این روزها که ویروس کرونا زندگی انسان‌ها را در سراسر جهان مختل کرده و هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است وجود اخبار، فرضیه و شواهدی مبنی بر نقش داشتن حیوانات در شیوع و انتقال این ویروس باعث شده ترس و حتی نفرت برخی شهروندان از این زبان بسته های از همه جا بی خبر افزایش یابد.

اکرم امینی/فعال محیط زیست

همشهری‌آنلاین -مهدی اسماعیل پور:در این روزهای دشوار، فعالان محیط زیست نگران ترویج خشونت علیه حیوانات هستند. رها کردن حیوانات خانگی در کوچه ها، خیابان ها و بوستان ها یا ضرب و شتم و حتی کشتن این زبان بسته ها به اشکال مختلف نمونه هایی از این خشونت است. «اکرم امینی» فعال محیط زیست و ساکن محله شهرک شهرداری در منطقه21 از شهروندان تقاضا می کند که توصیه های بهداشتی و دوری از حیوانات را رعایت کنند. اما این موضوع باعث نشود که مخلوقات خدا را دشمن خودمان تصور کنیم.او می گوید:«هرازگاهی خبرها و تحلیل هایی درباره اینکه حیوانات از جمله سگ ها و گربه ها هم کرونا می گیرند یا ناقل این بیماری هستند در فضای مجازی منتشر می شود که درست یا نادرست بودن آن هم با توجه به انبوه شایعاتی که درباره این بیماری نوظهور وجود دارد قابل تشخیص و تمیز دادن نیست. از طرف دیگر کرونا همچنان ناشناخته است و هر روز یک نکته جدید و حتی گاهی متناقض درباره اش منتشر می شود. نه تمام چیزهایی که در فضای مجازی از قول دانشمندان و محققان نقل می شود درست است و نه هنوز دانشمندان شناخت کامل و دقیقی از این ویروس جدید پیدا کرده اند. با وجود این، شرط عقل احتیاط است و مردم حداقل بدون رعایت نکات بهداشتی مثل دستکش و ماسک یا رعایت فاصله ایمنی به حیوانات نزدیک نشوند تا نه خودشان مشکلی پیدا کنند و نه خطری حیوان زبان بسته را تهدید کند. اما اینکه تصور کنیم حیوانات ویروس کرونا را تولید کرده اند و درحال پخش کردن آنها هستند و به دشمنان انسان تبدیل شده اند فکر و تصور اشتباهی است. سال ها کار و تلاش و  فرهنگسازی شده تا رفتار مردم با حیوانات بهتر شود اما نگرانیم  کرونا تمام این زحمات را بر باد دهد. امیدوارم ترس و نگرانی مردم از کرونا باعث نشود تا فرهنگ رفتار با این مخلوقات خدا را فراموش کنیم.»
این فعال  محیط زیست و حامی حقوق حیوانات درباره اهمیت محیط زیست و چگونگی رفتار انسان با حیوانات می گوید:« حتی اگر ویروس کرونا منشأ حیوانی هم داشته باشد باز هم ما، انسان‌ها مقصر هستیم که با محیط زیست خود نامهربان بوده و بدرفتاری کرده ایم و برای آنچه که تصور می کنیم لازمه بقا و آرامش خودمان است هیچ حد و مرزی قائل نیستیم و هیچ مکان و هیچ موجودی از زیاده خواهی های ما در امان نیست. باید یاد بگیریم که برای بقا و آرامش انسانی لازم است و باید با محیط زیست مهربان باشیم و به سلامت و طراوت آن کمک کنیم. حیوانات بخش مهمی از محیط زیست ما هستند و نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم یا به هر روشی حذفشان کنیم. اگر حال محیط زیست ما خوب باشد آن وقت حال ما هم خوب خواهد بود.»

کد خبر 499791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha