آیا افراد جوانی که بیرون می‌روند و با هم معاشرت می‌کنند، ممکن است در نهایت به کاهش انتشار کرونا کمک کنند؟

herd immunity

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی اگر یک مدل‌سازی جدید ریاضی درست باشد، ممکن است پاسخ به این پرسش مثبت باشد.

این مدل با در نظر گرفتن چگونگی انتشار ویروس کرونا در میان افراد جوانتر و فعالتر از لحاظ اجتماعی پیش‌بینی می‌کند  «ایمنی جمعی» ممکن است با ایمن شدن درصد کمتری از جمعیت از طریق مبتلا شدن به دست آید.

این مدل تخمین می‌زند که ایمنی جمعی پس از ایمن شدن ۴۳ درصد جمعیت از طریق انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر به دست می‌آید، رقمی که بسیار کمتر از ۶۰ تا ۷۰ درصدی است که همه‌گیری‌شناسان یا اپیدمیولوژیست‌ها استاندارد طلایی می‌شمارند.

تام بریتون، استاد آمار ریاضی در دانشگاه استکهلم و سرپرست این بررسی، این تخمین بر اساس این استدلال است که افراد جوانتر و فعال‌تر  از لحاظ اجتماعی منتشرکنندنگان اصلی بیماری هستند و بنابراین پس از دچار شدن به عفونت سهم بیشتری در ایجاد ایمنی جمعی دارند.

تخمین‌های سنتی درباره ایمنی جمعی در واقع بر اساس واکسیناسیون است و فرض را برای این می‌گذارند که هر فردی در جامعه با تلقیح واکسن با احتمال مشابهی ایمنی به دست می‌ِآورد.

اما بریتون و همکارانش می‌گویند این تخمین‌ها نادرست هستن، چر که ایمنی جمعی به دست آمده از طریق انتشار بیماری در جامعه را به حساب نمی‌آورند.

بریتون می‌گوید: «هنگامی که ایمنی از طریق عفونت به دست می‌آید، این ایمنی در میان افرادی که در بیرون فعال هستند و خودشان و دیگران را در معرض بیماری قرار می‌دهند، بیشتر انتشار می‌یابد. این نوع ایمنی به شیوه کارآمدتری توزیع می‌شود و در نتیجه شمار کمتری از افراد برای رسیدن به ایمنی جمعی لازم خواهد بود.»

اما کارشناسان می‌گویند استدلالی که اساس این مدل است با مشکلاتی روبرو است.

از جمله اینکه هنوز معلوم نیست که افراد بهبودیافته از بیماری کووید-۱۹ برای مدتی طولانی نسبت به آن ایمن می‌شوند یا نه.

همچنین ممکن است ویروس کرونای عامل بیماری کووید-۱۹ ممکن است طوری جهش یابد که ایمنی قبلی یک فرد نسبت به آن را خنثی کند

یک مشکل دیگر این است که این مدل اثرات ناشی از عفونت همزمان شمار زیادی از افراد جوان اهل معاشرت بر نظام بهداشتی را در نظر نمی‌گیرد. کارشناسان می‌گویند ایمنی جمعی طبیعی (از طریق مبتلا شدن) در مورد ویروسی مانند کرونا ممکن است بار سنگینی از بیماران را بر بیمارستان‌ّ‌ها تحمیل کند. از طرف دیگر مبتلا شدن افراد جوان و اهل معاشرت می‌توانند بالقوه پیامدهای بدی برای افراد دیگر در زندگی‌های آنها داشته باشد.

در مقابل این پژوهشگران می‌گویند مدلشان از برداشتن تدریجی محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ حمایت می‌کند، بنابراین بیمارستان‌ها در حالی که مردم دچار عفونت و بعد ایمن می‌شوند، تحت فشار قرار نمی‌گیرند.

بریتون می‌گوید: «مقاله ما نمی‌گوید هدف اقدامات باید ایجاد ایمنی جمعی باشد. نتایج ما فقط نشان می‌دهند که ایمنی جمعی با شمار کمتری از افراد دچار عفونت می‌تواند ایجاد شود.»

یافته‌های این پژوهشگران در ژورنال Science منتشر شده است.

کد خبر 528254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha