یک بررسی جدید نشان می‌دهد اقدامات کنترلی گسترده چین در اوائل شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان ممکن است از عفونت صدها هزار نفر جلوگیری کرده باشد.

China

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران حرکات مردم شهر ووهان (کانون شیوع اولیه ویروس کرونا)، انواع و زمان‌بندی اقدامات کنترلی در چین و میزان گزارش موارد کووید-۱۹ را در هر روز در هر شهر این کشور آنالیز کردند.

نتیجه آنالیز این بود که کنترل‌هایی که چین در ۵۰ روز اول شیوع کووید-۱۹ اجزا کرد ممکن است انتشار ویروس به شهرهای  دیگر چین چندین روز به تاخیر انداخته و در نهایت مانع بیش از ۷۰۰۰۰۰ عفونت در سراسر این کشور شده باشد.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان که در ژورنال «ساینس» منتشر شده است- می‌تواند برای کشورهایی که هنوز در مراحل اولیه شیوع کووید-۱۹ هستند، مفید باشد.

کریستوفر دای، پژوهشگر مدعو دانشگاه آکسفورد در بریتانیا و یکی نویسندگان مقاله این بررسی می‌گوید: «شمار موارد ثابت‌شده بیماری در چین تا روز پنجاهم همه‌گیری (۱۹ فوریه) حدود ۳۰۰۰۰ مورد بود»

او افزود:«آنالیز ما نشان می‌دهد که بدون اجرای ممنوعیت مسافرت از ووهان و پاسخ اضطراری ملی در چین تا آن زمان ممکن بود بیش از ۷۰۰۰۰۰ مرد بیماری در خارج ار شهر ووهان در این کشور رخ دهد. به نظر می‌رسد اقدامات کنترلی در چین - با پیشگیری از تماس میان افراد آلوده به ویروس و افراد حساس به آن- زنجیره سرایت ویروس را شکسته باشد.»

هوایو تیان، استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه Beijing Normal و یکی از دیگر از نویسندگان مقاله می‌گوید کند کردن انتشار ویروس از ووهان به شهرهای دیگر «زمان اضافی در اختیار مقامات قرار داد که آماده ورود کووید-۱۹ در بیش از ۱۳۰ شهر دیگر شوند.»

این شهرها اقداماتی مانند ممنوع کردن گردهمایی‌های عمومی، بستن مراکز سرگرمی و تفریحی و تعطیل کردن وسائل حمل و نقل عمومی را انجام دادند. در نتیجه به گفته این پژوهشگران، شمار موارد گزارش‌شده عفونت با کروناویروس در هفته اول شیوع ۳۳ درصد کمتر از شهرهایی بود که این اقدامات را انجام نداده بودند.

این پژوهشگران برای بررسی‌شان از یک یک ابزار ردیابی رایج استفاده کردند- داده‌های جابه‌جایی در تلفن‌های همراه.

اوتار بیورنستاد، استاد زیست‌شناسی در کالج استیت در پنسیلوانیا، یکی دیگر از این پژوهشگران می‌گوید: «از آنجایی که مدت زمانی که ما بررسی کردیم، شامل تعطیلات جشنواره بهاری و سال نوی قمری چین بود، توانستیم الگوهای مسافرت به درون ووهان و خروج از آن در حین شیوع بیماری را بر اساس داده‌های تلفن همراه با دو جشنواره بهاری قبلی مقایسه کنیم.»

به گفته او، این مقایسه نشاندهنده «کاهش فوق‌العاده در حرکت مردم» به دنبال ممنوعیت مسافرت بود.

آلبوم| پایان قرنطینه ووهان: گشودن درها به جهان

کد خبر 499570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha