۷۰ میلیون نفر از ایرانیان به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای شیوع بیماری کرونا در طرح غربالگری این ویروس شرکت کرده اند. برای انجام این طرح وزارت بهداشت، شهرداری و بسیج بایکدیگر همراه شده اند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن سلامت شهروندان را در زمینه ابتلا به ویروس کرونا پایش کنند.

غربالگری

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: اینکه طرح غربالگری کرونا چطور می تواند به شهروندان در مهار این بیماری کمک کند سؤالی است که دکتر «هاله احمدنیا» رئیس مرکز بهداشت شمال غرب شهر تهران به آن پاسخ داده و از اقدامات مؤثر برای مقابله با کروناویروس گفته است.

اجرای طرح غربالگری کرونا در کشور یکی از اقدامات تأثیرگذار وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری کروناست. شهروندان با پاسخگویی به سؤالات مطرح شده در سامانه سلامت سیب در این طرح شرکت می‌کنند. اما برخی از شهروندان هم با گذشت چند هفته هنوز ثبت نام نکرده‌اند. به همین دلیل برای اجرای دقیق طرح غربالگری کرونا از طریق سامانه ۴۰۳۰ با شهروندان تماس گرفته می‌شود. دکتر «هاله احمدنیا»رئیس مرکز بهداشت شمال غرب شهر تهران هرگونه مراجعه حضوری به منازل شهروندان را مغایر با سازوکار اجرایی این طرح می‌داندو از شهروندان می‌خواهد اطلاعاتشان را در اختیار هیچ فردی قرار ندهند. او درباره طرح غربالگری بیماری کرونا توضیح می‌دهد: «در مرکز بهداشت شمال غرب تهران شهروندان مناطق ۲، ۵، ۶، ۹، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ تحت پایش قرار می‌گیرند. برای اینکه طرح به درستی و با سرعت انجام شود باید شهروندان به سامانه خودارزیابی الکترونیکی کرونا، مراجعه و برای ارزیابی وضعیت سلامت خود و خانواده شان در این سامانه ثبت نام کنند. سامانه salamat.gov.ir  برای رفاه حال هموطنان عزیز و به منظور غربالگری افراد مشکوک به بیماری کووید-۱۹  (COVID-۱۹) راه اندازی شده است تا شهروندان به جای مراجعه به مراکز درمانی و جلوگیری از هرگونه ازدحام که می‌تواند باعث انتشار ویروس کرونا شود با وارد کردن شماره ملی خود به سؤالات ساده خودارزیابی بیماری کووید-۱۹ پاسخ دهند و راهنمایی لازم را مطابق آخرین دستور عمل های وزارت بهداشت دریافت کنند. » 

  • همکاری ۳ نهاد برای پایش سلامت

در این سامانه سؤالاتی درباره داشتن علایم بیماری مانند تب، سرفه یا تنگی نفس و ابتلای فردی از خانواده به ویروس کرونا از شما پرسیده می‌شود که حتی اگر شهروندان یکی از علائم را داشته باشند اطلاعات آنها برای بررسی دقیق‌تر به کارشناسان و درمانگران این سامانه ارجاع داده‌می‌شود. رئیس مرکز بهداشت شمال غرب تهران در ادامه به فعالیت های تخصصی‌تر در این زمینه اشاره می‌کند: «پس از ورود به سامانه درباره علائم فرد شامل تب، لرز، سرفه خشک، گلودرد و تنگی نفس و سپس از وجود افراد مشکوک به بیماری کرونا در خانواده پرسیده می‌شود و در صورت مثبت بودن، توصیه‌های بهداشتی و راهنمایی لازم برای مراجعه به مراقب سلامت یا بهورز که در نزدیکترین پایگاه سلامت، خانه بهداشت یا مرکز خدمات جامع سلامت منتخب مستقر است ارجاع داده می شود. همزمان مراقب سلامت یا بهورز مربوطه نیز پیامکی در همین ارتباط دریافت می کند و مسئول پیگیری‌های بعدی فرد مشکوک و اطرافیان  او خواهد شد. پس از انجام غربالگری و مشکوک بودن فرد، مراقب سلامت از طریق شماره تلفن ۴۰۳۰ با افراد مشکوک ثبت شده در سامانه تماس می‌گیرد و مشاوره و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.» احمدنیا می افزاید: « اکنون ۲ نهاد معتبر شهرداری و بسیج برای بالارفتن سرعت انجام این طرح به کمک وزارت بهداشت آمده‌اند. در همین زمینه شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت خانه‌های سلامت محله های ۳۵۲گانه پایتخت در این راه گام برداشته است و با شهروندان تماس می‌گیرد، وضعیت سلامت آنها را جویا می‌شود و این اطلاعات را در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت می‌کند. شهروندان باید توجه داشته باشند شماره ای که از طریق آن با شهروندان تماس گرفته می‌شود همان شماره اعلامی از طرف وزارت بهداشت یعنی ۴۰۳۰ است تا شهروندان اطلاعات خود را در اختیار شماره‌های ناشناس قرار ندهند. »

  • با  شماره ۶۶۰۹۱۵۲۶ تماس بگیرید

رئیس مرکز بهداشت شمال غرب شهر تهران از شهروندان تهرانی می خواهد با انجام خودارزیابی در سامانه salamat.gov.ir  با کارکنان حوزه بهداشت در سراسر کشور، همکاری و با رعایت دستورات بهداشت فردی و قرنطینه خانگی، زنجیره انتقال ویروس و ایجاد بیماری کووید-۱۹ را قطع کنند. او می‌گوید: «در روزهای ابتدایی اجرای این طرح برخی از شهروندان برخوردهای مناسبی نداشتند و اطلاعات هم در اختیار تماس گیرندگان نمی‌گذاشتند. اما اکنون این طرح مورد استقبال شهروندان قرار گرفته و می توان گفت بیشتر جمعیت پهنه شمال غرب در این طرح، شرکت و اطلاعات خود را ثبت کرده اند و حتی از کادر تشکر هم می‌کنند. شهروندانی که تاکنون ثبت نام نکرده یا با آنها تماس گرفته نشده است با توجه به ضرورت غربالگری بیماری کرونا برای عموم و حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده می توانند برای ثبت نام علاوه بر نشانی اینترنتی با پایگاه‌های سلامت مناطق و مرکز بهداشت غرب تهران از ساعت ۹ تا ۱۵ با شماره ۶۶۰۹۱۵۲۶ تماس بگیرند. تمام خدماتی که در این سامانه ارائه می‌شود رایگان است. »

  • سامانه ای دیگر برای غربالگری بیماری کرونا

سامانه کشوری تلفن گویا ۱۵۶۹ برای اطلاع رسانی درباره کرونا توسط اتاق فکر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شده است. این سامانه رایگان در رابطه با راه های پیشگیری و نحوه انتقال ویروس و سایر نکات لازم درباره کروناویروس اطلاع رسانی می‌کند. زیرا نقش مردم در مهار بیماری کرونا بسیار مهم و مؤثر است و مهار این بیماری در صورت نقش پذیری و مشارکت مردمی امکان پذیر خواهد بود. به همین دلیل ارتقای سطح آگاهی مردم و آشنایی آنها با بیماری کرونا غیرقابل انکار است. در همین زمینه شهروندان می توانند برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر درباره ویروس کرونا با شماره ۱۵۶۹ از طریق شماره ثابت و همراه بدون گرفتن پیش شماره تماس بگیرند.

  • غربالگری در تکه ۲۲ پایتخت

غربالگری ویروس کرونا در منطقه ۲۲ در سرای محله آبشار تهران با همکاری پایگاه بهداشت ریحانه سلامت از ابتدای فروردین ماه آغاز شده است. با ثبت اطلاعات ۱۰ هزار و ۳۴۶ نفر از ۱۱ هزار نفر از شهروندان این محدوده متشکل از برج های آوا در شرقی‌ترین و شهرک میلاد در غربی ترین نقطه ،محله آبشار  به آخرین مرحله از فعالیت خود برای ثبت اطلاعات سلامت ساکنان در طرح غربالگری ویروس کرونا نزدیک می‌شود.
 

کد خبر 499522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha