یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

بازی‌های زیبای قدیمی مانند لی‌لی، دوز، یک‌قل، دوقل و سایه‌بازی در کنار بازی‌های خانگی مدرن‌تر مانند پانتومیم، شطرنج و...می‌تواند بخشی از جاذبه این روزهای خانه‌نشینی باشد.

بازی‌های بومی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، طرح پر کردن اوقات فراغت با بازی‌های خانگی مربوط به دوران «خانه‌نشینی» کنونی و قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا نیست و از قدیم‌الایام در جای‌جای کشورمان رواج داشته است؛ شاید برخی از این بازی‌ها در عصر کنونی و دوران سلطه‌ بدون چون‌وچرای رسانه و کامپیوتر کمرنگ شده باشد اما هنوز در دور هم جمع شدن‌های فامیلی برای خود برو بیایی دارد.

این روزها که دور هم جمع‌شدن‌ها مختص خانواده‌هاست، فرصت خوبی است که هم بیشتر به این بازی‌ها پرداخته شود و هم زمانی که از دیدن فیلم و خواندن کتاب و سرگرمی‌های کامپیوتری، کفاف بی‌حوصلگی درخانه ماندن را نداشت؛ بزرگترها بازی‌های دوران کودکی خود را به نوجوانان جوانان و کودکان بیاموزند و همگی از این سرگرمی‌های خانگی که اغلب آنها به دلیل جنب و جوش خاص خود موجب سلامتی جسم و روح نیز هست، لذت ببرند.

اصفهان هم همچون بسیاری از دیگر شهرهای کشور یادگاری‌های زیادی از بازی‌های خاص خانگی دارد که در صندوقچه دل پدربزگ‌ها و مادربزگ‌ها یا پدر و مادرها جای گرفته است و می‌تواند پس از سال‌ها قفل فراموشی را از آنها زدود.

بازی‌های زیبا و پرتحرک قدیمی مانند لی‌لی، دوز، یک‌قل؛ دوقل، سایه‌بازی، اسم و فامیل و غیره در کنار بازی‌های خانگی مدرن‌تر مانند پانتومیم، حدس بزن، پینگ پونگ خانگی، شطرنج، و موارد مشابه هنوز نیز می‌تواند بخشی از جاذبه این روزهای دوران خانه‌نشینی باشد اما این بار هم پای بزرگترهایی که به کودکان بازی‌ها را می‌آموزند.

پینگ‌پونگ خانگی: تنیس روی میز یکی از جذاب‌ترین بازی‌هایی است که اغلب افراد به آن علاقه خاصی دارند، ممکن است در چنین شرایطی هم به دلیل قیمت و هم به دلیل شرایط قرنطینه تهیه میز پینگ‌پونگ برای شما سخت باشد، اما به راحتی و تنها با داشتن دو راکت و یک توپ نیز می‌توانید این بازی را در خانه انجام دهید.

برای این کار کافی است یک میز با سایز مناسب داشته باشید، با توجه به اینکه ذهن انسان به راحتی به شرایط مختلف عادت می‌کند اگر میز شما کمی کوچک‌تر از میزهای معمولی بود نیز نگران نباشید، مغز شما به راحتی می‌تواند خود را با این شرایط هماهنگ کند و یک بازی مهیج و جذاب تنیس را در منزل و یا آپارتمان تجربه کنید.

آفتاب‌مهتاب: یکی از بازی‌های گروهی قدیمی اصفهان است که دو نفر به تنهایی نیز می‌توانند آن را انجام دهند؛ شیوه بازی بدین شکل است که دو نفر هم‌قد و هم‌وزن، پشت خود را به یکدیگر و دست‌های خود را درهمکرده و قلاب می‌کنند. بعد یکی از آنها کلمه «آفتاب» را به‌حالت کشیده می‌گوید و در حالی‌که به جلو خم می‌شود، دیگری را بلند کرده و برپشت خود قرار می‌دهد. نفر دوم هم همین کار را انجام می‌دهد ولی کلمه «مهتاب» را به‌ صورت کشیده می‌گوید.

در نوبت‌های بعدی، یکی عبارت «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» و دیگری «سرخ و سفید دورنگه» را هنگام خم‌شدن می‌خوانند و تا زمانی که خسته نشده باشند، بازی را ادامه می‌دهند.

یک‌قل دوقل: برای این بازی دو نفر بازیکن نیز کافی است و تعداد پنج سنگ صاف و صیقلی نیاز است، در مرحله نخست بازیکن پنج سنگ را به گونه‌ای که جدا از هم بایستند روی زمین پخش می‌کند، یکی را برداشته و به بالا پرتاب می‌کند، در فاصله پایین آمدن، یکی از سنگ‌ها را از روی زمین برداشته و با همان دست، سنگ بالا انداخته را که در حال پایین آمدن است می‌گیرد و به همین روش، همه آنها را برمی‌دارد و مراحل بعدی به همین شکل و با تعداد بیشتر سنگ تکرار می‌شود.

این بازی مهیج کمی سخت است و برای یادگیری هم نیاز به همراهی یک استادکار بازی دارید! و هم تمرین را نباید فراموش کنید اما پس از یادگیری و در یگ رقابت گروهی آن را بسیار جذاب خواهید یافت.

عمو یادگار: یکی از بازی‌های قدیمی است که از تعداد کم تا زیاد بازیکنان را شامل می‌شود، در این بازی بازیکن دیگر سوار او می‌شود و چشم‌های بازیکن دیگر را با دست می‌گیرد و از او می‌پرسد «آش جو خورده با ماست و خیار، عمو یادگار خوابی یا بیدار؟» سپس یا چشم‌های خود را می‌بندد یا هر دو را باز نگه می‌دارد یا یکی را باز و دیگری را بسته نگه می‌دارد.

بازیکنی که چشم‌های آن بسته است باید چشم‌های بسته و باز بازیکن را حدس بزند و مثلاً بگوید، «خواب یا بیدار یا خواب و بیدار». در این حال یک نفر هم بر بازی نظارت می‌کند؛ اگر حدس او درست بود جاها با هم عوض می‌شود.

لَپَربازی: در این بازی نیز تعداد افراد می‌تواند از دو نفر یا بیشتر باشد، ابتدا دایره‌ای روی زمین می‌کشند و هریک از بازیکنان تعدادی سنگ داخل آن می‌گذارد. آن‌گاه خطی را مشخص می‌کنند و هریک از بازیکنان از آن محل سعی می‌کند با لپر خود، سنگ‌های داخل دایره را نشان کرده و آنها را از دایره خارج کند. بازیکنی که تعداد بیشتری سنگ را از دایره خارج کرده باشد، برنده بازی است.

شطرنج: بازی است که نیازی به تعریف ندارد، شاید مدت‌ها به دنبال آموزش این بازی که نیاز به تفکر و دقت دارد و به گفته کارشناسان در افزایش توان ذهنی و هشوی افراد مؤثر است بوده باشید، الان فرصت خوبی است که اگر هنوز اقدام به یادگیری آن نکرده اید از طریق پدر و مادر یا حتی جست‌وجو در نت به آموزش آن بپردازید و از این بازی بسیار قدیمی جهانی لذت ببرید.

لی‌لی: این بازی که در عین حال یک ورزش بسیار متحرک و هیجان‌انگیز نیز هست در حیاط خانه نیز قابل اجراست.

برای این بازی یک سنگ مسطح، زمین صاف و بدون چمن و یک قطعه گچ یا زغال نیاز دارید تا جدول بازی را که شامل هشت خانه است ترسیم شود؛ تعداد نفرات بازی بین دو تا هفت نفر است.

سایه‌بازی: شاید بسیاری از ما زمان‌هایی را به یاد داریم که ساعتی از شب برق منازل قطع بود و در این زمان یکی از زیباترین بازی‌های دسته‌جمعی برای رهایی از بی‌حوصلگی سایه‌بازی بود.

در این بازی افراد در سایه نور اندکی که در تاریکی بر دیوار می‌تراود اشکالی از حیوانات، اشیا به کمک دست‌های خود ترسیم می‌کنند و فرد دیگر باید این شکل‌ها را حدس بزند، حتی با این روش می‌توان یک نمایش سایه‌بازی عروسکی نیز اجرا کرد و مدت‌ها سرگرم شد.

پانتومیم: در این بازی افراد به دو گروه تقسیم می‌شوند، یکی از گروه‌ها یک کلمه انتخاب می‌کند و به یک نفر از افراد گروه مقابل می‌گوید. این فرد با اجرای پانتومیم باید در زمان مشخص افراد گروه خودش را به کلمه مورد نظر برساند و به همین ترتیب گروه بعدی.

در «پانتومیم» می‌توان برای سخت‌تر شدن و جذاب‌تر شدن بازی می‌توان جمله در نظر گرفت.

منچ و مار و پله: این بازی است که همه افراد در هر گروه سنی حداقل یک بار آن را انجام داده‌اند، این بازی جذاب برای همه گروه‌های سنی بیش از ۹۰ سال عمر دارد.

کافی است یک صفحه این بازی و مهره‌هایش را در منزل داشته باشید تا همراه همه اعضای خانواده ساعتی به این بازی زیبا سرگرم باشید.

حدس بزن: این بازی بسیار جذاب و قدیمی بدین شکل اجرا می‌شود که کلمه‌ای که برای طرف مقابل خاطره‌انگیز است یا به آن علاقه خاصی دارد روی کاغذ نوشته و به پیشانی او بچسبانید یا در ذهن نگه داشته و به دیگر بازیکنان می‌گوئید.

بقیه افراد با دادن راهنمایی به او کمک می‌کنند تا آن کلمه را حدس بزند. این بازی خاطرات خوب شخص رابه یادش می‌آورد و در دوان خانه‌نشینی می‌تواند شادی بخش باشد.

در شرایط فعلی خانه‌نشینی به راحتی می‌توانید از بازی‌های زیبای قدیمی با کمی تغییر برای هماهنگ شدن با شرایط آپارتمان یا خانه لذت ببرید، در این شرایط از انجام بازی‌های مهیجی همچون گل کوچک خانگی، والیبال، گرگم‌به‌هوا، قائم‌باشک، الک‌دولک، دوز و غیره غافل نباشید.

کد خبر 500380
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha