طرح کاپ مربوط به کاهش پسماند با موضوع تفکیک زباله از مبدأ در صورت تحقق شرایطی که سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در نظر گرفته، از اردیبهشت‌ ماه اجرا خواهد شد.

تفکیک زباله

همشهری آنلاین - محمود مولایی: با شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران وارد فاز جدیدی شده است. روش جمع‌آوری و امحای پسماندهای بیمارستانی و به‌ویژه زباله‌های مرتبط با بیماران کرونایی تغییر کرده و اولویت‌های جدیدی مانند ضدعفونی کردن اماکن عمومی و پرتردد شهر تهران به آن اضافه شده است. در ادامه رها کردن ماسک و دستکش‌های استفاده شده در معابر و محیط‌زیست مشکلاتی را به‌وجود آورد که سازمان پسماند روش‌هایی را برای تفکیک زباله‌های خانگی از زباله‌های مشکوک به ویروس کرونا به شهروندان در نظر گرفت. اکنون شهرداری تهران در قالب طرح کاپ (کاهش پسماند) و در موضوع تفکیک زباله از مبدأ تصمیماتی را برای شهروندان از اردیبهشت‌ ماه اتخاذ کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در این‌ باره به شهرنوشت می‌گوید: «اهمیت رعایت اصول بهداشتی در تفکیک پسماند موضوعی است که همواره مورد توجه بوده و یکی از نقدهای ما به تفکیک پسماند از مخزن همین رعایت نکردن اصول بهداشتی است. با شیوع ویروس کرونا سختگیری‌ها در این‌ باره افزایش یافت و قوه قضاییه و نیروی انتظامی با شیوه گذشته جمع‌آوری پسماند از مخازن برخورد می‌کنند.»

صدرالدین علیپور با اشاره به لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده به شهروندان به‌منظور تغییر شیوه تفکیک پسماند از مبدأ ادامه می‌دهد: «پیش از شیوع ویروس کرونا در طرح کاپ برنامه‌ریزی‌هایی برای تفکیک پسماند از مبدأ و در خانه‌ها انجام شده بود.»

او با اشاره به روند برنامه‌ریزی‌های انجام شده تأکید می‌کند: «بر اساس این طرح برنامه‌هایی در دست تدوین است که ٢ روز در هفته پسماندهای خشکی که از شیرابه عاری و کم‌ حجم شده است را از در منازل تحویل بگیریم. ‌در این‌ باره پیگیری‌های لازم از مناطق شهرداری تهران در حال اجراست و صرفا پیمانکارانی اجازه فعالیت دارند که بتوانند فرایند فعلی را اصلاح کنند و پسماند شهروندان را از طریق خودروهایی که در اختیار دارند و همچنین وصل شدن به اپلیکیشنی که در حال نهایی شدن است، جمع‌آوری کنند.»

علیپور می‌گوید: «اگر شرایط مذکور محقق شود ما می‌توانیم از اردیبهشت‌ ماه فرایند تفکیک پسماند از مبدأ را دوباره راه‌اندازی کنیم بدون اینکه خطری شهروندان یا کارگران را تهدید کند.»

  • برخورد با عوامل غیرمجاز تفکیک پسماند خشک

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند سال گذشته تفکیک پسماند در مراکز تفکیک زباله ممنوع شد. طرح جمع‌آوری عوامل غیرمجاز تفکیک پسماند خشک از ۵ اسفند آغاز و تا کنون ۲ مرکز غیرمجاز در نواحی۳ و ۵ تعطیل شده است. همچنین طی اجرای این طرح تا کنون ۷۰ چرخ‌دستی و نیز خودروهای حمل پسماند که به شکل غیرقانونی به گشت‌زنی در معابر برای انتقال پسماندهای خشک اقدام می‌کردند، جمع‌آوری شدند. این طرح با توجه به شیوع ویروس کرونا به شکل کنترل‌شده و با نظارت و در ۲ شیفت صبح و شب در حال انجام است و تا پایان فروردین نیز ادامه دارد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با تأکید بر این نکته که تفکیک پسماند همچنان ممنوع است، می‌گوید: «با افرادی که به‌صورت غیرمجاز نسبت به تفکیک پسماند اقدام کنند به‌شدت برخورد خواهد شد.»

  • افزایش ۳۰ تنی پسماندهای بیمارستانی

از اسفند سال گذشته ۳۰ تن به پسماندهای بیمارستانی اضافه شده است. علیپور در این رابطه می‌گوید: «در بهمن‌ ماه سال گذشته میزان پسماندهای بیمارستانی جمع‌آوری و دفن‌شده در پایتخت روزانه حدود ٧٠ تن بود اما در حال حاضر این میزان به ١٠٠ تن در روز رسیده است. البته این افزایش با توجه به مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان طبیعی است. همچنین به‌ دلیل حساسیت‌های موجود پسماندهای عادی که در مجاورت پسماندهای عفونی هستند را عفونی تلقی می‌کنیم. این پسماندها در سایت جداگانه‌ای در محل آرادکوه دفن می‌شوند».‌

او با بیان اینکه درباره شیوه دفن پسماندهای بیمارستانی کرونایی هیچ‌گونه پروتکل جدیدی ابلاغ نشده است، ادامه می‌دهد: «بر اساس شیوه عملکرد کشورهای درگیر این موضوع از جمله چین و دستورالعمل‌هایی که به مرور زمان از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شد در تلاش هستیم تا با شرایط سختگیرانه‌تری نسبت به دفن پسماندهای بیمارستانی اقدام کنیم.»

از جمله دیگر اقدام‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این روزها به این شرح است:

  • پنج محور گذر خودروهای پسماند تهران روزانه با ۷۵ هزار لیتر محلول ضدعفونی‌کننده شست‌وشو می‌شود.
  • ۷۰دستگاه واترجت و ۱۵۰ نیروی انسانی در محورهای پنج‌گانه شامل تهرانپارس: ترمینال شرق، سه‌راه تهرانپارس، فلکه اول، خیابان دماوند تا میدان امام حسین(ع)؛ میدان صادقیه: آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی، جنت‌آباد و اباذر؛ امامزاده حسن: خانی‌آباد و خیابان معلم؛ خاوران: میدان خراسان، خاوران و پایانه خاوران؛ میدان راه‌آهن: خیابان شوش، خراسان و ۱۷ شهریور فعالیت می‌کنند.
  • در هر محور ۱۵ دستگاه واترجت و ۳۰ نیروی انسانی فعال هستند.
  • محورهای پنج‌گانه شلوغ و پرتردد از نظر تولید پسماند شهر تهران هر ۲ روز یک‌بار شست‌وشو می‌شوند.

نکته‌هایی نیز برای مدیریت پسماند در روزهای کرونایی لازم به یادآوری است:

۱-عدم‌ تحویل پسماندهای خشک به عوامل غیرمجاز
۲- قرار دادن کیسه‌های زباله رأس ساعت ۲۱در مخازن اصلی پسماند
۳-تهیه غذا به میزان کافی و به‌دنبال آن کاهش تولید پسماند ‌تر 
۴-تهیه قمقمه آب پایدار به جای بطری‌های یکبار مصرف
۵-حذف کیسه‌های یکبار مصرف
۶- قرار دادن دستکش‌های یکبار مصرف و ماسک در کیسه‌های دربسته
۷-تخلیه کامل ظروف مواد ضدعفونی‌کننده برای پیشگیری از اشتعال 
۸-کم‌حجم کردن پسماندهای خشک 
۹-تماس با سامانه ۱۳۷ در صورت مشاهده افراد زباله‌گرد
۱۰-کاهش تولید پسماند و آبگیری پسماندهای ‌تر در خانه 
۱۱-استفاده از دستمال‌های پارچه‌ای و حذف دستمال‌های یکبار مصرف
۱۲-نگهداری مناسب مواد غذایی برای کاهش مواد دورریز
۱۳-اطمینان از سالم بودن کیسه‌های حاوی پسماند و عدم‌ ریزش شیرابه روی زمین

کد خبر 498688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha