مراحل پخت گاهی موجب از بین رفتن خاصیت برخی از خوراکی‌های مفید برای سلامتی بدن می‌شود پس خام خوردن آنها بهتر است.

چغندر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما می‌دانیم که میوه‌ها و سبزیجات برای بدن بسیار مفید هستند و هر کدام برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود.  

گاهی اوقات بعضی از مواد در حالت پخته شده و آب‌پز خاصیت بیشتری دارند و گاهی اوقات بعضی از آنها در حالت خام تاثیرگذار هستند.

چغندر، سپر دفاعی سیستم ایمنی بدن

ریشه چغندر قرمز یک گیاه با محتوای قند بالا محسوب می‌شود، اما خواص فوق العاده‌ای برای بدن دارد، زیرا حاوی فیبر بالا، ویتامین ث، پتاسیم، منگنز، فولات(ویتامین b )است و طیف وسیعی از خواص را درون خود دارد که سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، تعادل بدن را افزایش و با التهاب مبارزه می‌کند، فشار خون را پایین می‌آورد و از آثار بد آنها جلوگیری می‌کند.
 
زمانی که این گیاه پخته می‌شود تا ۲۵ درصد از فولات(ویتامین b۹) آن از بین می‌رود که برای جلوگیری از نقص‌های جنینی مناسب است. در نتیجه خواص آن کاهش می‌یابد، پس این ماده را خام مصرف کنید.

بروکلی، دشمن سرسخت پیری 

کلم بروکلی یکی از مهم‌ترین سبزیجات است که خواص بی‌شماری دارد و حاوی ویتامین ث، کلسیم، پتاسیم و پروتئین است.

همچنین حاوی سولفورافان است که در مبارزه با سلول‌های سرطانی، کاهش فشار خون، افزایش سلامت قلب و افزایش آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با پیری و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و تمام این‌ها در مواردی است که این گیاه خام مصرف شود، زیرا خواص آن راحت‌تر جذب بدن انسان می‌شود و هنگام پختن، نیمی از خواص آن را ازبین می‌برید.

پیاز، نابودکننده هر ویروس و باکتری

پیاز یکی از موادی است که نمی‌توان به صورت درسته آن را مصرف کرد و حتماً باید آن را خرد کرد. داخل پیاز ماده‌ای به نام آلیسین وجود دارد که یک ماده مغذی است، گرسنگی را سرکوب و از سرطان جلوگیری خواهد کرد، همچنین سلامت قلب و عروق را افزایش و فشار خون بالا را از بین می‌برد.

هر چقدر که بیشتر پیاز خام مصرف شود، خواص بیشتری از آن به بدن منتقل می‌شود، اما باید یادتان باشد که هم پیاز قرمز و هم پیاز سفید هر دو مصرف شود، زیرا هر دو دارای عوامل ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتری هستند و به مبارزه با انواع ویروس‌ها مثل سرماخوردگی می‌پردازند.

فلفل دلمه‌ای قرمز، سرشار از ویتامین‌ها

فلفل دلمه‌ای مقدار زیادی ویتامین ث دارد که معمولاً خواص آن شبیه پرتقال، لیموترش و لیمو شیرین است.

در واقع با مصرف این ماده به صورت خام می‌توان ویتامین ث را به صورت روزانه در بدن خود تامین کرد. فلفل دلمه‌ای قرمز خام همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و منبع غنی از ویتامین b۶، ویتامین E و منیزیم است.
 
البته اگر این گیاه آب پز شود، خواص آن به کلی در اثر حرارت از بین می‌رود. در حالی که قند آن باقی می‌ماند. پس از سرخ کردن، کبابی کردن و آب پز کردن این گیاه مخصوصاً در دمای بالاتر از ۳۷۵ درجه فارنهایت خودداری و آن خام مصرف شود.

آجیل رژیم غذایی را متعادل می‌کند

آجیل حاوی کالری بالایی است و می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد و همچنین منبعی از اسیدهای چرب سالم است که به تعادل رژیم غذایی کمک می‌کند.

این چربی‌های ضروری در واقع کلسترول بد را کاهش، خطر ابتلا به کاهش خون را پایین می‌آورند و سلامت قلب را افزایش خواهند داد. پس باید انواع مختلفی از آنها را در رژیم غذایی خود به صورت خام جای دهید، مثل بادام، بادام زمینی، گردو.
 
برای مصرف این تنقلات هیچ‌گونه نمک و روغنی به آنها اضافه نباید کرد. آجیل خام دارای آهن بالا و منیزیم است و هیچ روغن مضری ندارد.

صبحانه تمشک خام میل کنید

اضافه کردن تمشک خشک به آجیل می‌تواند خواص فوق‌العاده‌ای را به بدن برساند و یک طعم شیرین و شور را به ما هدیه دهد.

تمشک خشک آنچنان که باید به اندازه انواع خام خاصیت ندارد. تمشک در طول فرایند خشک شدن تقریباً ۲ تا ۳ برابر قند بیشتری دارند و کالری و کربوهیدرات آنها نیز بیشتر است. در نتیجه ویتامین‌های محلول در آب و مواد معدنی آنها هنگام خشک شدن کاهش می‌یابد. پس حتماً از تمشک‌های تازه و خام باید استفاده کردتا میزان کالری بدن  بیش از حد بالا نرود و خواص بیشتری به بدن برسد. تمشک‌های فریز شده یا تازه به صورت خام برای صبحانه بهترین انتخاب هستند.

خواص اعجاب انگیز نارگیل

نارگیل خواص اعجاب انگیزی دارد. نوشیدن آب نارگیل خام به مقدار زیاد می‌تواند مایعات بدن شما را تامین کند و گاهی اوقات بهتر از آب معمولی عمل می‌کند.

روغن موجود در گوشت نارگیل نیز حاوی چربی‌های سالم است که برای تقویت مغز و قلب مفید است. پس این مواد را به صورت فرآوری شده در شکلات‌ها، پاستاها استفاده نباید کرد و اگر استفاده کردید، بدانید که به اندازه خام آنها نمی‌توانید از خواصش بهره‌مند شوید.

سیر خام بخورید 

سیر یکی از انواع مواد غذایی است که معمولا به صورت پخته مصرف می‌شود. سیر هم مانند پیاز حاوی ماده مغذی آلیسین است که در حالت خام، آن را بسیار زیاد دارد.

سیر پخته شده خواص زیادی دارد، اما اگر نیازمند استفاده از تمام خواص آن هستید، باید آن را به صورت خام مصرف کنید.

نوشیدن آب میوه فراوری شده را فراموش کنید

تعداد زیادی از آب میوه‌ها وجود دارند که فواید زیادی را به بدن می‌رسانند، اما به شرطی که هیچ اسانس و ماده دیگری به این آبمیوه‌ها اضافه نشده باشد.

آبمیوه‌های خریداری شده و فراوری شده را به طور کل باید فراموش کرد و از آب میوه‌های خام و طبیعی استفاده کرد  و خودمان در خانه آب سبزیجات و میوه‌ها را بگیریم و بدن خود را پاکسازی و رطوبت‌رسانی کنیم، به سیستم گوارشی خود کمک کنیم، انرژی را افزایش دهیم و وزن خود را آسان‌تر کاهش دهیم.

شکلات، تنظیم‌کننده فشارخون

شکلات یا کاکائوی خام حاوی آنتی اکسیدان به مقدار بالا است و به کمبود فشار خون کمک می‌کند و سرطان را افزایش می‌دهد که عاملی برای بهبود روحیه است و همچنین میل بیش از حد به غذاهای مختلف را پایین می‌آورد. پس چه بهتر که کاکائوی خام خریداری شودو آن را به صورت فرآوری شده استفاده نکرد.

کد خبر 497897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =