یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه حوادث- مهدیه مصطفایی: مجسمه‌ساز جوان که با مطالعه کتا‌ب‌ها و تحقیقات صورت گرفته در زمینه عتیقه، اشیای تقلبی شبیه به اصل می‌ساخت، در عملیات پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان تهران دستگیر شد.

چندی قبل زمانی که کارآگاهان پلیس اطلاعات و امنیت استان تهران در جریان فعالیت یک قاچاقچی عتیقه در کرج قرار گرفتند تحقیقات تخصصی برای شناسایی این مرد را آغاز کردند. نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد مرد قاچاقچی احمد نام دارد که پس از شناسایی خریداران اشیای عتیقه، بیشتر معامله‌های خود را در منطقه‌ای اطراف کرج انجام می‌دهد.

با این اطلاعات، تحقیقات روی شناسایی محل دقیق انجام این معاملات متمرکز شد و وقتی ماموران این محل را ردگیری کردند آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند.
ساعت 3 بامداد 31 فروردین، زمانی که احمد با یک دستگاه خودرو نیسان به این محل آمده و در انتظار یکی از مشتریانش بود، در یک عملیات ضربتی دستگیر و برای ادامه تحقیقات به اداره پلیس منتقل شد.

در حالی که این مرد در بازجویی‌ها مدعی بود پلیس او را اشتباهی دستگیر کرده است، ماموران با این تصور که در خودروی وی محموله عتیقه جاسازی شده است، به بازرسی این خودرو پرداختند اما هیچ ردی از این اشیاء پیدا نکردند.کارآگاهان در ادامه، به بررسی وسایل همراه متهم پرداخته و با پیدا کردن تعداد زیادی عکس اشیای عتیقه که در تلفن همراه او وجود داشت، به نخستین سرنخ‌ها در این پرونده دست پیدا کردند.

با پیدا شدن این عکس‌ها در حالی که احمد همچنان مدعی بود بی‌گناه است، گروهی از ماموران با دریافت دستور قضائی عازم خانه او شده و در بازرسی آنجا تعدادی جام متعلق به دوره مادها، 4 عدد سکه باستانی، یک مجسمه نقره‌ای ریتون، بشقاب‌ کوچک که نقش شاهان هخامنشی روی آن حک شده بود به همراه 11 عدد سکه تقلبی، تعداد زیادی سکه بهار آزادی تقلبی، 5/2 گرم طلا کشف کردند.

ماموران همچنین در این محل که به یک کارگاه شباهت داشت، یک قالب گچی ژلاتینی پیدا کردند که از آن برای ساخت اشیای عتیقه تقلبی استفاده می‌شد. با کشف این اشیا‌ء، احمد که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت ابتدا وانمود کرد از 5 سال قبل با سفر به شهرهای غربی کشور و خرید اشیای عتیقه، آنها را در تهران و کرج به افراد ثروتمند می‌فروخته است اما وقتی ماموران پی به ابعاد گسترده فعالیت مجرمانه او بردند پرده از ساخت اشیای عتیقه قلابی برداشت.

من یک مجسمه‌ساز هستم
این مرد در بازجویی‌های تخصصی به کارآگاهان پلیس گفت: من فارغ التحصیل رشته مجسمه‌سازی‌ هستم و مدت‌هاست که در این زمینه فعالیت می‌کنم. وی ادامه داد: از مدتی قبل با استفاده از تبحری که در ساخت مجسمه دارم با خواندن کتاب‌ها و تحقیقات صورت گرفته در زمینه عتیقه‌های ایرانی و بازدید از آثار باستانی و قدیمی، قالب‌هایی ساختم و شروع به ساخت عتیقه‌های تقلبی کردم.

پس از ساخت این لوازم، کسانی را که در زمینه خرید و فروش عتیقه فعالیت می‌کردند شناسایی کرده و اشیای قلابی را به جای عتیقه‌های واقعی به آنها می‌‌فروختم اما به خاطر مهارتی که در ساخت این اشیا داشتم هیچ کدام از آنها متوجه موضوع نمی‌شدند و فکر می‌کردند که اشیای اصلی را خریداری کرده‌اند.

سرهنگ نادر سرکاری- رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان تهران- با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات جوان متهم، تمامی اشیای کشف شده از خانه او برای تعیین اصالت به میراث فرهنگی انتقال یافته وتلاش برای دستگیری همدستان احتمالی وی ادامه دارد.

کد خبر 50138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز