله‌ها پایین می‌رویم و درمقابل خود با سالنی مواجه می‌شویم که محل تولید ماسک و البته در بخش دیگری از آن پوشاک تولید می‌شود. همه مشغول به کار هستند و صدای چرخ خیاطی لحظه‌ای قطع نمی‌شود.

  •  شروع کار  فقط با رعایت پرتکل‌های بهداشتی 

در کارگاه تولیدی ماسک مرکز کارآفرینی که زیرنظر مرکز جامع رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۶ فعالیت می‌کند، برای ۲۶ شهروند به‌صورت مستقیم و برای ۶۰ نفر دیگر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است. از این نکته نباید گذشت که کار اصلی این کارگاه تولیدی در روزگار قبل از کرونا، فقط تولید پوشاک بود، اما از زمان شیوع این ویروس، بخش اعظم کار خود را به تولید ماسک موردنیاز شهروندان تغییر داده و البته درکنار این کار اجازه ندادند تولید پوشاک از رونق بیفتد.  
«محمد صادقی» کارآفرین و مدیر این کارگاه تولیدی، تجربه چندساله خود را به کار گرفته تا در شرایط کرونایی که شهروندان نیازمند ماسک مناسب و باکیفیت هستند، از عهده این مسئولیت به خوبی برآید. او از ابتدای روز تا غروب در مجموعه حضور دارد و همپای دیگران تلاش می‌کند. این موضوع باعث شده تا کارکنان این کارگاه تولیدی، با شوق بیشتری پشت میز کار و دستگاه‌های چرخ خیاطی بنشینند و از کار کردن خسته نشوند.  
در کارگاه تولید ماسک مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۶، همه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده و همه کارکنان مقید به به کارگیری دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن محل کار و شست‌وشوی مکرر دست‌ها هستند.  

  •  ضرباهنگ کار و تلاش برای مقابله با کرونا

شنیدن صدای چرخ‌های خیاطی در مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۶ آهنگ و ملودی زیبایی دارد که هیچ گوشی را به درد نمی‌آورد چون این ضرب آهنگ برای شکست کرونا به صدا درآمده است.  
به گفته صادقی، یکی از افتخارات کارکنان این مجموعه کارآفرینی در شرایط کرونایی، تولید روزانه ۲ هزارعدد ماسک بهداشتی در ۳ نوع ساده، پرستاری و نانو است. درواقع از زمانی که رهبر معظم انقلاب از همه ارگان‌ها و نهادها خواستند تا کمبود اقلام بهداشتی از جمله ماسک را در کشور رفع کنند و این محصول به سادگی دراختیار مردم قرار گیرد، این سفارش، چراغ راه این تولیدکنندگان قرار گرفت و با اینکه راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک برای آنها تجربه جدیدی بود، اما با توکل به خدا توانستند در این زمینه به موفقیت بزرگی برسند.  
صادقی می‌گوید: «شاید در اوایل کار و روزی که تصمیم به راه‌اندازی بخش تولید ماسک گرفتیم، نمی‌دانستیم چه آینده‌ای پیش روی ماست، اما پیام رهبر معظم انقلاب، برای همه ما حجت بود و نشان می‌داد که می‌توانیم در کارمان موفق شویم و ماسک تولید کنیم. بنابراین با انگیزه و اعتماد به نفس بالا، چرخه تولید ماسک بهداشتی را در این کارگاه تولیدی به راه انداختیم و با عنایت و لطف پروردگار و تلاش کارکنان و کارکنان، توانستیم به تولید ماسک باکیفیت بپردازیم.» 
شاید در نگاه اول تولید روزانه ۲ هزارعدد ماسک ساده به نظر برسد، اما با کمی تأمل متوجه می‌شوید که این تولیدات ملی می‌تواند روزانه جان ۲ هزار نفر از شهروندان را از ابتلا به ویروس کرونا نجات دهد و البته نقش مهمی در قطع زنجیره این ویروس منحوس داشته باشد.  

  •  به دنبال کسب سود و نفع اقتصادی نیستیم

ازابتدای بحران کرونا تاکنون اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را در شهر شاهد بوده‌ایم. مثلاً زمانی که عده‌ای سودجو و فرصت طلب، شیوع ویروس کرونا را بهانه‌ای قرار داده بودند تا با احتکار و گرانفروشی اقلام بهداشتی از جمله ماسک و موادضدعفونی‌کننده، کام شهروندان را تلخ کنند، اما در نقطه مقابل درهمین محله‌ها با آدم‌هایی روبه‌رو می‌شدیم که به معنای واقعی کلمه، انسانیت، نوعدوستی، ایثار و از خودگذشتگی را با کار و اعمال خود ترجمه کردند. از پزشکان و پرستاران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گرفته تا جوانانی که به میل و اختیار خود بسته‌های ماسک را تهیه کرده و با حضور در میدان‌ها و خیابان‌های پررفت و آمد و ورودی ایستگاه متروها و اتوبوس، ماسک رایگان بین عابران پیاده و رهگذران توزیع می‌کردند. این صحنه‌های غرورانگیز باعث شد تا مدیریت و کارکنان این مجموعه کارآفرینی، انگیزه بیشتری برای کار و تلاش برای تولید ماسک موردنیاز شهروندان پیدا کنند و با نیت نجات جان انسان‌ها، هر سختی و مشقتی را به جان بخرند. صادقی عنوان می‌کند: «کارکنان این مجموعه از تغییر خط تولید پوشاک به ماسک به دنبال کسب سود و درآمد نبوده و نیستند که اگر خدایی ناکرده چنین بود، جز ضرر حاصلی نداشت. در واقع حس همکاری که در این مرکز شاهد هستید را افراد قدیمی در دوران جنگ و دفاع‌مقدس تجربه کرده‌اند. آن زمان پیرو جوان در صحنه حاضر بودند و هرکاری ازدستشان بر می‌آمد انجام می‌دادند. حالا هم که به نوعی با بحران کرونا مواجه هستیم و به عبارتی شرایط دوران جنگ را تجربه می‌کنیم، باید با همان روحیه عمل کنیم.» 

  •  تولید هر ماسک جان یک نفر را نجات می‌دهد

وقتی در سالن تولید ماسک چشم می‌چرخانیم، متوجه «اصلان شجاعی» ۵۵ ساله یکی از خیاط‌های چیره‌دست و باتجربه این مرکز کارآفرینی می‌شویم که سرگرم دوخت ماسک است. به کارش دقت دارد و کمتر حرف می‌زند. فقط زمانی دست از کار می‌کشد که کار مهمی داشته باشد. چند دقیقه از چرخ خیاطی فاصله می‌گیرد تا از گوشه سالن پارچه سفید بیاورد و برش بزند. در این فاصله از حس و حالش می‌پرسیم که جواب می‌دهد: «تا به حال این‌قدر ازکاری که انجام می‌دهم لذت نبرده‌ام. وقتی که پارچه را روی چرخ خیاطی می‌گذارم تا ماسک بدوزم، به این فکر می‌کنم که این ماسک جان یک نفر را نجات می‌دهد. همین طرز فکر باعث می‌شود با اشتیاق زیادی کار کنم. شاید کسی که از این ماسک‌ها استفاده می‌کند، از نزدیکان، اقوام یا بستگان خودم باشد. به همین دلیل خیلی خوشحالم که خدا این توفیق را به من داده تا با این کار بتوانم جان تعدادی از شهروندان را نجات دهم. شعار من این است که با تولید هرعدد ماسک، جان یک نفر را نجات می‌دهیم.»
همه کارکنان این کارگاه تولیدی مثل همین خیاط باسابقه از خودگذشته و بامحبت هستند و برای رضای خدا و خدمت به مردم آستین بالا زده‌اند و نیتشان این است که تا زمان شکست کرونا، در میدان تولید ماسک باقی بمانند.

  • معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردارمنطقه ۱۶ از آثار و برکات کارگاه تولید ماسک می‌گوید / مقابله با کرونا و اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار

کارگاه تولیدی مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۶ که در روزهای نخستین شیوع ویروس کرونا، خط تولید ماسک ساده را راه‌اندازی کرده بود، به مرور زمان و با کسب تجربه توانست تولید ماسک‌های بیمارستانی از نوع پرستاری و نانو را پیش بگیرد و با این کار توانست بخشی از نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌های مناطق جنوب شهر را تأمین کند. اما همه اینها گوشه‌ای از آثار این کارگاه تولید ماسک است. «ابوذرالله‌کرمی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ در این‌باره برای ما صحبت می‌کند.  
نخستین نکته‌ای که معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ به آن اشاره می‌کند، نحوه عرضه و توزیع ماسک‌های تولیدی این مرکز کارآفرینی است. «ابوذرالله‌کرمی» می‌گوید: «همه ماسک‌های تولیدی در بسته‌بندی مناسب و بهدشتی دراختیار بانوان سرپرست خانوار منطقه قرار می‌گیرد تا در محل‌هایی که تعیین شده به شهروندان بفروشند و از این طریق کسب درآمد داشته باشند.»
قیمت ماسک‌های تولیدی در مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۶ بسیار ارزان است و این موضوع باعث می‌شود تا بانوان سرپرست خانوار آنها را در مدت کوتاهی بفروشند. وی تأکید می‌کند که همیشه یک نفر رابط یا کارشناس مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه همراه بانوان سرپرست خانوار در این محل‌ها حضور دارد تا شهروندان با خیال راحت از آنها ماسک مورد نیازشان را خریداری کنند. این کار با هماهنگی معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه انجام می‌شود و کارشناسان واحد کارآفرینی و فروشندگان کارت شناسایی دارند تا شهروندان آنها را به راحتی شناسایی کنند. در واقع تولید ماسک در مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه آثار زیادی داشته که می‌توان به مقابله با ویروس کرونا، اشتغالزایی و حمایت از بانوان سرپرست خانوار و خانواده آنها اشاره کرد.  

  •  توزیع ماسک در نقاط پررفت و آمد

کارشناسان حوزه اجتماعی و فرهنگی در بازدید میدانی از محله‌ها، چند نقطه پررفت و آمد را برای استقرارعرضه‌کنندگان ماسک‌های بهداشتی در نظر گرفته‌اند. ‌الله‌کرمی در این‌باره می‌گوید: «پس از بررسی‌های به عمل آمده، مشخص شد که محله باغ آذری، پایانه جنوب، میدان شهید محرم ترک، محله علی‌آباد جنوبی، پایانه اتوبوسرانی و ایستگاه مترو علی‌آباد، محله یاخچی‌آباد، پایانه اتوبوسرانی و بوستان ۱۷ شهریور، بهترین محل‌ها برای عرضه ماسک‌های بهداشتی هستند. در این مدت بانوان سرپرست خانوار به نوبت و طبق زمان‌بندی مشخص، همراه با کارشناسان واحد کارآفرینی در این نقاط حاضر شده‌اند و به عرضه ماسک بین شهروندان مشغول هستند. آنها از اینکه می‌توانند با این کار منبع درآمدی داشته باشند و روی پای خود بایستند، احساس عزت نفس و غرور می‌کنند. این مسئله جای خوشحالی دارد که یک مرکز کارآفرینی بتواند از یک سو در زمینه تولید ملی قدم بردارد و نیاز کنونی کشور را برآورده سازد و از سوی دیگر با ایجاد اشتغال برای اقشار خاص به آنها این فرصت را بدهد تا به مرور زمان از چرخه حمایت ارگان‌ها و نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی خارج شوند و بتوانند توانمندی و استقلال خودشان را نشان دهند.  
الله کرمی درپایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری می‌کند که درآینده‌ای نزدیک تولید ماسک در کارگاه تولیدی مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه ۱۶ از مرز ۳ هزار عدد در روز خواهد گذشت.
 

کد خبر 537280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha