کارشناسان می‌گویند ۲۵ تا ۵۰ درصد افراد ممکن است ناقلان بی‌علامت ویروس کرونا باشند- افرادی که ویروس را به دیگران سرایت می‌دهند، اما علائم جسمی بیماری را بروز نمی‌دهند.

mask

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  بیزنس اینسایدر تصور می‌شود این ناقلان بی‌علامت نقش مهمی در انتشار بیماری کووید-۱۹ داشته باشند و به همین دلیل است که از آمریکاییان خواسته شده است صورت‌های‌شان را در بیرون از خانه با ماسک بپوشانند.

در حال حاضر دست کم یک سوم مردم جهان در مواجهه با پاندمی ویروس جدید کرونا زیر نوعی از قرنطینه زندگی می‌کنند و دولت‌ها از مردم می‌خواهند برای جلوگیری از انتشار ویروس فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند.

استفن مورس، متخصص همه‌گیری‌شناسی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «میزان قابل‌توجهی از سرایت ویروس بوسیله افراد بی‌علامت انجام می‌شود.»

آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌ عفونی نیز می‌گوید:‌ «بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از افراد دچار عفونت با ویروس جدید کرونا ممکن است هیچ علائمی از بیماری نشان ندهند- اما هنوز می‌توانند به بیماری را به دیگران منتقل کنند.»

فاوچی البته هشدار داد که این رقم یک تخمین است و  در میان همکارانش درباره اینکه چه تعداد از افراد بی‌علامت هستند، اختلاف نظر وجود دارد. فاوچی گفت برای اینکه به طور علمی مشخص شود میزان افراد دچار عفونت بی‌علامت چقدر است، لازم است آزمایش‌های آنتی‌بادی بر روی افراد انجام شود- آزمایش‌هایی که نشان می‌دهد فرد قبلا دچار کووید-۱۹ شده است یا نه.

نخستین تایید در این باره که ویروس جدید کرونا می‌تواند بوسیله افراد بی‌علامت منتقل شود در ماه فوریه از چین گزارش شد که مورد یک زن ۲۰ ساله در شهر ووهان چین بود که ویروس کروا را به پنج عضو خانواده‌اش منتقل کرده بود، اما خودش هرگز علائم جسمی بیماری را بروز نداد.

سازمان جهانی بهداشت نیز در ماه فوریه در گزارشی درباره شیوع ویروس کرونا در چین به مواردی اشاره  کرد فردی آزمایشش مثبت بود، اما هیچ علامتی نشان نمی‌داد. البته بر اساس این گزارش اغب افرادی که در هنگام تشخیص‌شان بی‌علامت بودند (که گروهی نسبتا کوچک بودند)  بعدا علامت‌دار شدند.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت نوشتند: «درصد موارد عفونت حقیقتا بی‌علامت مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که نسبتا نادر باشد.»

در بررسی سازمان جهانی بهداشت، ۷۵ درصد مردم افرادی که در چین در ابتدا به عنوان بی‌علامت رده‌بندی شده بودند، بعدا علامت‌دار شده بودند. این ارقام نشان می‌دهد آنچه احتمالا شایع است، به زبان فنی «سرایت پیش‌از علامت دار شدن» است.

پژوهش‌های دیگر این یافته‌ها را تایید کرده است. یک بررسی بویله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در  خانه سالمندان در کینگ کانتی در ایالت واشنگتن در غرب آمریکا نشان داد که ۲۳ نفر آزمایش مثبت ویروس کرونا داشتند، اما تنها ۱۰ نفر در روز تشخیص علائم بیماری را نشان می‌دادند. ۱۰ نفر در یک گروه دیگر یک هفته بعد از مثبت شدن آزمایش علائم بیماری بروز دادند.

کارشنان می‌گویند به نظر می‌رسد ویروس از حدود ۴۸ ساعت پیش از ظهور علائم در بیماران به میزان قابل‌توجهی از  آنها در محیط انتشار پیدا می‌کند و یکی دلایل انتشار سریع بیماری هم باید همین ناقلان بی‌علامت ویروس باشند.

یک جنبه به خصوص نگران‌کننده سرایت ویروس پیش از علامت‌دار شدن این است که ظاهرا افراد در مراحل ابتدایی‌تر عفونت‌شان ویروس بیشتری را منتشر می‌کنند. این در حالی است که میانگین مدت شروع علائم پس از عفونت با ویروس پنج روز تخمین زده می‌شود.

یک گروه مهم در این ناقلان بی‌علامت کودکان هستند. تا به حال کودکان کمترین درصد بیماری با ویروس جدید را داشته‌اند- اما ممکن است کودکان به عفونت خیلی خفیفی مبتلا شوند و بعد ویروس را به دیگران سرایت دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کودکان مبتلا به کووید-۱۹ همیشه تب یا سرفه را به عنوان نشان‌ها و علائم بیماری بروز نمی‌دهند. تخمین زده می‌شود که ۱۰ تا ۳۰ درصد عفونت‌ها در کودکان بی‌علامت باشد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد میزان بالایی از سرایت ویروس کرونا در جامعه از طریق افراد دچار عفونت که اصلا علامتی بروز نمی‌دهند (ناقلان بی‌علامت) یا با فاصله زمانی علامت دارد می‌شوند (ناقلان پیش از علامت ‌دار شدن) انجام می‌گیرد، مقامات بهداشتی در آمریکا توصیه ابتدایی خود در این باره که مردم عادی نیاز به ماسک زدن ندارند را تغییر داده‌اند و اکنون از مردم می‌خواهند از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

کد خبر 498674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha