کوچه پس کوچه ها و خیابان های طرشت گرچه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در روز نیمه شعیان شلوغ نیست، اما همچنان کوچه ها و خیابان‌های این محله توسط جوانان مانند گذشته‌ها چراغانی شده است و اهالی حتی با یک پرچم و چراغ برای نیمه شعبان آماده شده‌اند.

نیمه شعبان در طرشت

همشهری آنلاین - مریم باقرپور:هر سال با فرارسیدن نیمه شعبان، از چند روز قبل کوچه ها و خیابان ها شلوغ می‌شد و ساکنان هر محله ای با ریسه ها و کاغذهای رنگی و پرچم خودشان را برای برپایی جشن ولادت امام دوازدهم آماده می کردند. در این میان جشن‌ها در محله‌های قدیمی با شور و حال خاصی برگزار می‌شد که می‌توان به محله طرشت منطقه 2 اشاره کرد. در این محله از گذشته جشن ها در 3 محدوده طرشت بالا و پایین و حسینیه برگزار می‌شد و اهالی هر محدوده از  روزها قبل دور هم جمع شده و برای  برگزاری مراسم حضرت ولیعصر(عج) خودشان را آماده می‌کردند. یکی از ساکنان قدیمی محله می گوید:«یکی از فعالیت های اصلی جوانان حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در محله طرشت، نصب طاق نصرت بود. برای برپای جشن در محله هم برگزار کننده‌ها ازمردم فرش می گرفتند و کسبه هم پای کار بودند. روز جشن هم هر کس در حد توان خود از خانه اش هر وسیله ای که داشت می‌آورد. به عنوان مثال یکی شربت و دیگری شیرینی درست می کرد و از کودک تا کهنسال همه در جشن ها حضور داشتند و کسی در خانه اش نبود.»

  • احترام به بزرگان

 البته احترام به بزرگان همیشه حرف اول را می‌زد. «حسین مردی» می گوید:« «ناصرخان قهرمانی» یکی از شهروندان محله هر سال در برگزاری جشن میلاد امام مشارکت می کرد. به یاد دارم  در یکی از سال های پیش از انقلاب پس از چند روز تلاش برای آذین بندی محله حدود ۳ بعدازظهر خبر آوردند حاج نعمت الله یکی از بزرگان طرشت و پدر مرحوم حاج «غلامعلی شکوهی»  فوت کرده است. ناصر خان  به احترام هم محله ای اش از ادامه چراغانی دست از کار کشید و همه اهالی با هم در مراسم هم محله ای خود شرکت کردند.»

  • نصب طاق نصرت در محله

نصب طاق نصرت در محله طرشت و آذین بندی این محدوده از پایتخت و برگزاری جشن ها تا سال گذشته ادامه داشته و اهالی در کنار هم جشن می‌گرفتند. تا جاییکه یکی از ساکنان کوچه باغ حاج عابدین می گوید:« روزی نزدیک نیمه شعبان بچه های کوچه تصمیم گرفتند یک سال با هم با کمترین امکانات برای نیمه شعبان کوچه را تزئین کنند و مادر بزرگم خدابیامرز پارکینگ خانه اش را در اختیار بچه ها قرار داد و گفت نگران میوه و شیرینی جشن نباشید و با تمام امکانات از اهالی طرشت پذیرایی کنید. ما طاق نصرت را برای اولین بار در کوچه مان نصب کردیم و تا همین پارسال نصبش در کوچه مان ادامه داشت. چون برایمان مهم بود ومعتقد بودیم باعث می شود دلهای اهالی به هم نزدیک شود.»

  • روشنایی مقابل هر خانه

اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از تجمع مردم؛ اهالی ابتدا تصمیم گرفتند که طاق نصرت ها را نصب نکرده و آذین بندی نداشته باشند. به همین دلیل «امیرحسین حسینمردی» یکی از ساکنان محله پیشنهاد داد تا اهالی  برای پاسداشت رسم قدیمی ویادآوری جشن اهالی جلو در خانه هایشان پرچم  و چراغ نصب کنند تا سالروز ولادت امام زمان(عج) زیبا برپا شود. حسینمردی می گوید:« اول پیشنهاد نصب چراغ و پرچم مطرح شد و برخی از اهالی مشارکت کردند. اما در یکی از شب ها خواب دیدم که جشن نیمه شعبان است و باز همان داربست قدیمی محله را زده ایم و طاق نصرت برپا شده، صبح از بعضی از بچه ها خواستم که با رعایت موارد بهداشتی  با کمک هم رسم قدیمی محله را برپا کنیم و با کمک هم توانستیم با هم خیابان های محله طرشت به ویژه  را چراغانی کرده و پرچم بزنیم. البته مانند سال های گذشته شیرینی و شربت پخش نمی شود اما قرار است از مسجد صدای مداحی و مولودی سال های قبل پخش شود.»

  • مشارکت شهرداری در جشن‌ها

البته شهرداری منطقه 2 هم امسال در برپایی جشن ها مشارکت کرده است و با کاروان نور، شهر و امید به محله ها آمده و در این میان با مشارکت یک گروه سرود و پخش موسیقی و اجرای دعای فرج و آتش بازی شادی ونشاط را به خانه ها آورده است. البته اولین تاکید مدیران شهری خارج نشدن شهروندان از منازلشان به دلیل رعایت فاصله اجتماعی است. به همین دلیل این جشن ها در محدوده هایی برپا خواهد شد که برج های و مجتمع های مسکونی قرار دارند. «یوسف مزارعی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 2 می گوید:« علاوه بر برپایی جشن در 3 محله توسط شهرداری، با مشارکت بسیج هم برنامه های شادی برگزار می شود.»

کد خبر 499368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha