دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

پژوهش‌ها نشان می‌دهد کرونا تا مدت‌ها در جهان باقی می‌ماند و معلوم نیست چه زمانی واکسن یا داروی این ویروس کشف شود در اروپا هم بعضی کشورها به کم کردن محدودیت‌ها فکر می‌کنند و برای این‌که زندگی در کشورشان جریان یابد اقدام به بازگشایی کنترل شده برخی از کسب‌وکارها و مدارس کرده‌اند. در این مطلب به شیوه اعمال محدودیت‌های کرونایی چند کشور اشاره شده است.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، شلوغی خیابان‌ها، مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی که تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی به‌وفور دیده می‌شود، نشان از شروع فعالیت ‌اداره‌ها و برخی مشاغل در استان‌های مختلف کشورمان بعد از چند هفته از اجرای مرحله اول فاصله‌گذاری اجتماعی دارد. این اتفاق هم در حالی از سر گرفته شده است که سازمان جهانی بهداشت به کشورها هشدار داده درباره کاهش محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا احتیاط کنند و شتاب‌زده اقدام نکنند؛ چراکه حتی پس از پایین آمدن آمار مبتلایان، خطر بازگشت مرگبار مجدد ویروس وجود دارد، اما بسیاری بر این باورند که قرنطینه طولانی‌مدت عملی نیست و تاثیر آن بر اقتصاد کشورها جبران‌ناپذیر است. تاثیرهای منفی روحی و مالی بر بسیاری از مردم هم موجب می‌شود قرنطینه برای مدت طولانی دوام نداشته باشد. به‌ نظر می‌رسد با توجه به این‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهد این ویروس تا مدت‌ها در جهان باقی بماند و معلوم نیست چه زمانی واکسن یا داروی این ویروس کشف شود در اروپا هم بعضی کشورها به کم کردن محدودیت‌ها فکر می‌کنند و برای این‌که زندگی در کشورشان جریان یابد اقدام به بازگشایی کنترل شده برخی از کسب و کارها و مدارس کرده‌اند. در ادامه به چند کشور که محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده‌اند و شیوه اعمال این کار توسط آنها اشاره کرده‌ایم.

  • اتریش؛ پیشگام در کاهش قرنطینه

اتریش با وجود داشتن بیش از ۱۳ هزار و ۹۴۵ مبتلا و ۳۵۰ فوتی نخستین کشور اروپایی بود که اعلام کرد بخشی از قرنطینه را بر می‌دارد. به گزارش بی‌بی‌سی به نقل از رویترز اتریش به مدت سه هفته در قرنطینه بود، به طوری که مدارس، رستوران‌ها، سالن‌های تئاتر و فروشگاه‌های غیرضروری در این کشور بسته و تجمعات مردمی هم ممنوع اعلام شده بود، اما صدراعظم اتریش اعلام کرد برخی فروشگاه‌های کوچک، لوازم سخت‌افزاری و گل‌فروشی‌ها از فردا ۱۴ آوریل (۲۶فروردین) بازگشایی می‌شوند و از اول ماه می‌(۱۲ اردیبهشت) هم همه مغازه‌ها و آرایشگاه‌ها باز خواهند شد. البته مردم موظف هستند در فروشگاه‌های بازگشایی شده و در خیابان‌ها از ماسک استفاده کنند.

دانمارک؛ اولین قدم بازگشایی مدارس
در حالی که دانمارک یکی از اولین کشورهای اروپایی بود که به‌سرعت مرزهایش را در سیزدهم مارس (۲۳ اسفند) بست و فوری مدارس، کافه‌ها و فروشگاه‌ها را تعطیل و تجمع بیش از ١٠ نفر را ممنوع کرد تاکنون ۲۴۷ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. با این حال رویترز خبر از بازگشایی مدارس این کشور را در ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) به شرط این‌که آمار مبتلایان ثابت بماند، داد. 
در همین گزارش آمده که نخست وزیر دانمارک گفته با وجود این هیچ‌ یک از فستیوال‌ها تا ماه آگوست برگزار نخواهد شد و مرزهای این کشور فعلا بسته خواهد ماند. به نظر می‌رسد با کاهش برخی از محدودیت‌ها هنوز هم در دانمارک بسیاری از محدودیت‌ها مثل تجمع بیش از ١٠ نفر تا ماه آینده باقی خواهد ماند همین طور کلیساها، سینماها و مراکز خرید نیز بسته خواهد بود.

  • نروژ؛ رفع پلکانی محدودیت‌ها

نروژ بالاترین رکورد تست‌گیری از مردم در جهان را دارد و بر اساس داده‌های مرتبط با آن تصمیم‌سازی می‌کند. تاکنون در این کشور ۶ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا به ثبت رسیده و ۱۱۴ نفر نیز به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. با این حال در گزارشی یورونیوز نوشت که مقامات نروژ اعلام کرده‌اند محدودیت‌ها را به صورت پلکانی رفع کرده‌اند. همشهری آنلاین هم نوشت مردم فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند حتی مهدهای کودک‌ نیز دایر شده است. همچنین قرار است تا چند روز آینده دانش‌آموزان اول تا چهارم دبستان به مدرسه بروند.

  • چک؛ شروع با ورزش در پارک

جمهوری چک که بعد از اعلام وضع اضطراری کرونا سخت‌ترین محدودیت‌ها را از بیست‌ودوم اسفند شروع کرده بود، به‌تازگی برخی از محدودیت‌هایش را کاهش می‌دهد. مقامات این کشور برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، از بیست‌ونهم اسفند پوشیدن ماسک یا پوشاندن صورت با شال را در بیرون از خانه برای جمعیت حدود ١١‌میلیون نفری کشور اجباری کرده بودند با این حال تاکنون ١٢٣ نفر جان خود را به خاطر کرونا در این کشور از دست داده‌اند و حدود ۵‌هزار و ٧٠٠ نفر هم به این ویروس مبتلا شده‌اند. با وجود این دولت اعلام کرده که از این هفته برخی از محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد و مردم مجاز هستند بدون ماسک اما فقط در پارک‌ها ورزش کنند. 
سی‌ان‌ان در ادامه نوشته برخی از مغازه‌ها مثل دوچرخه‌فروشی‌ها و تعمیرات دوچرخه هم می‌توانند باز شوند. برخی از تسهیلات و مکان‌های ورزشی بیرون از خانه نیز بازگشایی می‌شوند اما در حد محدود و با این اجازه که بیش از دو نفر زیر یک سقف نمانند. دولت همچنین اعلام کرده که از دو روز دیگر سفرهای ضروری به خارج از جمهوری چک امکان‌پذیر خواهد بود. ورزشکاران امیدوارند که رقابت‌های بین‌المللی طی امسال آغاز شود.

  • آلمان؛ امیدواری محتاطانه

در آلمان ١٢‌هزار و ۴۵۲ نفر تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند که از میان آنها ۲ هزار و ۸۷۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس نوشت که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته: «آمارها نشان دهنده یک امیدواری محتاطانه است. البته اوضاع به شدت شکننده و ضعیف است. ولی پس از مراسم عید پاک ما باید به آن چه که آغاز کرده بودیم، ادامه دهیم. شهروندان آلمان باید نظم اجتماعی را رعایت و از قوانین مربوط به فاصله گذاری اجتماعی تبعیت کنند.» جنز اشپان، وزیر بهداشت آلمان هم گفت ما در آلمان باید با این ویروس پاندمی شده زندگی کنیم.»
 مدارس، موزه‌ها، تئاترها، کنسرت‌ها و تمامی نمایشگاه‌ها، بارها،‌ رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، استخرها و سالن‌های ورزشی در این کشور هنوز تعطیل‌اند و مردم اجازه برگزاری اجتماعات بیش از دو نفر را ندارند و فاصله اجتماعی باید ۱.۵ متر باشد.

  • آمریکا؛ به دنبال خروج از قرنطینه

وضعیت آمریکا با داشتن بیش از نیم میلیون مبتلا و نزدیک به ۱۱ هزار نفر کشته بر اثر کرونا بسیار آشفته‌تر از دیگر کشورهاست با این حال تاثیرات مخرب قرنطینه بر اقتصاد این کشور موجب شده دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور به پایان قرنطینه فکر کند. او به طور صریح در کنفرانس‌های خبری خود گفته که برای حفظ اقتصاد آمریکا فکر می‌کند زندگی باید به روال عادی بازگردد چون به تصور او با تعطیلی کشور، آمریکا ویران خواهد شد. 
به گزارش یورو نیوز میلیون‌ها نفر در آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا شغلشان را از دست داده‌اند. اواخر ماه فوریه، بازارهای سهام در کشورهای مختلف جهان بدترین هفته خود را از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون پشت سر گذاشتند. نه تنها مشاغل کوچک بلکه شرکت‌های بزرگ خودروسازی، فناوری و شرکت‌های هوایی هم ضررهای زیادی دیده‌اند.

کد خبر 500537

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha