پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

یک رواندرمانگر گفت: اضطراب نسبت به ویروس نوپدیدی مانند کرونا یک واکنش عادی و طبیعی است، زیرا باعث هشدار و نیز واکنش سیستم دفاعی بدن برای محافظت از فرد می‌شود.

استرس کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا محمدی درمود واکنش های فردی در برابر ویروس کرونا افزود:‌ همه افراد در مواجهه با بیماری کووید ۱۹، ‌دچار اضطراب و هیجانات منفی و مثبت می شوند، در عین حالی که این اتفاق امری طبیعی است اما با توجه به آسیب زنندگی خطرناک ویروس کرونا، باید جدی گرفته شود. 

وی با بیان اینکه اضطراب و هیجان در واقع واکنش مغز به فرآیندها است و زمانی که فرد دچار مشکل و احتمالا بیماری شود، هیجانات منفی نیز بیشتر می شود،‌ افزود:‌ اضطراب به افراد در برابر حوادث ناشناخته‌ای که اتفاق می‌افتد یا قرار است در آینده رخ دهد، هشدار می دهد و از طرفی از او محافظت می‌کند.

این روانپزشک گفت: اضطراب و هیجان به فرد کمک می کند تا از ظرفیت‌های روانی برای نشان دادن واکنش مناسب استفاده کند. چنانچه فرد در برابر یک رویداد جدید، اضطراب لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند به آن اتفاق پاسخ مناسبی دهد و از طرفی اگر میزان اضطراب زیاد باشد فرد دچار پانیک یا همان اختلال هراس و وحشت زدگی خواهد شد. اضطراب طبیعی یا هیجان مثبت، اضطرابی است که به اندازه و کمک کننده باشد.

محمدی در واکنش مناسب به بیماری کرونا اظهار داشت: همچنانکه در تمامی کشورها ملاحظه می شود شیوع ویروس کرونا غیرقابل کنترل بود و از این رو این ویروس باعث شد هشدارهای بهداشتی جدی تر گرفته شود و از این رو وقتی این هشدارها وارد سیستم عصبی افراد شد،‌ در نتیجه واکنش های مختلفی را شاهد بودیم که از جمله واکنش انکار یا اهمیت ندادن و جدی نگرفتن این بیماری بود.

وی با بیان اینکه عدم رعایت بهداشت فردی در وهله نخست و توجه نکردن به هشدارهای سیستم بهداشتی درباره بیماری کووید ۱۹ در مراحل بعدی، تبعات منفی نه تنها برای فرد بلکه برای دیگر افراد جامعه به همراه داشت،‌ افزود: در مواقع بحرانی وقتی زندگی مختل شود و افراد حتی در خانه و با رعایت نکات بهداشت فردی هم آرامش نداشته باشند واکنش ها به شکل افراطی خواهد بود، در این صورت فرد یا افراد حتی پیش از دچار شدن به بیماری حس مرگ را تجربه می‌کنند. این واکنش ممکن است در سطح اجتماعی هم باشد اما بیشتر در سطح فردی اتفاق خواهد افتاد.

این رواندرمانگر افزود: زمانی که واکنش ها به بیماری کرونا و یا هر اتفاق غیر منتظره واکنش ها شناختی شد،‌ ضمن کنترل قسمت عقلانی و هیجانات می توان با بحران بوجود آمده برخورد منطقی‌تری داشت و از طرفی هشدارهای سیستم بهداشتی را پذیرفت و دستورالعمل‌ها از جمله قرنطینه و باقی موارد را رعایت کرد، بنابراین در سیستم واکنش شناختی و عقلانی در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ باید به این باور رسید که با بیرون نرفتن از منزل و یا شهر خود،‌ چرخه انتقال ویروس متوقف خواهد شد.

محمدی گفت: همانطور که همگان شاهد هستیم آنچه که ویروس کرونا به مردم نشان داده یک بیماری جدی، کشنده و مسری است و با گذشت زمان از پیدایش این بیماری،‌ روان مردم به آن آگاهی و شناخت بیشتری پیدا کرد و در پی آن مغز با توجه به فرآیندهای مختلف، واکنش های روانی و هیجانی در خود ذخیره و برای مقابله با آن،‌ به کار گرفته است.

کد خبر 501495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha