مرمت و احیای بناهای تاریخی تهران از اقدامات شهرداری مناطق است که با نظارت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می شود. تبدیل بنای بلااستفاده در بوستان شفق که از بوستان های تاریخی تهران است به «لانه کبوتر» در همین راستا انجام شده است.

کبوترخانه منطقه 6

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: چند روزی است که نامه اعتراض اهالی محله «یوسف آباد» مبنی بر ساخت بنای لانه کبوتر در بوستان شفق در دنیای مجازی دست به دست می شود. نامه ای که در آن ذکر شده بوستان شفق در تاریخ دوم بهمن ماه سال ۱۳۸۲ ثبت ملی شده است و دخل و تصرف در آن به معنای نابودی بناهای ارزشمند میراث ملی هستند. در نامه ذکر شده است که ساخت این لانه کبوتر پروژه مهمی برای محله نبوده و شهرداری برای احداث آن بیهوده هزینه کرده است.

این نامه به دستمان رسید و پیگیر موضوع شدیم. پیش از هر چیز با «جمشید رحمانی پناه»، از ساکنان قدیمی محله یوسف آباد و دبیر دبیران شورایاری منطقه که معتمد همه اهالی است، گفت و گو کردیم. او ماجرا را این گونه تعریف کرد: «بوستان شفق از بوستان های محلی و قدیمی تهران است که ثبت ملی شده است. سال ها پیش کترینگی در زیر زمین این بوستان فعال بود و دودکشی برای تهویه آن داخل بوستان قرار داشت. کترینگ تعطیل شد و اکنون مهد کودک است و شهروندان از خدمات آن استفاده می کنند.»

او ادامه داد: «با تعطیلی کترینگ، دودکش بلااستفاده با شکل و شمایل ناپسند داخل بوستان بود و چون اینجا پاتوق خانوادگی است، بارها کودکان در برخورد با این دودکش دچار آسیب شده بودند.»به گفته او «تورج فرهادی»، شهردار منطقه ۶، در آخرین بازدیدش از این بوستان دستور زیباسازی دودکش را می دهد و رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه متولی این کار می شود.

رحمانی پناه در پایان عنوان کرد: «تا آنجا که اطلاع دارم تبدیل دودکش به لانه کبوتر در راستای مطالبه شهروندان بوده است و واقعا نمی دانم این نامه توسط چه کسانی تهیه شده است.»

  • مرمت بنا در راستای زیباسازی

گویا پاسخ نهایی را باید «مهدی کاوه»، رییس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۶، بدهد. بنابراین در گفت و گوی تلفنی، کاوه به خبرنگار ما گفت: «بوستان شفق میراث ملی است و هر گونه دخل و تصرف و یا ساخت و ساز و تخریب در آن غیرقانونی است و باید با نظارت و مجوز مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی انجام شود. ما که خودمان را خادم شهروندان در شهرداری می دانیم، کاری خلاف مطالبه شهروندان انجام نمی دهیم و نه تنها خودمان بلکه به هیچ کسی اجازه نابودی و تخریب بناهای ارزشمند و میراث ملی را نمی دهیم.»

او ادامه داد: «ساخت لانه کبوتر نه تنها صدمه ای به بوستان شفق که میراث ملی است، وارد نکرده بلکه در راستای زیباسازی این بوستان و رفاه بیشتر شهروندان انجام شده است. این لانه کبوتر گنجایش زندگی برای ۱۰ کبوتر را دارد و بی شک حضور این پرندگان، محیط بوستان را برای شهروندان خوشایندتر می کند.»

به گفته کاوه، این بنا با استفاده از مصالح و معماری سنتی مرمت و بازسازی شده است: «تجهیزات مورد نیاز لانه کبوتر تهیه شده است اما به دلیل بیماری کرونا هنوز نصب نشده اند و به زودی اهالی یوسف آباد می توانند شاهد پرواز کبوتران زیبا در بوستان شفق باشند.»

رئیس اداره زیباسازی در پایان گفت: «انصاف نیست در مورد کارهایی که مدیریت شهری منطقه انجام می دهد شخصی و مغرضانه قضاوت شود. عده ای منافع فردی را به منافع جمعی ترجیح می دهند و ساخت لانه کبوتر را که در اکثر بوستان ها از جمله پارک شهر انجام شده است  خلاف مطالبه شهروندان می دانند و شهرداری را عامل تخریب بناهای تاریخی و ارزشمند معرفی می کنند.»

 

کد خبر 498001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha