براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، شهروندان برای مشارکت در طرح غربالگری باید اطلاعات فردی و موارد پزشکی خود را در سامانه «سلامت» ثبت کنند. این طرح در منطقه ۶ به همت گروه های «دوام» و از طریق تماس تلفنی اجرا و اطلاعات ساکنان قلب پایتخت در سامانه «سیب» ثبت می شود.

غربالگری منطقه 6

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: علائم «کرونا» در افراد مختلف به شکل های متفاوت بروز می کند. به همین دلیل برای شناسایی افراد ناقل و جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری، طرح غربالگری از طریق ثبت اطلاعات فردی و موارد درمانی و پزشکی شهروندان در دستور کار مراکز بهداشت مناطق قرار گرفته است.

این کار نیازمند همت ملی است و برای همین مدیران شهری هم پای کار آمده اند و ظرفیت ها و امکانات خود را برای اجرای بهتر این طرح در اختیار متولیان قرار داده اند.

گروه های دوام منطقه ۶ که با اصول کمک های اولیه آشنا هستند، پس از فراگیری آموزش های لازم به عنوان اپراتور ثبت مشخصات اهالی در سامانه سیب، فعال شده اند.

به گفته «مهدی خسروانی»، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۶، براساس توافق های انجام شده با شرکت مخابرات، شماره تلفن شهروندان به صورت محرمانه در اختیار این ستاد قرار گرفته است: «گروه های دوام منطقه با شماره تک تک اهالی تماس می گیرند و اطلاعات آنها را در سامانه http://sib.iums.ac.ir/home/login ثبت می کنند.»

خسروانی ادامه داد: «سامانه سیب برای ثبت اطلاعات شهروندان به همت اعضای گروه دوام راه اندازی شده است و اهالی به این سامانه دسترسی ندارند. اما برای ثبت اطلاعاتشان می توانند به سامانه Salamat.gov.ir مراجعه کنند.»

به گفته او برخی از شهروندان به سبب کهولت سن و یا آشنا نبودن با دنیای مجازی این کار برایشان مشکل است: «بنابراین ثبت اطلاعات از طریق اعضای گروه دوام در سامانه سیب با هدف رفاه بیشتر شهروندان انجام می شود.»

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه، درباره  اجرا نشدن طرح به صورت مراجعه حضوری گفت: «مراجعه حضوری نیازمند تردد اعضای گروه دوام در معابر است. بنابراین ممکن است سلامتی آنها به خطر بیفتد و در صورت ناقل بودن یکی از اعضا، امکان انتقال ویروس به سایر شهروندان فراهم می شود. بنابراین با توافق های انجام شده این کار به صورت غیر حضوری  و تلفنی در منطقه انجام می شود.»

خسروانی در پایان تاکید کرد: «از شهروندان خواهش می کنم در صورت تماس اعضای گروه دوام و معرفی خودشان، اطلاعات فردی و پزشکی شان را درست و دقیق اعلام کنند تا با شناسایی افراد ناقل از شیوع گسترده این بیماری جلوگیری کنیم و به زودی شاهد ریشه کنی این ویروس منحوس باشیم.»

کد خبر 498831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha