دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

به گزارش بانک جهانی ادامه سخت گیری‌های اسرائیل در گذرگاه‌های مرزی فلسطینیان همچنان اقتصاد فلسطینیان را مختل کرده است.

این نهاد در آخرین گزارش خود خاطر نشان کرده که درآمد سرانه در اراضی فلسطینی طی سال 2007 راکد بوده است و محدودیت در عبور و مرور از گذرگاه‌های مرزی بیشتر از سال 2005 بوده و نوار غزه به خاطر محاصره توسط اسرائیل در انزوای کامل بوده است.

اسرائیلیان گفته‌اند که به خاطر جلوگیری از حملات پیکارجویان فلسطینی از این تدابیر امنیتی استفاده کرده‌اند. در ماه دسامبر کشورهای اهداکننده کمک به فلسطینیان متعهد شدند که به تشکیلات خودگردان فلسطینی طی سه سال، هفت میلیارد دلار کمک مالی کنند تا بتواند توسعه و اصلاحات لازم را انجام دهد.

جنبش حماس، که از ماه ژوئن سال گذشته بر سرزمین‌های فلسطینی باریکه غزه مسلط شده، اخیرا اعلام کرد که در مقابل توقف حملات علیه اسرائیل خواستار لغو محاصره اقتصادی و بازگشایی مرز این منطقه و مصر شده است. این گروه همچنین پیشنهاد کرد که درصورت موفقیت این طرح، به تدریج در سرزمین‌های فلسطینی واقع در کرانه باختری نیز آتش بس را رعایت کند.

پیشنهاد حماس در جریان گفت‌وگو نمایندگان این گروه با مقامات مصری مطرح شد که نقش واسطه را در مذاکرات غیرمستقیم این گروه و اسرائیل بر عهده دارند.  اما با تمامی این احوال بحران انسانی در نوار غزه ادامه دارد.

 از سوی دیگر گروهی از سازمان‌های حقوق بشر و توسعه که مقر آنها در بریتانیاست خواستار تغییرات بنیادین در سیاست‌های اسرائیل، جامعه بین‌الملل و تشکیلات خود گرادان فلسطینی در قبال نوار غزه شد.

در گزارش این گروه جزئیات بحران اقتصادی این منطقه قید شده، بحرانی به گفته این گروه حقوق بشر بدترین بحران نوار غزه از زمان جنگ 1967 اعراب و اسرائیل محسوب می‌شود.
این گروه که شامل عفو بین‌الملل، آکسفام، کریستین‌اید و نجات کودکان می‌شود، بحران اقتصادی غزه را فاجعه‌ای دست ساز توصیف کرده که ناشی از محاصره و انزوای غزه از سوی اسرائیل بوده است.

بنا به آمار اعلام شده بیش از سه چهارم جمعیت فلسطینیان غزه به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند و درآمد ماهانه هر خانوار فلسطینی در غزه در عرض کمتر از چهار ماه 22 درصد کاهش داشته است. شمار فلسطینیانی که درآمد روزانه آنها به کمتر از یک دلار و بیست سنت رسیده است از 55 درصد به 70 درصد افزایش یافته است. 

سازمان ملل برای کمک‌های انسانی به نوار غزه در سال 2008 تقاضای 462 میلیون دلار کرده است که بیش از دو برابر مبلغی است که در سال 2006 خواسته بوده است.

نوار غزه بعد از سودان و کنگو در رده سوم فهرست ملل نیازمند کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل قرار دارد. در شش ماه گذشته بیشتر تجارتخانه‌های خصوصی بسته شده‌اند و 95 درصد فعالیت‌های صنعتی به خاطر محدودیت واردات و صادرات به حال تعلیق درآمده‌اند. بیکاری نزدیک به 40 درصد رسیده است و شمار اهالی غزه که در سال 2000 در اسرائیل سرگرم به کار بوده‌اند از 24 هزار نفر به صفر رسیده است.

نارسایی‌های پزشکی یکی دیگر از معضلات متعدد این منطقه است و قطع برق باعث شده بیمارستان‌ها بین 8 تا 12 ساعت برای تامین نیازهای اولیه خود از ژنراتورهای کوچک استفاده کنند که قطعات یدکی آنها نایاب شده است. همچنین شمار بیمارانی که لازم است برای درمان به خارج از غزه منتقل شوند رو به افزایش بوده اما در ماه دسامبر 2007 فقط 64 درصد متقاضیان اجازه یافتند به اسرائیل سفر کنند و همین باعث شد ده‌ها بیمار جان خود را از دست بدهند.

سازمان ملل متحد از روز پنجشنبه فعالیت‌های امدادرسانی به ساکنان نوار غزه را به خاطر تمام شدن ذخیره سوخت خود، متوقف کرده است.

این سازمان روز پنجشنبه موفق شد به پانزده هزار پناهنده فلسطینی کمک رسانی کند ولی به‌علت پایان سوخت خودروهای امدادرسانی این کار متوقف شد. کمبود سوخت در باریکه غزه در حالی رخ می‌دهد که اسرائیل برای متوقف کردن حملات موشکی گروه حماس، از ورود سوخت به باریکه غزه ممانعت می‌کند.

 به گزارش سازمان ملل متحد، کشاورزان و ماهیگیران فلسطینی که به خاطر محدودیت‌های اعمال شده دچار مشکل شده‌اند، مانع از دسترسی توزیع‌کنندگان سوخت به پایانه مرزی شده‌اند.

کد خبر 50214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز