دی‌ماه سال ۱۳۹۷ بود که نخستین گزارش ما درباره ساختمان بلاتکلیف بازارچه «شهدای محله عباسی» با عنوان «هتل بی‌ستاره معتادان» در شماره ۷۱۳ «همشهری محله» به چاپ رسید و مسئولان شهرداری منطقه ۱۱ در پاسخ اظهار داشتند: «قرار است این مجموعه به «شهر سالم» تبدیل شود تا اهالی محله از خدمات درمانی آن بهره‌مند شوند.»

بازارچه عباسی

همشهری آنلاین/فاطمه عسگری نیا: اما امروز با گذشت نزدیک به ۱۵ ماه نه تنها شهر سالم جایگزین مخروبه بازارچه محله عباسی نشد بلکه اکنون ظاهر نیمه مخروبه این بنا برای ساکنان محله آزاردهنده شده است. 
از پل «۹ دی» که به سمت محله عباسی می‌رویم، ظاهر نیمه مخروبه ساختمان بازارچه شهدای محله توی ذوق می‌زند. «ساختمانی عریض و طویلی که اگر در راستای خواست و نظر مردم محله به کار گرفته می‌شد امروز این وضعیت را نداشت.» این‌ـ‌ها صحبت‌های «شهباز دولت‌نژاد»، عضو شورایاری محله عباسی است ؛کسی که می‌گوید: «نزدیک به ۸ سال پیش بنای این ساختمان در محله گذاشته شد. آن زمان مسئولان شهری، نوید راه‌اندازی بازارچه محلی را به شهروندان ساکن در این منطقه می‌دادند. ساختمان تکمیل شد اما به بهانه اینکه بازارچه تازه تأسیس رونقی ندارد، کم‌کم رو به تعطیلی رفت.»
دولت‌نژاد می‌گوید: «بازارچه شهدای محله عباسی در حالی از نبود حمایت و توجه مسئولان شهری ضربه خورد و رو به تعطیلی رفت که ما در محله‌مان از چنین ظرفیتی و یا مشابه آن بی‌بهره‌بودیم و اگر کمی حمایت می‌شدیم و واگذاری واحدهای تجاری به مردم با تخفیف‌هایی صورت می‌گرفت، امروز یکی از بازارچه‌های پر رونق شهر را داشتیم.»

  • ساختمان را فقط زخمی کردند

این عضو شورایاری محله در حالی که تاریخچه بازارچه شهدای محله عباسی را ورق می‌زند از روزگار سیاه آن برایمان می‌گوید. از روزهایی که این مجموعه رها شده به هتل بی‌ستاره معتادان تبدیل شده بود: «سال‌های زیادی بود که در پی رها شدن این ساختمان، معتادان متجاهر و بی‌خانمان به آن رخنه کرده بودند و شب تا صبح در و دیوارهای آن شاهد صحنه‌های دور از شان این محله شهیدپرور شده بود. وضعیتی که موجب گلایه همسایه‌ها به‌ویژه خانواده‌های شهدا شد و ما را وادار کرد تا با رسانه‌ای کردن این موضوع، راه چاره‌ای برای رفع این مشکل در محله بیندیشیم.»


دولت‌نژاد با اشاره به چاپ گزارش «معضلات پیش روی محله عباسی در سایه این ساختمان» در همشهری محله می‌گوید: «دی‌ـ ماه سال ۱۳۹۷ که این گزارش چاپ شد، مسئولان شهری برخلاف میل باطنی اهالی، وعده ساخت درمانگاه شهر سالم را در این مکان دادند و عده‌ای که با فعالیت چند مرکز درمانی در این محله، راضی به ساخت درمانگاه نبودند، اما با امید به بهبود وضعیت این ساختمان، وادار به سکوت شدند.»
او ادامه می‌دهد: «حدود یک ماه پس از چاپ گزارش در همشهری محله، عملیات عمرانی و بهسازی در ساختمان آغاز شد. بخش‌ـ‌هایی از در و دیوارهای ساختمان را به بهانه تغییر کاربری فرو ریختند و کار که به نیمه رسید و ساختمان به یک ساختمان نیمه مخروبه تبدیل شد، به بهانه نبود بودجه، کار تعطیل و ساختمان به همین شکل رها شد تا فقط زخمی بر پیکرش بنشیند.»
دبیر شورایاری محله عباسی می‌گوید: «پیش از این تصمیم، حداقل ساختمان ظاهر به نسبت قابل قبولی داشت هرچند در و پنجره‌ها را معتادان کنده و فروخته بودند اما دیوارها سرجایش بود. اما امروز ساختمانی نیمه مخروبه و زشت ایجاد شده که نه تنها سیمای شهری محله را زشت کرده بلکه موجب نارضایتی مردم محله نیز شده است.»

  • اگر به اهالی محله واگذار می‌شد اشتغالزایی می‌کردیم

حرف‌های دولت‌نژاد را یکی از همسایه‌های این بنای نیمه مخروبه ادامه می‌دهد و می‌گوید: «از روزی که این ساختمان تعطیل شد، روز خوش از همسایه‌های آن گرفته شد. هر سال ۲ بار مسئولان شهری برای تعویض پرچم‌های دود گرفته آن مراجعه می‌کنند اما کسی به فکر تعیین تکلیف این ساختمان نیست!»
«رضا محبی» می‌افزاید: «اگر این ساختمان را به محله واگذار می‌کردند، می‌توانستیم با هزینه و سرمایه خود اهالی آن را تبدیل به مرکز کارآفرینی برای جوانان محله کنیم اما کسی به مشارکت مردم محله باور ندارد. ما در محله زندگی می‌کنیم و می‌دانیم نیازمان چیست. شهرداری تصمیم گرفت اینجا را به مجموعه شهر سالم واگذار کند بعد هم کمبود اعتبار و پول این اجازه را به آنها نداد. اکنون ما ماندیم و این کلبه وحشت در دل محله!‌»

کد خبر 502821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha