مشیت پروردگار بر این قرار گرفته بود که در مراسم ترحیم این هم محله ای، سفره پربرکت خیراتش گشاده تر از گذشته پهن شود و نیازمندان بیشتری میهمان او باشند. حاج «محمد رسول شفیعی» که هفته گذشته از دنیا رفت، در میان ساکنان منطقه۱۷ به سفره داری و دستگیری نیازمندان شهرت داشت و همسایه ها او را «حاج داداش» صدا می زدند.

هیئت

همشهری آنلاین-رابعه تیموری: حاج محمد هنوز خیلی جوان بود که در میان اهالی محله امامزاده حسن(ع) به «آقا داداش» معروف شد. آقا داداش برای کوچک و بزرگ محله حکم برادر بزرگتر را داشت و وقتی از مشکل و گرفتاری کسی باخبر می شد، او را تنها نمی گذاشت. ماه های سوگواری محرم و صفر در خانه قدیمی آقا داداش سفره نذری و احسان امام حسین(ع) پهن بود و پای این سفره برای گره های زندگی اهالی چاره جویی می شد. آقا داداش با آن که سن زیادی نداشت، کسی حرفش را زمین نمی انداخت و اختلافات زیادی با ریش سفیدی و وساطت او ختم به خیر می شد. کم کم میهمانان سفره نذری امام حسین(ع) بیشتر شدند و آقا داداش حیاط خانه را به هیئت محله تبدیل کرد. او وقتی تصمیم به ساخت خانه اش گرفت، در زیرزمینش «هیئت علی اصغر(ع)» را بنا کرد. هیئت علی اصغر(ع) فقط محل برگزاری مراسم روضه سیدالشهدا(ع) نبود و اگر اقوام و همسایه ها برای مراسم یادبود عزیزانشان مکان مناسبی نداشتند، در آنجا مراسم را برگزار می کرد.

  • احسان ماسک و مواد ضدعفونی کننده

پس از آن که پا به سن گذاشت، اهالی «حاج داداش» صدایش می زدند. اگر کسی دست و بالش تنگ بود و از عهده تدارک مراسم یادبود عزیزانش برنمی آمد، حاج داداش زیر پرو بالش را می گرفت و از هزینه خاکسپاری تا برپایی مراسم را تامین می کرد. حاج داداش در محله امامزاده حسن(ع) حجره فرش فروشی داشت و سال ها زحمت کشیده بود، اما از ۱۰سال پیش که دیابت و سکته مغزی گرفتارش کرد، فرزندانش حجره را می چرخاندند و او به هیئت داری مشغول بود. در این روزهایی که بیماری کرونا شایع شده بود، حاج محمد رسول دلواپس خانواده هایی بود که دستشان به دهانشان نمی رسید و این بیماری، زندگیشان را سخت تر کرده بود. او به عنوان احسان و برای شادی روح پدر مرحومش تعدادی ماسک و مواد ضدعفونی تهیه و در میان خانواده های بی بضاعت تقسیم کرد. حاج داداش یازدهم فروردین از دنیا رفت و فرزندانش که می خواستند رسم احسان و سفره داری او بر زمین نماند و با برگزاری مراسم یادبود، سلامتی دیگران را به خطر نیندازند، مقداری ارزاق و آذوقه تهیه و میان همسایه ها و نیازمندان توزیع کردند.

«حمید شفیعی» فرزند حاج داداش می گوید: «دراین سفره احسان نه تنها نزدیکان، همسایه ها و خانواده های نیازمند محله میهمان بودند، بلکه از افراد بی بضاعت کهریزک و کوره پزخانه هم میزبانی کردیم.» او معتقد است در این روزها که به دلیل شیوع بیماری کرونا نمی توانیم برای درگذشتگان مجلس ترحیم برگزار کنیم، دستگیری از نیازمندان بهترین راه برای آرامش و شادی روح رفتگان است.

کد خبر 498185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    1 0
    خدا رحمتش کنه روحش شاد
  • کیان IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    1 1
    عزیزان کی پیگیری و منتشر کردن دعوا و نفس کشی و غیره در منطقه 17 که معروف به فلاح هست ومزین به گلزار شهدا با تقدیم 4400 شهید گلکون کفن (به اندازه یک استان) هست، لطفا این خبر رو با دقت بخونن و بفهمن که منطقه 17 (فلاح) کجاست.