دیروز نشست علنی مجلس بعد از ۴۴روز تعطیلی تحت تدابیر شدید بهداشتی از غربالگری نمایندگان گرفته تا ایجاد فاصله قریب به یک متری میان صندلی نمایندگان و الزام آنها به زدن ماسک و پوشیدن دستکش برگزار شد.

مجلس

همشهری آنلاین - فرزانه آئینی: با وجود تدابیر شدید دیروز بهارستان برای برگزاری نشست علنی در فصل کرونا اما خروجی نشست دیروز بهارستان خیلی چشم‌نواز نبود، نه تصمیمی جدی برای فضای کرونازده اقتصاد گرفته شد و نه طرحی تصویب شد، تنها روایتی نه‌چندان تازه از وزیران بهداشت و کشور و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه از مقابله با کرونا در صحن شنیده شد. به تعبیری دیگر می‌توان گفت مجلسی که تاکنون ۴۹نفر از ۲۹۰نماینده‌اش به کرونا مبتلا شده‌اند، نشست پرریسکی را برگزار کردند که ماحصل چشمگیری نداشت.

از رای‌های منفی پی در پی نمایندگان به طرح‌ها و ایده‌هایشان که بگذریم درخواست ارائه برنامه ملی از دولت برای مدیریت کرونا و نطق‌های برخی ازنمایندگان تنها دستاورد گردهمایی ۴ساعت و ۲۰دقیقه بهارستان در سال۹۹ بود.

در این گزارش به روایت حاشیه و نکات نخستین جلسه مجلس در سال۹۹ پرداخته‌ایم.
 

۱-دولتی‌ها مجلس را جدی نگرفتند: ساعت حدودا ۹ و ۱۵دقیقه بود که پزشکیان زنگ علنی شدن مجلس را به‌صدا درآورد. در این جلسه قرار بود وزیر کشور، وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه سخنرانی کنند. وقتی قاضی‌زاده، عضو هیأت رئیسه از سعید نمکی، وزیر بهداشت دعوت کرد تا پشت تریبون قرار بگیرد حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد وزیر در مسیر است و هنوز نیامده است. همین موضوع موجب شد تا پزشکیان که ریاست مجلس را به‌عهده داشت با لحنی انتقادی بگوید: یعنی وزرا نمی‌توانستند ساعت۹ به مجلس برسند؟ قرار بود وزیر ساعت۹ در مجلس حضور داشته باشند و الان ساعت ۹/۵۰ است؛ خیابان‌ها هم که خلوت است. در همین لحظه قاضی‌زاده خواست نوبخت، معاون رئیس‌جمهور صحبت کند که اعلام شد او نیز هنوز به مجلس نرسیده است. پزشکیان بلافاصله گفت: گویا مسئله را دولت جدی نگرفته است.
 

۲- وزرا گزارش دادند و رفتند: ساعت ۹و۴۰دقیقه بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس حاضر شد، به‌دنبال او و البته به فاصله زمانی حدود ۲۰دقیقه محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سپس عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در صحن بهارستان حاضر شدند. حضور آنها در صحن به‌گونه‌ای بود که در پایان سخنان نمکی، نوبخت به جایگاه رفت و نمکی با نمایندگان خداحافظی کرد و رفت، در پایان صحبت‌های نوبخت، وزیر کشور به جایگاه آمد و نوبخت هم جلسه را ترک کرد و بعد هم نوبت به رحمانی‌فضلی رسید. او هم گزارشی ارائه کرد و نمایندگان را به خدا سپرد واز مجلس خارج شد.
 

۳- گزارش‌های یکسو و بحث درون مجلسی نمایندگان: به این ترتیب با گزارش‌های یک‌سو و عمدتا تکراری وزرا و معاون رئیس‌جمهور به نمایندگان، نشست دیروز نشست چاره‌اندیشی یا تصمیم‌گیری نبود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان آن را نشستی نامید که مجلس گزارش از دولت گرفت و بعد هم نمایندگان با هم دغدغه‌هایشان را به اشتراک گذاشتند و در بخشی از نشست هم از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که از گزارش دولتی‌ها چند گامی به پیش بود بهره بردند.
 

۴- ضرورت توجه به عوارض داروهای تجویزی: نماینده مرکز پژوهش‌ها در گزارشی به نمایندگان خبر داد داروهای مصرف شده برای درمان کرونا بعضا عوارضی داشته‌اند، دستگاه‌های دیالیز کم است، تجویز داروها باید تحت نظارت کمیته اخلاقی باشد.
 

۵- بی‌اعتمادی مردم افزایش یافته: بعد از استماع گزارش مرکز پژوهش‌ها، ۵ نماینده - به قید قرعه- فرصت نطق به‌دست آوردند که در میان آنها فقط سخنان بهرام پارسایی صراحت و تازگی لازم را داشت، او در بخشی از نطقش به سخنان وزرای بهداشت و کشور که مدعی کنترل و کاهش بیماری شده بودند اشاره کرد و گفت: باید از سیاسی کردن این موضوع پرهیز شود. متأسفانه بی‌اعتمادی مردم به‌دنبال ارائه آمارهای متناقض رو به افزایش است. باید با مردم شفاف صحبت کنیم... کاهش ورودی بیمارستان‌ها دال بر کاهش افراد مبتلا نیست.
 

۶- قرنطینه یک ماهه کشور منتفی شد: نقطه اوج نشست دیروز مجلس اما نطق عبدالکریم حسین‌زداده طراح طرح ۳فوریتی برای قرنطینه یک ماهه کشور بود که صریح و جدی از طرحش دفاع کرد چنان که درمیانه نطقش صدایش گرفت.عبدالکریم حسین‌زاده از طراحان این طرح سه فوریتی با بیان اینکه ننگ عدم‌تصمیم‌گیری را به جان نخریم گفت: هربار با واژه قرنطینه، قرنطینه هراسی کردیم و گفتیم قرنطینه یعنی تأثیرپذیری از این وضعیت. من می‌گویم چرا از آنطرف فکر نمی‌کنید و نمی‌گویید کشورها بگویند ما با وجود تحریم‌ها جان مردم را ارجح قرار دادیم و قرنطینه کردیم.
 

۷- مغایرت‌های قانون اساسی با طرح سه فوریت: علی ادیانی راد با اخطاری درباره طرح سه‌فوریتی گفت: این طرح با ۴ ماده قانون اساسی در تغایر است و نخستین آن اصل ۷۹ است... تعطیلی و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی است و از این منظر طرح تعطیلی یک ماهه کشور مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی است.ادیانی با اشاره به اینکه این طرح سه فوریتی با اصل ۷۵ قانون اساسی نیز مغایرت دارد، گفت: زیرا این طرح موجب افزایش یا کاهش هزینه دولت می‌شود، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره بنزین، هر نوع اظهارنظری باید برای اختصاص منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین و موارد دیگر با هماهنگی شورای‌عالی اقتصادی انجام شود. در نهایت ادله ادیانی به رأی گذاشته شد و اکثریت مجلس با آن مخالفت کردند با رد سه‌فوریت لزوم قرنطینه یک ماهه کشور و رد سه فوریت اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس و عدم‌استقبال و مخالفت نمایندگان با حضور دو هفته‌ای در پارلمان می‌توان گفت نشست دیروز مجلس جز رفتن نمایندگان پای میکروفون و نطق و بیان نظراتشان در باب کرونا و مدیریت آن آورده‌ای نداشت. 
 

۸- ۴۹ نماینده کرونا گرفته‌اند: به گفته اسدالله عباسی دیروز از ۲۰۸نماینده تست کرونا گرفته شد و تست کرونای‬۲۰نماینده مثبت اعلام شد، تا قبل از این ۲۹نماینده مبتلا شده بودند، حالا مجموعا ۴۹نماینده کرونا دارند، شیب صعودی ابتلای نماینده‌ها ناقض ادعای کنترل و مدیریت کرونا از سوی برخی مسئولان است.
 

۹- همهمه برای قانونی شدن ماسک: حاضر نبودن وزرا موجب شد تا هیأت رئیسه از رؤسای کمیسیون‌ها بخواهد صحبت‌های خود را آغاز کنند و قرعه اول به‌نام الیاس حضرتی، رئیس فراکسیون اقتصادی افتاد. حضرتی خطاب به پزشکیان گفت: اگر فکر می‌کنید لازم است زدن ماسک را به‌عنوان یک قانون اجباری اعلام کنید چون اکثر صاحب‌نظران می‌گویند با زدن ماسک می‌توان ۹۹ درصد انتقال بزاق دهان را کنترل کرد. پیشنهاد او با اعتراض نمایندگان و ایجاد همهمه در صحن مجلس روبه‌رو شد که حضرتی آنها را به نشستن دعوت کرد.
 

۱۰- خیال همه را بابت تعطیلی مدارس راحت کنند: در نطقی دیگر محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در گزارشی به مجلس گفت: ۸۰ درصد سرفصل‌های درسی آموزش و پرورش تدریس شده و در واقع مسائل آموزشی آموزش و پرورش تمام است و باید این را اعلام کنم تا خیال همه راحت شود.
 

۱۱- وام یک میلیونی به بچه‌شان بدهند قهر می‌کنند: سخنان عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع هم قابل‌تامل بود. او گفت: اینکه گفته شده وام یک میلیون تومانی می‌دهند چه فایده‌ای دارد که دو روز است که تلویزیون هم مدام درباره آن حرف می‌زند؟ اگر همین یک‌میلیون تومان را به بچه‌هایتان بدهید قهر می‌کند ! 

  • روند کرونا کاهشی است

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با بیان اینکه وزارت بهداشت در آمادگی لازم شناخت مناسب و تامین امکانات و تجهیزات است گفت که روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی شده است. به گفته رحمانی فضلی، هماهنگ کردن مردم، افزایش سطح اطلاعات، آگاهی، اقناع‌سازی‌ و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور ازجمله اقداماتی است که برای آن تلاش‌هایی صورت گرفت.

  • در جلسه غیرعلنی می‌گویم 

سعید نمکی، وزیر بهداشت در نطقش سعی کرد همگرایی با تیم دولت را به‌رخ بکشد و گفت: متأسفانه به‌دلیل این حصر اقتصادی که با آن روبه‌رو هستیم برای مثال نمی‌توانیم یک جوراب فروش را که معاش خود را با فروختن جوراب می‌گذراند رها کنیم. یا باید او را تامین کنیم یا بگذاریم به کسب‌وکار خود ادامه دهد. به همین دلیل ما نمی‌توانیم صنعت و تولید را تعطیل کنیم. او همچنین به ریشه تأیید شیوع کرونا در کشور پرداخت وشرح داد: در ۲۹بهمن‌ماه ۲مورد بیماری کرونا به ما گزارش شد و گفتند که شهر قم علائمی به شکل کروناویروس دارد... تست کرونای آن دوطرف را گرفتیم صبح روز ۳۰بهمن‌ماه تست آنها مثبت شد. قبل از آن موارد زیادی را آزمایش کرده بودیم. بعضی دوستان توصیه داشتند که اعلام ویروس کرونا قبل از انتخابات درست نیست ولی همواره اعتقاد داشتم که بهترین کار صداقت و راستگویی با مردم است. باید در یک جلسه غیرعلنی به‌طور مفصل به شما نمایندگان، مسائل را توضیح بدهم. ۲۳تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند نخستین منشأ بیماری در کجا بود. همواره گفته‌ام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد ۲مقوله کاملا متفاوت است. ان‌شاءالله توفیق داشته باشم که در یک جلسه غیرعلنی این مسئله را باز کنم. البته ضرورت غیرعلنی بودن جلسه به این معنا نیست که ما با مردم بیگانه‌ایم.

کد خبر 499059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha