بسیاری از دانشجویان ایرانی به دنبال شیوع کرونا خواستار بازگشت به کشور هستند، اما برخی حاضر به تست یا قرنطینه در ایران نمی‌شوند.

هواپيما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها اخباری درباره بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج کشور به ویژه اروپا به دلیل شیوع کرونا منتشر شده و نخستین پرواز فوق العاده برای بازگشت ایرانیان ۲۷ فروردین از رم پایتخت ایتالیا به ایران انجام شد و بیش از یک صد دانشجوی ایرانی مقیم ایتالیا با نخستین پرواز اضطراری ایران ایر به رم، به کشور بازگشتند، افزون بر این پروازی فوق العاده از اسپانیا به ایران انجام شد و دانشجویان ایرانی را به کشور بازگرداند اما روز جمعه وزارت بهداشت مانع پرواز دوم از رم به مقصد تهران شد و لغو و ادامه برخی پروازها به ویژه از اروپا به ایران حاشیه ساز شده است.

  • ماجرای لغو پرواز دانشجویان از ایتالیا و اسپانیا به ایران

بر اساس اعلام منابع خبری دانشجویان ساکن ایتالیا پس از بازگشت به کشور به هتلی منتقل و دو نفر از آنها از محل قرنطینه فرار کردند. وزارت بهداشت اعتقاد دارد با توجه به عدم شناخت مناسب از نوع ویروس کرونا در کشورهای دیگر، این دانشجویان و سایر ایرانیان مقیم خارج از کشور باید طبق پروتکل ستاد ملی مبارزه با کرونا، ۱۴ روز در یک مرکز مجهز قرنطینه بمانند و بعد از تست‌های لازم نزد خانواده برگردند.

در پی این مسائل، سفارت ایران در ایتالیا اعلام کرد پرواز فوق العاده امروز ایران‌ایر برای بازگشت دانشجویان، به دلیل رفتارهای نامناسب عده‌ای از مسافران در پرواز روز چهارشنبه و عدم تمکین آنها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات قرنطینه‌ای، لغو شد. گویا ۹۰۰ ایرانی دیگر که در ایتالیا زندگی می‌کردند می‌خواهند به کشور بازگردند.

جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت درباره لغو پرواز بازگشت دانشجویان مقیم سایر کشورها به ایران اظهار کرد: ما یک پرواز از اسپانیا و یک پرواز از ایتالیا داشتیم که متاسفانه برخی افرادی که با این پرواز به ایران بازگشتند، برخلاف تعهدات خود حاضر به قرنطینه و دادن آزمایش نشدند و مشکلاتی را ایجاد کردند. با توجه به این مشکلات و اینکه برخی به هیچ عنوان حاضر نیستند به تعهدات خود پای‌بند باشند، موضوع بازگشت ایرانیان به تعلیق درآمد و فعلا پرواز دیگری را میزبانی نخواهیم کرد تا روش دیگری اتخاذ کنیم، فاز مدیریت شده بیماری در کشور فاز شکننده‌ای است، اینکه افراد بخواهند رفتار غیر متعهدانه انجام دهند، پذیرفته نیست. لذا فعلا پرواز ورودی نخواهیم داشت.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در مورد وضعیت دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا و برخی از مسائلی که در ارتباط با بازگشت آنها پیش آمده است گفت: در ابتدا جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم در ایتالیا درخواست بازگشت داشتند و به مرور تعداد آنها افزایش یافت و به چندصد نفر رسید با توجه به این موضوع سفارت ما در ایتالیا آنها را سازماندهی کرد و از آنها ثبت نام کرد. ما در وزارت خارجه نیز مجوزهای لازم را از ستاد کرونا و و وزارت بهداشت برای بازگشت آنها به کشور دریافت کردیم.

موسوی در ادامه با بیان اینکه برای بازگشت ایرانیان و دانشجویان از ایتالیا به کشور مجوزهای لازم گرفته شد و این پروتکل‌ها نیز به آن‌ها ابلاغ شد افزود: یک پرواز در این چارچوب انجام شد، ولی متاسفانه در روند این کار اخلال به وجود آمد و برخی از عزیزان پروتکل‌های بهداشتی را در مبدا و هنگامی که وارد کشور شدند رعایت نکردند.

او اضافه کرد: با توجه به این موضوع وزارت بهداشت به عنوان مرکز اصلی فرماندهی مبارزه با کرونا اعلام کرد که اگر این پروتکل‌ها رعایت نشود ادامه این روند سخت خواهد بود و باید همه پروتکل‌های بهداشتی را در هنگام ورود رعایت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: شهروندان همه باید هنگام ورود به کشور پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت را بپذیرند و آن را کاملا اجرا کند.

  • شرط بازگشت دانشجویان مقیم سایر کشورها به ایران

با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی و سنگین وزارت خارجه حمایت از اتباع ایرانی در سراسر جهان است گفت: همه ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت به ایران باید پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت برای ورود به کشور را پذیرفته و آن را اجرا کنند. او افزود: هرجا شهروندان ایرانی درخواست کمک کنند ما موظف هستیم که به آنها کمک کنیم.

موسوی با بیان اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا برخی از ایرانیان مقیم در چندین کشور تقاضا داشتند که با توجه به شرایطی که در محل اقامتشان وجود دارد به ایران بازگردند و این کار در حال انجام است تصریح کرد: بسیاری از اتباع ایرانی در حوزه کشورهای خلیج فارس همسایگان و جاهای مختلف در این ایام به کشور بازگشته‌اند و همچنین کمک کرده‌ایم که اتباع سایر کشورها که در ایران بودند و تمایل به بازگشت به کشورشان داشتند به کشورهای خود بازگردند.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که وزارت بهداشت یک سری مقررات و پروتکل‌های بهداشتی را در این ایام برای ورود به کشور وضع کرده است که ما این پروتکل‌ها را از طریق سفارت‌خانه‌هایمان در اختیار شهروندان ایرانی قرار دادیم.

موسوی بیان کرد: هر ایرانی و غیرایرانی که البته ما تقریبا در حال حاضر ورود غیر ایرانی به کشور نداریم، باید این پروتکل‌ها را در هنگام ورود به ایران رعایت کنند از جمله انجام تست‌های اولیه و در هنگام ورود نیز به کشور نیز باید به نوعی قرنطینه شوند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه به پیگیری‌های صورت گرفته برای ادامه این پروازها اشاره کرد و گفت: شهروندان همه باید در هنگام ورود به کشور پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت را بپذیرند و آن را کاملا اجرا کند.

حالا از روز گذشته تاکنون یک پرواز از پاریس به ایران انجام شده است و امروز پروازی از بارسلون به ایران انجام خواهد شد و مسئولان وزارت بهداشت هنوز اظهار نظر جدید درباره ادامه پروازها نکرده‌اند و امید است که این سفرها و انتقال دانشجویان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.

درمان کرونا را تولید کنند چرا که بسیاری از اپیدمیلوژیست‌ها کرونا را مهمان همیشگی پاییز و زمستان در سال‌های آینده دانسته‌اند و به همین دلیل تولید دارو و واکسن اهمیت بسیاری دارد.

کد خبر 502727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha