سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه جمعه 29 سپتامبر، در نشست مطبوعاتی خود در پاریس با اشاره به سخنان "خاویر سولانا" رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از پیشرفت در مذاکرات بین ایران و اروپا خبر داد.

ژان بابتیست ماتئی گفت : اگرچه گفتگوها بین سولانا و لاریجانی تاکنون به توافق‌هایی منتج نشده است ، اما سولانا اعلام کرده که این مذاکرات با پیشرفت همراه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه افزود : نشست دیگری قرار است هفته آینده بین این دو برگزار شود که می‌تواند مثمرثمر باشد.

ماتئی در خصوص زمان دقیق برگزاری این مذاکرات اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود : تاریخ معینی در این زمینه انتخاب نشده است، ولی مدت زمان مذاکره نیز نامحدود نخواهد بود.

وی افزود : چنانچه مذاکره ‌کنندگان، این گفت وگوها را مفید و سازنده ارزیابی و تاکید کنند که باید ادامه داشته باشد، این مذاکرات تا آن زمان ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به سووالی پیرامون سخنان امروز "دومینیک دو ویلپن" نخست وزیر فرانسه در خصوص پرونده هسته‌ای ایران گفت : فرانسه همواره موافق ادامه مذاکرات در چارچوپ پیشنهاد "ژاک شیراک" رییس جمهوری فرانسه است.

بر اساس پیشنهاد فرانسه، در زمانی که گفت وگوهای هسته‌ای با تهران ادامه دارد، کشورهای عضو گروه ‪ ۵+۱‬باید بحث ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را معلق نگه دارند و درعین حال ایران نیز فعالیت غنی‌سازی خود را به حالت تعلیق درآورد.

نخست وزیر فرانسه امروز جمعه در گفت وگو با رادیو مونت کارلو گفت: نمی توان پذیرفت که کشوری مثل ایران تعهدات بین‌المللی خود را در زمینه موضوع مهمی چون عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای محترم نشمارد.

این اظهارات نخست وزیر فرانسه در حالی بیان می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ارایه نکرده است.

وی در پاسخ به سووالی در مورد احتمال اقدامات تنبیهی علیه ایران، کارآیی این اقدامات را زیر سووال برد، ولی در عین حال گفت: جامعه بین المللی نمی‌تواند هیچ کاری انجام ندهد.

مقامات فرانسه همواره گفت وگو با ایران در زمینه هسته‌ای را بهترین راه حل دانسته‌اند.

شیراک نیز در دیدار هفته گذشته با همتایان روسی و آلمانی خود در پاریس با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران گفت: امیدوارم که در این پرونده به نتیجه مثبتی برسیم.

وی بر ادامه گفت وگوهای کشورهای ‪ ۵ +۱‬با ایران تاکید کرد و افزود : من قبلا نیز گفته‌ام که همه کار باید کرد تا راهی ازطریق گفت وگو باایران پیدا شود و من نسبتا خوشبین هستم به آنچه که هم اکنون بین کشورهای ‪ ۵+۱‬و ایران به ویژه در گفت و گوهای بین سولانا و لاریجانی در جریان است.

"فیلیپ دوست بلازی" وزیر امور خارجه فرانسه نیز بر ادامه گفتگوهای هسته‌ای با ایران تاکید کرد و گفت : باید دست دوستی دراز کرد و همه کاری را باید انجام داد تا گفت وگوها ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به این سووال که آیا تمام کشورهای عضو گروه ‪ ۵+۱‬پیشنهاد فرانسه در خصوص پرونده هسته‌ای ایران را پذیرفته‌اند، گفت : تاکنون اعتراضی نیز به این پیشنهاد نشده و حتی آمریکا نیز مخالفتی در این زمینه نکرده است.

کد خبر 5032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز