داستان تکراری مرگ براثر عقرب‌گزیدگی در واپسین روزهای فروردین‌ماه سال ۹۹ در استان هرمزگانکه رتبه دوم کشوری را در این زمی دارد، خبری ناگوار بود که همه را به‌بهت فروبرد.

عقرب

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، خیلی از ما همیشه از این‌که به‌وسیله یک جانور گزیده شویم، وحشت داریم؛ جانوران کوچکی که ظاهراً توان زیادی هم ندارند، ولی آن‌قدر روی ما تأثیر دارند که گاهی با دیدنشان از فاصله چندمتری هم دادمان به آسمان بلند می‌شود.

عقرب یا «کژدم» هم برای خودش طبقه‌بندی دارد و به گونه‌های کم‌خطر و خطرناک تقسیم می‌شود. مطالعه درباره این جانور شاید برای خیلی‌ها بی‌اهمیت باشد، ولی هرمزگانی‌ها این موجود را خوب می‌شناسند.

از حدود ۲۰۰ گونه متفاوت عقرب که در سراسر دنیا پراکنده‌اند، فقط حدود ۲۰ گونه آن‌ها سمی هستند. این جانور در رنگ‌های مختلفی مانند زرد مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای، خاکستری و سیاه مشاهده می‌شود و اندازه آن بین ۱.۵ تا ۱۸ سانتی‌متر است، ولی با توجه به این‌که بدنی تخت و صاف دارد، می‌تواند از شکاف‌هایی به عرض ۳ میلی‌متر هم عبور کند و وارد خانه شود.

عقرب‌هایی‌ که در ایران‌ وجود دارند، بیشترین میزان گزش در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و خطرناک‌ترین نوع عقرب در ایران نیز «گادیم» نام دارد که در هرمزگان هم یافت می‌شود و سمی کشنده دارد. سم سایر عقرب‌ها تا این حد کشنده نیست!

استان هرمزگان معمولاً رتبه دوم میزان عقرب گزیدگی در کشور را دارد و هرساله بیش از ۱۰ مورد مرگ ناشی از عقرب گزیدگی گزارش می‌شود. یافته‌ها نشان داد که گونه گادیم خطرناک‌ترین کژدم کشور و عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از عقرب‌زدگی در هرمزگان است.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که عقرب گادیم دارد این است که سم بسیار کمی دارد و وقتی وارد بدن فرد می‌شود ممکن است خود فرد متوجه گزیدگی نشود و هیچ دردی را حس نکند و پس از دو روز متوجه درد در ناحیه گزیدگی شود. البته سم این عقرب تأخیری است و پس از چند روز عوارض خود را نشان می‌دهد و آن زمان دیگر دیر شده است. علائم ناشی از نیش عقرب توسن زودتر بروز می‌کند.

در روزهای گذشته خبری دست‌به‌دست شد که دختر ۷ ساله بشاگردی براثر نیش عقرب جان باخت. این دختر ۷ ساله ساکن روستایی در شهر گافر دچار عقرب گزیدگی و سپس به مرکز درمانی سیت و ماسیتی منتقل و پس از اقدامات اولیه راهی بیمارستان سردشت و سپس میناب می‌شود انتقالی که به دلیل مشکلات همیشگی جاده‌های شهرستان بشاگرد بیش از سه ساعت به طول می‌انجامد و شاید همین از دست دادن وقت طلایی سبب مرگ کودک بشاگردی می‌شود.

در همین خصوص مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان افزود: در این خصوص نیز طی دستورالعمل‌ها تمامی مراکز خدمات جامع استان هرمزگان دارای پزشک و سرم ضد عقرب نیز موجود است.

دکتر فاطمه نوروزیان با اشاره به این‌که در مراجعه بیمار نیز ابتدا سرم نیز تزریق و سپس بیمار به بیمارستان باید منتقل شود، تصریح کرد: متأسفانه زمان طلایی برای رسیدن این فرد به بیمارستان به دلیل دیر رساندنش نیز از بین می‌رود و اقدامات درمانی همکارانم نیز جوابگو نبوده است هرچند در تمامی مراکز نیز سرم ضد عقرب تزریق‌شده است.

وی گفت: طبق گفته پزشکان نوع عقرب و سم آن از خطرناک‌ترین انواع عقرب‌ها بود، با توجه به این‌که ممکن است عقرب هنگام نیش زدن سم خود را به لایه‌های زیرپوست یا عمیق‌تر از آن وارد کند و این سم برای ایجاد علائم باید جذب خون شود و به مراکز مختلف برسد، بیمار باید هرچه زودتر به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کند و درمان مناسب برای وی صورت بگیرد تا خطر مرگ‌ومیر کمتر شود.

نوروزیان با اشاره به این‌که مهم‌ترین نکته پیشگیری از عقرب گزیدگی دادن هشدارها و مطالعات به افراد جامعه درباره نحوه پیشگیری از عقرب گزیدگی است، عنوان کرد: این هشدارها را می‌توان از طریق رسانه‌های عمومی، مراقبان بهداشتی، واحدهای عقرب گزیدگی، پزشکان و تمام افرادی که به طریقی با بهداشت و سالمت جامعه سروکار دارند، انجام داد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: عقرب موجود خطرناکی است و حق‌داریم از آن وحشت داشته باشیم، با توجه به وجود عقرب در هرمزگان، برای برخورد مناسب با این جانور و همچنین نجات جان بیماران، لازم است آگاهی کاملی درباره این جانور داشته باشیم، زیرا انجام هرگونه اقدام خودسرانه‌ای می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: بیشتر درمان‌های سنتی و خانگی در موارد عقرب گزیدگی پایه و اساس علمی ندارند، به همین دلیل در صورت مواجهه با عقرب گزیدگی، باید بیمار به‌سرعت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود.

نوروزیان گفت: عدم احساس درد در ناحیه گزش دلیل بر بی‌اهمیت بودن موضوع نیست و می‌تواند نشانگر آرامش پیش از طوفان باشد.

همچنین مشکلات جاده‌ای در شهرستان بشاگرد درد کهنی است که در مقاطع و شرایط مختلف همچون تحصیل دانش‌آموزان و انتقال بیماران نیز باعث رنجش خاطر ساکنان این شهرستان شده به‌گونه‌ای که در سیلاب دی‌ماه سال ۹۸ نیز به دلیل طغیان رودخانه‌های فصلی و عدم وجود پل مناسب و مشکلات جاده‌ای شاهد به وجود آمدن گرفتاری و مشکلات بسیاری برای مردم این منطقه بودیم.

کد خبر 503559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha