جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دهه بعد از آنکه جراحی لیزیک برای اصلاح عیوب انکساری بازار را فراگرفت، بیمارانی که با انجام آن به دید واضح دست نیافته‌اند، به سازمان غذا و داروی آمریکا روی آورده‌اند.

اشتباه نکنید: اغلب افرادی که تحت عمل لیزیک قرار می‌گیرند، بینایی 10/10 را به دست می‌ٱورند.

اما هرکسی نامزد مناسبی برای انجام این عمل نیست، و معدود افراد بدشانسی وجود دارند که دچار عوارض جانبی می‌شوند که زندگی ٱنها را به هم می‌ریزد: اشکال در بینایی، خشکی دردناک چشم، حساسیت به نور یا مشکلات دید در شب.[لیزر همیشه جایگزین عینک نیست]

اما احتمال بروز این عوارض چقدر است؟ سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) معتقد است که حدود 5 درصد بیماران از نتیجه عمل لیزیک ناراضی هستند. اما این که این عوارض تا چه حد بر کیفیت زندگی افراد اثر می‌گذارد، دقیقا معلوم نیست.

سازمان غذا و داروی آمریکا با برگزاری یک جلسه استماع عمومی در روز جمعه 25 آوریل (6 اردیبهشت) تلاش جدیدی را آغاز کرده است تا معین کند آیا در مورد خطرات عمل لیزیک باید هشدارهایی داده شود یا نه.

این سازمان همچنین با جراحان چشم در حال همکاری است تا یک بررسی بزرگ را که انتظار می‌رود، صدها بیمار جراحی‌شده با این روش را در بگیرد، انجام دهد تا درک بهتری از اینکه چه کسانی پس از این عمل با پیامدهای بد روبرو می‌شوند و این شکایات دقیقا چه هستند، به دست آید.

دکتر دانیل شولتز، رئیس بخش وسائل پزشکی FDA در این باره گفت: "آشکار است که گروهی از افراد وجود دارند که آن نتیجه‌ای را که می‌خواهند از این عمل به دست نمی‌آورند."

حدود 7.6 میلیون آمریکایی تحت شکلی از اعمال جراحی لیزری برای تصحیح بینایی از جمله لیزیک قرار گرفته‌اند. لیزیک عملی سریع  و اگر مشکلی رخ ندهد، بی‌درد است: جراح یک لایه از قرنیه – بخش شفاف جلوی چشم- را برمی‌‌دارد، لیزر را به زیر آن می‌تاباند تا قرنیه را طوری تغییر شکل می‌دهد تا بینایی تصحیح شود.[چطور عیوب انکساری چشم جراحی می‌شود؟]


دکتر کری سالامون از دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی که یک بازبینی را در مورد ایمنی لیزیک را برای انجمن جراحی کاتاراکت و عیوب انکساری آمریکا انجام داده است، می‌گوید اکثریت عمده بیماران، حدود 95 درصد، پس از عمل بهتر می‌بینند و از لیزیک راضی هستند.

اما پزشکان از هر چهار بیماری که به دنبال جراحی عیوب انکساری چشم هستند، یک نفر را از انجام آن منع می‌کنند. مردمک‌‌های این افراد ممکن است بیش از حد بزرگ باشد یا قرنیه‌شان بیش از حد نازک باشد یا به بیماری دیگری مبتلا باشند که خطر نتیجه‌ نگرفتن از عمل را بیفزاید.

سالومون تخمین می‌زند که کمتر از یک درصد از بیماران دچار عوارض شدیدی می‌شوند که باعث می‌شود که بینایی آنها دچار اشکال شود. سایر عوارض جانبی را مشکل‌تر بتوان معین کرد. برای مثال خشکی چشم می‌تواند از احساس ناراحتی مختصر تا موارد شدیدی که در آن درد شدیدی بیمار را رنج می‌دهد، متفاوت باشد. بررسی جدید FDA هم برای پاسخ دادن به همین مسئله طراحی شده است.


خشکی چشم حتی در میان افرادی که جراحی چشم انجام نداده‌اند، شایع است و با افرایش سن شیوع آن بیشتر می‌شود.

اما دکتر کریگ فولر از دانشگاه کارولینای شمال و متخصص در این حوزه می‌گوید پژوهش‌های دیگر نشان‌دهنده آن بوده‌اند که 48 درصد بیماران حدودی از خشکی چشم را دست کم به صورت موقتی پس از عمل لیزیک تجربه می‌کنند. او می‌گوید بریدن یک زبانه از قرنیه در جریان لیزیک اعصاب مسئول تحریم تولید اشک را قطع می‌کند، و اینکه این اعصاب تا چه حد ترمیم می‌شوند، به نوبه خود تعیین ‌کننده آن است که در درازمدت فرد تا چه حد دچار خشکی چشم می‌شود.

کد خبر 49864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز