رشد تولید و واردات و افت شدید تقاضا، ناشی از فروکش کردن تب خرید شب عید و قرنطینه خانگی نیز موجب ارزانی گوشت قرمز نشد.

قصابی

همشهری آنلاین - علی ابراهیمی: اگرچه نرخ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله نسبت به شب عید امسال ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کاهش یافته اما برخی تولید کنندگان و فعالان صنفی با اشاره به دپوی ۲۰۰ هزار راس دام زنده سنگین و سبک و رشد تولید ناشی از وضع خوب  امسال مراتع، مافیای واردات و دلال‌بازی را مانع اصلی کاهش قیمت گوشت قرمز و عامل بالا ماندن قیمت ها تلقی می کنند.

پس از گلایه‌ مرغداران از ریزش نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ تا مرز ۸ هزار و ۵۰۰ تومان به دلیل رشد عرضه و افت تقاضا، ناشی از قرنطینه خانگی، حالا دامداران و عرضه کنندگان گوشت قرمز هم در گفت و گو با همشهری، از کسادی بازار و بالا ماندن قیمت گوشت گوساله و گوسفندی، با وجود دپوی دام زنده و نبود مشتری خبر می دهند. به گفته این فعالان صنفی قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه از ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان در شب عید، اکنون به ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان رسیده و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله نیز در مرز ۱۰۰  تا ۱۱۰ هزار تومان باقی‌مانده؛ این روند با توجه به رشد تولید و افت تقاضا، به دپوی دام زنده منجر شده است.

مقاومت دربرابر کاهش قیمت گوشت قرمز در حالی است که تولید کنندگان از کاهش تقاضای مشتریان گوشت قرمز خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند با وجود قیمت تمام شده حداکثر ۷۰ هزار تومانی هر کیلوگرم گوشت بسته بندی لاشه گوساله، شکاف قیمت بین تولید و عرضه گوشت قرمز در بازار خرده فروشی پر نشده است. از سوی دیگر دامداران ممنوعیت صادرات دام زنده را با وجود پیش بینی رشد تولید گوشت قرمز به یک میلیون تن در سال جاری، عامل زیان بیشتر و ورشکستگی و زمین‌گیر شدن تولید کنندگان داخلی می دانند.

  •   دام زنده بی مشتری شد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در گفت و گو با همشهری از بی مشتری شدن بازارگوشت قرمز و دام زنده خبر داد و گفت: رشد تولید، کاهش شدید تقاضا و واردات بیش از حد گوشت قرمز به همراه ممنوعیت صادرات دام زنده، شرایطی را رقم زده که هم تولید کنندگان دام سبک و سنگین و هم خریداران گوشت قرمز متضرر می‌شوند. احمد مقدسی، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوساله زنده را   ۳۲ هزار تومان دانست و افزود:  با وجود قیمت ۲۳ تا ۲۵ هزار تومانی فروش گوساله زنده، هیچ خریداری برای دام تولیدی دامداران وجود ندارد و دپوی حداقل ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین زنده تولید کنندگان را زمین‌گیر کرده است. او گفت: با این روند قیمت هر کیلوگرم گوشت لاشه گوساله (نصف دام زنده) به ۶۴ هزار تومان می رسد که در نظر گرفتن میزان افزایش ۲۰ درصدی قیمت ناشی از افت استخوان، این نرخ به ۷۸ هزار تومان و با احتساب سود خرده فروشی ۱۰ درصدی مغازه ها، حداکثر به ۸۶ هزار تومان می رسد. مقدسی تاکید کرد: با وجود کاهش نسبی قیمت گوشت گوساله نسبت به شب عید، نرخ هر کیلوگرم گوشت پاک کرده ران گوساله در بازار فراتر از ۱۰۰ هزار تومان است. او با بیان این که قبلا به مسئولان اعلام کرده‌ایم که نرخ خرده فروشی عرضه مستقیم هر کیلوگرم گوشت شقه گوساله بدون بسته بندی نباید از  ۶۸ هزار و با بسته بندی ۷۰ هزار تومان بیشتر باشد، افزود: فاصله زیاد قیمت تولید تا مصرف گوشت موجب فشار توام  به بخش تولید و مصرف شده است.

  •  مافیای واردات مانع عرضه مستقیم گوشت

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به بی تاثیری افزایش واردات گوشت منجمد و گرم بر کاهش قیمت و تنظیم بازار گوشت قرمز، گفت: بنابه گفته مسئولان نیاز سالانه کشور به انواع گوشت قرمز ۹۰۰ هزار تن است که ۸۸۰ هزار تن آن از محل تولید داخل تامین شده و تنها نیازمند واردات ۲۰ هزار تن گوشت هستیم. اما در سال ۹۸ بیش از ۱۳۰ هزار تن گوشت قرمز، عمدتا با ارز ۴۲۰۰ تومان، وارد شده است. مقدسی با بیان این که مشخص نیست که این گوشت ها چه می‌شود و چرا در کاهش قیمت گوشت در بازار تاثیری ندارد، افزود: با وجود اعلام آمادگی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان تنظیم بازار، طرح عرضه مستقیم گوشت قرمز عملیاتی نشد زیرا در صورت عرضه هر کیلوگرم گوشت گرم گوساله بسته بندی به نرخ ۷۰ هزار تومان و لاشه ۶۸هزار تومانی، خریدار چندانی برای گوشت منجمد وارداتی با قیمت هر کیلوگرم بیش از ۵۰ هزار تومان وجود نداشت. متاسفانه طرح عرضه مستقیم گوشت گوساله به بن بست خورده؛ در این میانه انجمن حتی پیشنهاد عرضه مستقیم  گوشت گوساله را، با قیمت هر کیلوگرم ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان، از طریق تعاونی های مصرف محلی و کارکنان دستگاه های دولتی، به آقای قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت ارایه کرده، اما هنوز هیچ کس پا پیش نگذاشته و مساعدت نکرده است.  با این شرایط به نظر می رسد برخی افراد قیمت گوشت قرمز را عمدی بالا نگه داشته‌اند تا تقاضا و نرخ گوشت منجمد وارداتی در بازار کاهش نیابد. او افزود: در سال گذشته برخی واردکنندگان با ارایه اطلاعات غلط به شورای امنیت ملی در مورد به خطر افتادن تامین نیاز بازار به گوشت قرمز به دلیل تحریم ها، مجوز واردات بیش از نیاز گوشت گرم و منجمد دریافت کردند به نحوی که فقط در یک مورد با صدور مجوز شرکت پشتیبانی امور دام را ناچار به واردات ۴۰ هزار تن گوشت منجمد کردند. مقدسی با انتقاد از تصویب سریع سیاست های ممنوعیت صادرات و واردات گوشت قرمز در دستگاه های ذی ربط، افزود: کسادی بازار و دپوی دام زنده در حالی دامداران را به مرز ورشکستگی رسانده؛ بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار قبلا مقرر شده بود تا شرکت پشتیبانی امور دام  نسبت به خرید دام زنده سنگین مازاد نیاز بازار از دامداران به قیمت ۲۷ هزار تومان اقدام کند اما مشخص نیست چرا ستاد تنظیم بازار هنوز مصوبه سال گذشته را برای اجرا به این شرکت ابلاغ نکرده است.

  • بی تاثیری رشد تولید و واردات بر ارزانی گوشت

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به رشد تولید دام سبک و سنگین، افزود: امسال به دلیل وضعیت خوب بارش‌ها و تامین علوفه شاهد رشد تولید و عرضه دام سبک و سنگین به بازار خواهیم بود اما تجربه نشان داده این افزایش تولید و حتی واردات نه تنها تاثیری بر کاهش قیمت مصرف کننده گوشت قرمز در بازار نداشته بلکه موجب زیان مشتریان و تولید کنندگان داخلی و سود واسطه ها و وارد کنندگانی شده که برای کسب سود بیشتر اتکا کشور به تامین گوشت از سایر کشورها  را بیشتر کرده اند. مقدسی، افزود: مشخص نیست کسانی که به هنگام صدور مجوز واردات یا ممنوعیت صادرات تصمیمات خلق الساعه بر علیه تولید ملی می گیرند چرا بر خلاف قانون خرید تضمینی  محصولات کشاورزی، نه دام زنده مازاد نیاز بازار را از دامداران می‌خرند و نه مجوز صادرات آن به بازارهای خارجی را می‌دهند. او افزود: با توجه به وضع مناسب بارش ها، مراتع و علوفه، امسال به راحتی یک میلیون تن گوشت قرمز سبک و سنگین در ایران تولید خواهد شد که از این میزان همواره ۵۵ درصد نیاز بازار با دام سنگین تامین می شود اما مشخص نیست در شرایط رکود بازار داخلی چرا اجازه صادرات دام را نمی دهند. مقدسی، افزود: حاضر هستیم تا این صادرات پس از تامین نیاز بازار داخلی و پر شدن ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی دام صورت گیرد و این شرکت دام مازاد داخلی را به بازارهای که خودمان معرفی می کنیم صادر کرده و از زیان و نابودی  تولیدکنندگان داخلی گوشت قرمز جلوگیری شود.

  • تامین نیاز فعلی بازار با تولید داخل

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در گفت و گو با همشهری توضیح داد: پس از شیوع کرونا و قرنطینه خانگی مصرف گوشت منجمد، که سهم عمده نیاز رستوران ها و مراکز بزرگ را تامین می کرد، متوقف شده و به دلیل قرنطینه نیاز خانوارها به گوشت قرمز به دلیل پخت و پز خانگی افزایش یافته و می‌توان گفت تقریبا۱۰۰ درصد نیاز بازار از محل تولید داخل تامین می شود اما، هنوز هم ستاد تنظیم بازار صادرات دام زنده را ممنوع کرده است. مقدسی، افزود: واقعیت آن است که اکنون برخی همکاران ما در بخش تولید دام سنگین زمین‌گیر شده‌اند و دیگر برای نگهداری احشام پروار شده جایی ندارند. به گفته او؛ اگرچه این موضوعات به وزارت جهاد کشاورزی منعکس شده اما در ستاد تنظیم بازار ۱۴ دستگاه سیاستگذار حضور دارند و حرف وزارت جهاد خریدار چندانی ندارد. او افزود:  به نظر می‌رسد لابی برخی وارد کنندگان با وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار کمر به قتل تولید بسته زیرا همواره مصوبات ممنوعیت و محدویت صادرات و صدور مجوز واردات به سرعت تصویب و ابلاغ اما صدور مصوبات خرید تضمینی یا مجوز صادرات دام مدت ها زمان می برد. مشخص نیست که در هیچ کجای دنیا برای صادرات تعرفه نمی گذارند. او افزود: اگر دولت حمایتی از دامداران نمی کند لااقل از بازار خارج شده و اجازه دهد تا صادرات واردات با نرخ ارز مشخص و واقعی آزاد شود در چنین شرایطی هیچ کس قدرت رقابت با تولید کنندگان داخلی را ندارد و حتی در شرایط شیوع کرونا نیز روسیه، عراق و کشورهای عربی از جمله مشتریان خرید دام سنگین و سبک ایران هستند.

  • افت ۱۰ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی هم در گفت و گو با همشهری از کاهش ۱۰ هزار تومانی نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه نسبت به شب عید خبر داد و گفت: شب عید قیمت گوشت شقه گوسفندی ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان بود که اکنون با توجه به کیفیت و نژاد گوشت گوسفند داخلی به ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان رسیده است. علی اصغر ملکی، افزود: اکنون نرخ هر کیلوگرم دام زنده مرغوب و کم کیفیت بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان (بر اساس میزان دنبه و چربی) نژاد در نوسان است و نرخ دام غرب کشور از دام شرق ایران گران‌تر است. به گفته او گوشت دام غرب ایران به دلیل نوع نژاد و تغذیه(چرای دام در مراتع)  از شرق کشور و مناطقی مانند بجنورد، سبزوار و دره گز که تعلیف با پرواربندی صورت گرفته و دام دارای چربی بیشتری بوده، مرغوب تر است. بر این اساس اکنون اغلب گوشت مورد نیاز تهران از مناطق غربی کشور تامین می شود. ملکی از افت شدید تقاضا برای خرید گوشت گوسفندی و دام زنده خبر داد و افزود: اکنون تقاضای خرید در بازار گوشت گوسفندی و گوسفند زنده حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به شب عید کمتر شده است زیرا خانوارها در اسفند ماه به دلیل نگرانی از قرنطینه خانگی شتابزده خرید کردند و این امر موج کمبود و گرانی گوشت قرمز را به دنبال داشت اما حالا به دلیل دپوی گوشت قرمز و مرغ در اغلب منازل، تقاضا کاهش یافته است.

  • قرنطینه مانع ریزش نرخ گوشت گوسفندی

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در مورد علت بالا ماندن نرخ گوشت گوسفندی در بازار با وجود رشد تولید و عرضه و کاهش تقاضا، گفت: علت آن است که در استان تهران تولید گوسفند چندان زیاد نیست و اغلب دام مرغوب  از غرب کشور تامین می شود اما اکنون به دلیل شرایط قرنطینه مجوز حمل دام از برخی مناطق غرب کشور مانند کنگاور به تهران، یا به سختی و با لحاظ شرایط قرنطینه صورت می‌گیرد، یا این که مانند شهرستان های سنقر کلیایی و همدان اصلا هیچ مجوزی برای حمل دام به تهران صادر نمی شود. او افزود: اگرچه برای واردات گوشت گوسفندی مانعی وجود ندارد اما با توجه به افزایش نرخ دلار و تامین ارز نیمایی مورد نیاز انجام این کار اصلا واردات به صرفه نیست و حتی کسانی که قبلا گوشت گوسفندی منجمد وارد کرده اند  به دلیل تعطیلی رستوران ها و برخی مراکز متقاضی خرید عمده با کاهش تقاضای خرید مواجه هستند.  از سوی دیگر خانوارها نیز به اندازه نیاز خرید می کنند و با توجه به نزدیکی فصل عرضه تدریجی بره نو و وضع خوب مراتع نگرانی برای تامین گوشت گوسفندی وجود ندارد.

  • عدم اقبال به خرید آنلاین گوشت

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی با بیان این که در شرایط قرنطینه نیز مشتریان اقبال چندانی به خرید آنلاین گوشت قرمز نداشته اند، گفت: بررسی ها نشان می دهد برخلاف سایر اقلام کالایی مشتریان گوشت قرمز به سمت خرید آنلاین نرفته و موافق خرید مستقیم از قصابی ها هستند. ملکی، افزود: مشتریان به دلیل دیدن شرایط آماده سازی  کیفیت گوشت، خرید حضوری را ترجیح می دهند با این وجود برخی مشتریان شناخته شده به صورت غیر حضوری خدمات می گیرند. او افزود: به فروشندگان تاکید شده باید با ماسک، دستکش، رعایت فاصله مناسب و نکات بهداشتی نسبت به دریافت سفارش و دریافت وجه خرید گوشت صرفا با کارت خوان اقدام کنند و شب عید نیز مردم از این شیوه خرید به خوبی استقبال کردند. ملکی افزود: مسئولان نیز منعی برای خرد کردن گوشت در مغازه ها با رعایت نکات بهداشتی قائل نشدند اما خرد کردن مرغ و ماهی در مغازه ها ممنوع شده بود که همین امر نیز باعث سختی مشتریان و مشکلاتی به خصوص برای برخی خانم های خانه دار شده است.

  • وعده گران نشدن گوشت در ماه رمضان

گلایه های تولید کنندگان از رشد تولید، دپوی گوشت و مرغ با ممنوعیت صادرات و افت شدید تقاضای ناشی از اعمال قرنطینه خانگی در حالی است که متولیان تنظیم بازار وعده تثبیت قیمت گوشت و مرغ در ماه مبارک رمضان و ایام محرم را می دهند. مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان این که گوشت و مرغ به وفور در ماه رمضان عرضه شده و هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت، گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان از نظر تأمین مرغ و گوشت قرمز داخلی و وارداتی هیچ کمبودی نداریم و توزیع این اقلام متناسب با تقاضا ادامه دارد. حسن عباسی معروفان در مورد قیمت گوشت و مرغ، افزود: اکنون گوشت گوسفندی شقه‌ای کیلویی ۹۵ هزار تومان، گوشت گوساله بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان و گوشت گرم مرغ نیز در محدوده زیر ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود که پایین‌ترین سطح قیمت هاست.   او با تاکید بر خرید اقلام پروتئینی به میزان نیاز توسط مردم گفت: مردم هر زمان که به فروشگاه‌ها مراجعه کنند مشکلی از نظر تأمین این اقلام نخواهند داشت و تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

کد خبر 498898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha