گروه سیاسی: «توطئه تحریف نام خلیج‌فارس ۵۰ سال پیش از سوی جمال عبدالناصر، رهبر مصر که اقداماتش برای کشورهای عربی قابل تقدیر بود و ویژگی‌های بارزی داشت، آغاز شد.»

«امروزه در دنیا میلیاردها دلار خرج می‌شود تا نام خلیج فارس تحریف شود و شخصیت‌های سیاسی و مردم ایران باید همواره بر به کار بردن کامل این نام اصرار داشته باشند.»

«کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در ملاقات‌های خصوصی همواره از واژه خلیج فارس استفاده می‌کنند اما در مجامع بین‌المللی و بر اثر فشارهای سیاسی آن را تحریف می‌کنند.»

«منطقه خلیج فارس به دلیل دارا بودن بیش از ۶۶ درصد ذخایر نفتی جهان و ۵۰ درصد ذخایر گازی جهان بسیار مهم است و هر کس سعی می‌کند در این منطقه جای پایی باز کند.»

این عبارات مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی محمدرضا باقری، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در همایش بررسی تاریخی خلیج فارس و جزایر سه گانه بود که از سوی بسیج دانشجویی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. 

باقری علت تحریف نام خلیج فارس توسط جمال عبدالناصر، رهبر ملی مصر را تلاش او برای شکل‌گیری قومیت عربی و تضاد وی با شاه مخلوع ایران عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۳ زمانی که نماینده ایران در کویت بوده، نقشه خلیج فارس را با همان نام اصلی‌اش در اتاق شیخ صباح، وزیر خارجه وقت کویت و امیر فعلی این کشور دیده است، اظهار داشت: شیخ صباح به من گفت، ۲۲ سال پیش در اجلاس اتحادیه عرب، ناصر دستور داد که همه ما از نام خلیج عربی استفاده کنیم در حالی که ما همیشه در کتاب‌های تاریخ و جغرافیای خود خلیج فارس خوانده بودیم.

حضور رئیس جمهوری در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه  با اشاره به سفر احمدی‌نژاد به قطر و شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که انتقادات بسیاری را به خاطر نشستن وی زیر تابلوی خلیج عربی برانگیخت، گفت: وقتی احمدی‌نژاد سخنرانی‌ می‌کرد من به همه سران عربی که در این اجلاس شرکت کرده بودند نگاه می‌کردم که با هر جمله‌ای که نام خلیج‌فارس داشت و از زبان رئیس‌جمهوری شنیده می‌شد، تکان می‌خوردند. وی اضافه کرد: رئیس جمهوری به ابتکار وزارت امورخارجه و هماهنگی‌هایی که شد  برای شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس دعوت شد.

باقری ادامه داد: ‌پس از پایان اجلاس از نخست وزیر قطر سؤال کردند چرا از رئیس جمهوری ایران در جایی که همه سران عرب نشسته‌اند دعوت کردید که  بیاید و بگوید «خلیج‌فارس»، که نخست وزیر قطر گفت: خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده است.

باقری آن گاه به عین پاسخ ارائه شده توسط نخست وزیر قطر اشاره کرد که گفته بود: ایرانی‌ها به ما می‌گویند طبق اسناد تاریخی خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده است. حالا ما مدتی است که خلیج عربی می‌گوییم. مهم این است که ما می‌خواهیم با ایران رابطه داشته باشیم.

معاون عربی آفریقایی وزارت  امور خارجه با اشاره به اینکه در حال حاضر میلیاردها دلار خرج می‌شود تا نام خلیج فارس تحریف شود، از برخی شخصیت‌های ایرانی که نام کامل خلیج فارس را بر زبان نمی‌آورند انتقاد کرد و گفت: در اجلاس اخیر بین المجالس که در مصر تشکیل شد اماراتی‌ها کتابی به ۲ زبان چاپ کرده و پخش می‌کردند که در آن نام خلیج فارس تحریف شده بود. ما جلوی این کار را در سالن اصلی اجلاس گرفتیم اما آنها در راهروی بیرون، کتاب‌ها را پخش کردند. یک آمریکایی ۲ میلیون دلار گرفته و کتاب را چاپ کرده بود.

باقری گفت: ۲ سال پیش وقتی احمدی‌نژاد به امارات رفت، در ملاقات شیخ امارات با ایشان، شیخ  امارات  یک کلمه راجع به جزیره ابوموسی حرف نزد. آنها در مورد جزایر تنب‌بزرگ و کوچک هیچ اختلاف و سوءتفاهمی با ما ندارند، تنها بحث ابوموسی است.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به آمار موجود و ذخایر ۶۷۹ میلیارد بشکه نفت (۶۶ درصد نفت جهان) و بیش از ۵۰ درصد ذخایر گاز جهان در منطقه خلیج‌فارس گفت: شیخ زاید بن‌سلطان آل نهیان شیخ امارات در ملاقاتی که با ایشان داشتم می‌گفت: کاش نفت نداشتیم، چون قدرت‌ها می‌آیند و ما را به جان هم می‌اندازند.

باقری، وادادگی زاید در برابر قدرت‌های خارجی را یادآور شد و گفت که این حرف او کاملا درست بود، زیرا قدرت‌های جهانی برای سایه انداختن به ذخایر نفت و گاز منطقه همیشه تلاش کرده‌اند جای پایی در آن داشته باشند زیرا هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند بدون انرژی حرف اول را بزند.

قدرت برتر

باقری ایران را قدرت برتر منطقه خلیج‌فارس خواند و تصریح کرد: علت درگیری خارجی‌ها با ما بر سر این موضوع است، بنابراین هر کس در خلیج‌فارس و خاورمیانه قدرت داشته باشد در جهان قدرت دارد.

وی قدرت‌های بزرگ را عاملان اصلی بحران‌های جهانی دانست و گفت: آمریکا به سفیرش در عراق گفت که به صدام بگوید به کویت حمله کند آن هم از منطقه ای که تانک‌ها مجبورند به آرامی از آنجا عبور کنند، از آن طرف هم به خانواده الصباح و السالم کویت گفت که  از کشور خارج شوند،  به این خاطر که کویت تنها کشور خلیج‌فارس بود که به آمریکا پایگاه نظامی نداده بود، با شوروی رابطه داشت، مجلس و روزنامه‌های وزین داشت، چیزی که سایر کشورهای عربی به خصوص در منطقه خلیج‌فارس نداشتند.

خلاصه آمریکا بحران را به وجود می‌آورد، وارد آن می‌شود و بعد آن را حل کرده و قهرمان می‌شود، امروز کویتی‌ها آمریکا را ناجی خود می‌دانند.وی ادامه داد: در افغانستان هم طالبان را با پول امارات و حمایت پاکستان و... بر سر کار آورد و بعد به بهانه سرکوب طالبان به افغانستان آمد.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه سیاست ایران در منطقه خلیج‌فارس را همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و خنثی کردن تبلیغات ضدایرانی آمریکا در این کشورها دانست و گفت: چندی پیش معاون سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران آمد و قرارداد ۱۲ میلیارد دلاری گاز در کیش را امضا کرد، امروز هم قرار است قرارداد تجارت آزاد بین ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس امضا شود، در حال حاضر از ۱۲ پیشنهاد احمدی‌نژاد به شورا، ۲ یا ۳ پیشنهاد در حال اجراست و حجم روابط ما با کشورهای منطقه ۱۵ میلیارد دلار است که ۷ میلیارد دلار آن صادرات امارات به ایران و ۴ میلیارد دلار نیز صادرات ایران به امارات است.

باقری بازارهای کشورهای منطقه را محل تنفس و قدرت‌نمایی ایران دانست و گفت: بعضی وقت‌ها ترک‌ها از ما پیشی گرفته و این بازارها را جذب می‌کنند.

کد خبر 50225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز