از زمان آغاز قرنطینه سراسری در ایتالیا یک ماه و نیم می‌گذرد و برای این کشور که بزرگترین مقصد توریستی جهان است، تعطیلی تمام پروازهای بین‌ المللی، هتل‌ها، رستوران‌ها و... یک تهدید کاملاً جدی برای اقتصاد است.

قرنطينه در ايتاليا براي كرونا

به گزارش همشهری آنلاین، میثم لطفی پزشک ایرانی مقیم ایتالیا در روزنامه ایران نوشت: آخرین روزهای فوریه ۲۰۲۰ یک اطلاعیه عمومی از سوی وزارت بهداشت ایتالیا توجه همه کارمندان بخش درمان را به خود جلب کرد. متن اطلاعیه هشدارهای کاملاً جدی دولت در مورد شیوع ویروس کرونا را شامل می‌شد که تا آن زمان ده‌ها کشته در شمال این کشور به جا گذاشته بود. من که به عنوان پزشک از حدود دو سال قبل فعالیت کاری را در یکی از بیمارستان‌های شهر رم آغاز کرده بودم، برای نخستین بار شرایط ویژه‌ای پیش روی خود دیدم که باید برای مدت نامعلوم در بیمارستان قرنطینه می‌شدم و به طور شبانه روزی در بخش آزمایش و مراقبت از بیماران مبتلا به ۱۹-COVID فعالیت می‌کردم. این روزها حدود دو ماه ازآغاز شیوع کرونا در ایتالیا می‌گذرد و این ویروس که به یک بلای عالمگیر تبدیل شده، جان نزدیک به ۲۰هزار ایتالیایی را گرفته است و من که طی این دوران حتی یک بار هم از بیمارستان خارج نشده‌ام، اتفاقاتی را به چشم دیده‌ام که به گفته کهنسالان ایتالیایی وخامت آن از جنگ جهانی دوم هم بیشتر است.

  • کرونا و تهدید اقتصاد توریسم

این طور که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد، ویروس کرونا احتمالاً اواخر ژانویه از طریق زنجیره‌های ارتباطی محلی در شمال ایتالیا در گردش بود و سرانجام اواسط فوریه شخصی که رسانه‌های ایتالیایی از او به عنوان «بیمار نخست» یاد می‌کنند ۳۶ ساعت پس از مثبت بودن تست کرونا در بیمارستانی در شمال این کشور بستری شد و در همین فاصله کم چندین نفراز جمله پرسنل پزشکی را هم آلوده کرد. دلیل اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در ایتالیا هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، ولی میانگین سنی بالا از مهم‌ترین عواملی بود که در این شیوع گسترده تأثیر گذاشت.

از زمان آغاز قرنطینه سراسری در ایتالیا یک ماه و نیم می‌گذرد و برای این کشور که بزرگترین مقصد توریستی جهان است، تعطیلی تمام پروازهای بین‌ المللی، هتل‌ها، رستوران‌ها و... یک تهدید کاملاً جدی برای اقتصاد است. با این وجود «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا که تقریباً هر روز از طریق رسانه ملی به صورت مستقیم با مردم صحبت می‌کند همچنان معتقد است که قرنطینه سراسری باید ادامه یابد تا این ویروس ریشه‌کن شود. دولت ایتالیا بیشتر از هر زمان دیگر تأکید برخانه ماندن مردم دارد و مأموران پلیس تمام خیابان‌ها را کنترل می‌کنند تا افراد در صورت لزوم و تنها با برگه تردد اجازه خروج از خانه را داشته باشند. به جز مراکز درمانی و سوپرمارکت‌ها همه نقاط دیگر در تعطیلی کامل به سر می‌برند و صف‌های طولانی برای ورود به سوپرمارکت و تهیه مایحتاج روزانه تنها اتفاقی است که توجه شما را در خیابان‌ها جلب می‌کند. وقتی که از کوچه‌ها و خیابان‌های شهر رم عبور می‌کنید، پرچم ایتالیا که به نشانه اتحاد ملی از بالکن خانه‌ها برافراشته شده است را می‌بینید. در قسمت بیرونی بسیاری از خانه‌ها پارچه‌های سفیدی را مشاهده می‌کنید که مردم روی آن یک رنگین کمان نقاشی کرده‌اند و زیر آن یکی از دو هشتگ زیر نوشته شده است: CeLaFaremo# به معنی «موفق خواهیم شد»، و #AndràTuttoBene به معنی «همه چیز خوب خواهد شد.»

 مردم ایتالیا برای آنکه روزهای قرنطینه را آسان‌تر سپری کنند، اتفاقی را در کنار هم رقم زدند که از آن به عنوان «کنسرت ملی» یاد می‌شود. آنها هر روز ساعت ۶ عصر به بالکن خانه خود می‌روند و با نواختن ساز یا پخش موسیقی حال خوب خود را با دیگران قسمت می‌کنند. سپس با خواندن سرود ملی ایتالیا و یک شعر یا ترانه، از کادر درمان که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند قدردانی می‌کنند. این اتفاق به قدری برای ایتالیایی‌ها اهمیت پیدا کرده است که حتی در بیمارستان هم می‌توان صدای اتحاد ملی ایتالیایی‌ها داخل بالکن خانه‌ها را هم شنید.

  • تجربه شادی و غم با کرونا

 اما بیمارستان‌های رم شرایطی را پشت سر می‌گذارند که طی یک قرن گذشته شاید فقط در روزهای جنگ جهانی دوم شاهد آن بودند. در بیمارستان «سَن جُوانی» که من در آن مشغول به کار هستم بیشتر بخش‌ها فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند و بیماران مبتلا به کرونا در آن بستری شده‌اند. گرفتن آزمایش کرونا از حدود ۷۰ نفر در هر شیفت کاری، مراقبت از مبتلایان بستری شده، جان باختن روزانه تعدادی از مبتلایان، ۱۶ ساعت کار مستمر و... تنها بخشی از اتفاقات هر شبانه روز در بیمارستانی است که این روزها به اقامتگاه و محل استراحت من هم تبدیل شده.

سالن انتظار بیمارستان هیچ وقت تا این اندازه غم و شادی مردم را در کنار هم تجربه نکرده بود که از فوت مبتلایان به کروناویروس اشک ریختند و از درمان شدن آنها خوشحال شدند. برای من که این روزها در آستانه ۳۵ سالگی به سر می‌برم، شاید یکی از بهترین اتفاقات زندگی تشکر پیرمرد ۹۴ ساله‌ای بود که پس از درمان از بیمارستان مرخص شد و یکی از تلخ‌ترین تجربیات زندگی‌ام هم لحظه خبر دادن به خانواده جوان ۳۰ ساله‌ای بود که پس از ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و همسر و فرزند ۸ ماهه او در سالن انتظار منتظر معجزه بهبود او بودند.

مردم ایتالیا که به پیاده‌روی در خیابان‌ها و لذت بردن از مناظر زیبای این کشور شهرت دارند، هیچ زمان به این شکل خانه نشینی را تجربه نکرده بودند. دولت از چند هفته قبل اعلام کرد برای مشاغل آسیب دیده و عموم مردم کمک‌های مالی مختلف را در نظر گرفته است تا نگرانی بین آنها کمتر شود. بسیاری از کارخانه‌های بزرگ که از همان ابتدا تعطیل شده بودند این روزها تولید ماسک و ژل شست‌وشوی دست را آغاز کرده‌اند و شبکه‌های تلویزیونی ایتالیایی هم سعی می‌کنند بهترین و جذاب‌ترین برنامه‌های خود را پخش کنند تا انگیزه مردم برای ماندن در خانه بیشتر شود.

دولت حتی راهکارهای فراوانی را برای قرنطینه مردم در خانه در نظر گرفته است و یک شماره ویژه هم به این مسأله اختصاص یافته تا در صورت لزوم، تست ابتلا به ویروس کرونا در خانه گرفته شود و نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نباشد. اتفاق ناخوشایند از زمانی آغاز می‌شود که نتیجه آزمایش مذکور برای یکی از اعضای خانواده مثبت باشد و او دست کم برای دوره زمانی سه هفته با هیچ یک از اعضای خانواده خود در تماس نباشد و حتی اجازه رفتن تا سوپرمارکت را هم نداشته باشد. این افراد که در خانه قرنطینه می‌شوند روزانه باید ۴ بار به صورت آنلاین با پزشک متخصص که در بیمارستان مستقر است ارتباط برقرار کنند و آخرین وضعیت خود را به اطلاع او برسانند. با این وجود اخبار مربوط به افزایش تعداد مبتلایان در خانه‌های ایتالیا همچنان به گوش می‌رسد.

انجام وظایف کاری از راه دور یکی دیگر از اتفاقاتی است که مردم ایتالیا در بسیاری از مشاغل این روزها تجربه می‌کنند و نحوه کار کردن با سرویس‌های پردازش ابری و ابزارهای دورکاری را آموخته‌اند. در بخش تحصیلی هم شرایط به همین شکل دنبال می‌شود و بر اساس آخرین ابلاغیه وزارت آموزش ایتالیا، ترم دوم سال تحصیلی ۲۰-۲۰۱۹ برای تمامی مقاطع به طور کامل مجازی شده است و امتحانات پایان ترم هم به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

اما این روزها ساعت ۶ عصر که وزارت بهداشت تعداد مبتلایان و جان‌باختگان جدید را اعلام می‌کند برای مردم اهمیت زیادی پیدا کرده است و طی چند روز گذشته کاهش مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به کرونا بار دیگر خوشحالی را برای مردم به همراه داشته است. این طور که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد میانگین سنی ایتالیایی‌های فوت شده بر اثر ابتلا به کروناویروس ۷۸.۵ سال است، بخش اعظم آنها نیز مرد هستند و بیشتر آنها سابقه ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت داشته‌اند. زنان در مجموع ۲۵.۸درصد از جان‌باختگان و ۳۸ درصد از کل مبتلایان را به خود اختصاص می‌دهند و با این وجود یک‌چهارم افرادی که در این کشور جان باختند در گروه سنی ۲۰ تا ۵۰سال به سر می‌بردند. شیوع این بیماری دست کم جان ۸۰ پزشک ایتالیایی را هم گرفته است و این روزها همه مردم منتظرند تا هرچه سریع‌تر زندگی به حالت عادی برگردد.

کد خبر 499773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha