نروژ تقریبا قرنطینه را شکست. مردم فعالیت‌های خود را آغاز کردند حتی مهدکودک‌ها نیز دایر شدند. نروژی‌ها چه استراتژی را پیش گرفته‌اند و آیا دیگر کشورها می‌توانند آن را الگو قرار دهند.

نروژ

به گزارش همشهری آنلاین، نروژ در مواجهه با کرونا شیوه خاص خود را دارد. آنها قرنطینه را به معنای متداول رعایت نکردند. این کشور بالاترین رکورد تست‌گیری از مردم در جهان را دارد و  بر اساس داده‌های مرتبط با آن تصمیم‌سازی می‌کند. دو مطلب ذیل در این خصوص را دکتر نیما فاتح و دامون افضلی ترجمه و در اختیار همشهری آنلاین قرار داده‌اند. این مترجمان به صورت ثابت در خصوص تجربیات و سیاست‌گذاری‌های جهانی در خصوص کرونا مطالب برگزیده را انتخاب و ترجمه می‌کنند. مطالب منتشر شده از این مترجمان در انتهای این گزارش‌ها آمده است.

  • مهار کروناویروس در نروژ و بازگشایی تدریجی این کشور

آلیس کاچیا ۷ آوریل ۲۰۲۰

نخست‌وزیر نروژ، اِرنا سُلبِرگ، گفته است این کشور ’به‌تدریج‘ از محدودیت‌های منع ترددی که برای مقابله با کروناویروس برقرار شده، خواهد کاست.  سلبرگ که در کنفرانسی خبری حرف می‌زد گفت: ’به کمک همدیگر این ویروس را مهار کرده‌ایم، بنابراین می‌توانیم جامعه را به‌تدریج بازگشایی کنیم‘.

مهدکودک‌ها بین ۲۰ تا ۲۷ آوریل و مدارس پایه‌ی اول تا چهارم از ۲۷ آوریل بازگشایی خواهند شد و نروژی‌ها از ۲۰ آوریل می‌توانند به کلبه‌های کوهستانی‌شان بروند.

اظهارات او همسوی اظهاراتِ روز دوشنبه‌ی وزیر بهداشت نروژ، بِنت هوی، است که ضمن اشاره به میزان پایین انتقال ویروس گفته بود این اپیدمی در نروژ ’مهار شده است‘. به گفته‌ی او تعداد اشخاصی که فردِ حاملِ بیماری آلوده می‌کند به ۰.۷ کاهش یافته است‌ـــ رقمی که تصور می‌شود بدون برقراری تمهیدات منع تردد چیزی حدود ۲.۵ می‌بود.

ارقام کمتر از ۱ به این معناست که سرایتِ بیماری به‌نحومؤثری متوقف شده است و ازبین‌رفتن آن آغاز خواهد شد.

محدودیت‌های کنونی نروژ که از ۱۲ مارس اعمال شده بود تا ۱۳ آوریل برقرار خواهد بود.

این محدودیت‌ها شامل تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس، ممانعت از ورود خارجی‌های غیرساکنِ نروژ به این کشور و ممنوعیت رفتن مردم به کلبه‌های کوهستانی‌شان است.

هرچند سلبرگ گفته است دورکاری باید ادامه یابد و نروژی‌ها باید تمهیداتی را که علیه آلودگی برقرار شده ’برای مدتی طولانی‘ رعایت کنند.  او افزود تمام رویدادهای ورزشی و فرهنگی مهم، از جمله جشنواره‌ها، تا ۱۵ ژوئن همچنان ممنوع خواهد بود.

آخرین ارقام منتشرشده نشان می‌دهد تا روز سه‌شنبه تست کروناویروسِ ۵.۸۶۳ نفر مثبت بوده است. مؤسسه‌ی نروژی سلامت همگانی گفته است این رقم در قیاس با روز قبل (۵.۷۵۵ مورد) ۱۰۸ نفر افزایش داشته است.

درحالی‌که تمهیدات منع تردد در متوقف‌کردن گسترش کووید-۱۹ تا اندازه‌ی زیادی موفق‌آمیز بوده است، ولی باعث اوج‌گیری نرخ بیکاری در نروژ هم شده است. به زعم سازمان کار و رفاه (NAV) نرخ بیکاری در روز دوشنبه به ۱۵.۴ درصد افزایش یافته است. این بالاترین نرخ بیکاریِ ثبت‌شده در این بحران است و از ۱۴.۷ درصدِ روز ۳۱ مارس هم بالاتر رفته است.

نروژ تازه‌ترین کشوری است که قرار است از برخی محدودیت‌های‌اش بکاهد.

دانمارک، همسایه و دوست نروژ، که خط‌مشی سرسختانه‌ی این کشور را دنبال کرده است، در اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که در ۱۵ آوریل نخستین گام برای کاهش تدریجی منع تردد سه‌هفته‌یی‌اش را برخواهد داشت و مدارس و کودکستان‌ها را بازگشایی می‌کند.

  • نروژ چطور توانست بیشترین تست را انجام دهد؟

ریچارد اُرنج (از مالمو)  ۵ آوریل ۲۰۲۰

در ۲۶ فوریه زمانی که نروژ نخستین مورد ابتلا به کروناویروس در این کشور را تأیید کرد، مؤسسه‌ی نروژی سلامت همگانی فوراً دست به کار شد تا ظرفیت انجام تست‌های کروناویروس را به‌طرزشگرفی افزایش دهد.

دیدریک وسترهایم مشاور ارشد این مؤسسه به تلگراف گفت: ’از زمان آغاز شیوع این بیماری ظرفیت تست‌گیری در سراسر نروژ گسترش داده شده است: ’زمانی که نخستین موردِ ابتلا در نروژ گزارش شد، امکانات انجام تست کروناویروس، پیشاپیش، در آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های اصلی فراهم بود. مؤسسه‌ی ما سپس راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی برای تست تشخیصی PCR تهیه کرد که به آزمایشگاه‌های تشخیصیِ سراسر کشور ارائه شد‘.

از آن وقت تا حالا نروژ از ۱۱۰.۹۸۶ نفر تست کروناویروس گرفته است‌ـــ یعنی ۱۸.۹۹۶ تست به ازای هر یک میلیون نفر؛ این را با آمار بریتانیا مقایسه کنید: ۲.۲۵۰ تست به ازای هر ۱ میلیون نفر.

قابلیت عظیم تست‌گیریِ این کشور ممکن است تاحدی موفقیت‌اش در تحت‌کنترل‌گرفتنِ این ویروس را توضیح دهدـــ تا یکشنبه [۵ آوریل] فقط ۶۶ مورد مرگ ثبت‌ شده است.  

آقای وسترهایم گفت ’ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین تست را از مردم‌شان گرفته‌اند. فرض ما عجالتاً این است که هر چه تستِ بیشتری انجام دهید، مواردِ ابتلایِ خفیفِ بیشتری در بین افرادی که تست‌شان مثبت بوده وجود خواهد داشت؛ و هرچه موارد خفیف در مخرج بیشتر باشد، تأثیر آن بر برآورد کُشندگیِ بیماری بیشتر خواهد بود‘.

به گفته‌ی او احتمالاً تست‌گیری وسیع، گسترش بیماری را کنترل کرده است: ’هر چه تست‌ بیشتری بگیرید، افرادِ دارای علائم خفیفِ بیشتری پیدا می‌کنید، سپس می‌توانید تماس‌های آن‌ها را هم ردگیری و افراد دوروبرشان را نیز قرنطینه کنید‘.

تا حالا در نروژ تست کروناویروسِ ۵.۲۰۸ نفر مثبت بوده است، یعنی چیزی کمتر از پنج‌درصد از آن‌هایی که علائم بیماری را گزارش کرده‌اند و با گرفتن تست معلوم شده که به این ویروس مبتلا هستند.  

دگ بِریلد، پزشک و دانشیار یونیورسیتی هاسپیتال اسلو، استدلال می‌کند که سطح پایین باکتریِ مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک در بیمارستان‌های نروژ شاید در میزان کُشندگی پایینِ این ویروس نقش داشته است: ’بسیاری از مواردِ ذات‌الریه‌ی ناشی از آنفلوانزا را ذات‌الریه‌ی باکتریایی است که پیچیده و تشدید می‌کند، پس اگر این درباره‌ی کروناویروس هم صدق کند، می‌شود گفت بیمارانِ کشوری که میزان مقاومت باکتری‌ها در آنجا پایین است، چشم‌انداز بهتری از کشورهایی مانند ایتالیا خواهد داشت که در آن میزان باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک به‌طرز وحشتناکی  بالاست، به‌ویژه در لومباردی‘.

آقای وسترهایم گفت گسترش‌دادنِ ظرفیت تست‌گیری نروژ کار ساده‌یی نبوده است: ’ما تجزیه‌وتحلیل‌های کمی انجام داده بودیم، با کمبود تجهیزات استخراج [DNA] قبل از تست PCR و کمبود سواب (که از آن برای نمونه‌گیری استفاده می‌شود) دست به گریبان بودیم. از نظر تجهیزات حفاظتی برای کارکنان درمانی هم به‌شدت کمبود داشتیم‘.

ولی آنچه به انجام این کار کمک کرده این است که نروژ بیش از ۲۰ آزمایشگاه بزرگ دولتی در بیمارستان‌های سراسر کشور دارد، و نیز آزمایشگاه‌هایی که توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

او گفت: ’در نروژ، خدمات پزشکی، به سبب جغرافیای این کشور، اصلاً متمرکز نیست، بنابراین در سراسر کشورمان آزمایشگاه‌های تشخیصی داریم و شبکه‌ی جمعی خوبی در بین این آزمایشگاه‌ها وجود دارد‘.

نروژ همان‌طور که در تست‌گیری عملکرد خوبی داشته، دهه‌هاست که بیشترین تعداد مواردِ تأییدشده‌ی سیاه‌سرفه در اروپا را هم این کشور ثبت کرده است. او می‌گوید همین باعث شد مؤسسه‌ی او مشکلی در عرضه‌ی سریع کیت‌های تست‌گیری به سراسر کشور نداشته باشد:
’در آغاز کار، فقط مؤسسه‌ی ما از سازوکار کنترل کیفیت برخوردار بود و تمام نمونه‌گیری‌های مثبت در اینجا تأیید می‌شدند، ولی رفته‌رفته آزمایشگاه‌های هرچه بیشتری به تضمین کیفیت قابل‌قبولی دست یافتند؛ در نتیجه حالا این امکان در سراسر کشور وسیعاً فراهم است‘. 

  • منابع ترجمه:

۱:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-۸۱۹۶۷۲۱/Norway-ease-curbs-little-little-coronavirus-lockdown-PM.html
۲:
https://www.telegraph.co.uk/news/۲۰۲۰/۰۴/۰۵/coronavirus-did-norway-manage-test-many-people/

کد خبر 499905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha