زندگی کرونایی برای افراد خاص و آسیب‌پذیر مانند کودکان طیف اوتیسم چالش‌های به همراه دارد که نیازمند مراقبت‌ها و آموزش‌های بیشتر است.

کودک

همشهری آنلاین_سحر جعفریان: اوتیسم یک عارضه پیچیده عصبی است که اختلالات رتبه‌بندی شده آن شامل مشکلات گفتاری، رفتاری، ارتباطی، حسی و حرکتی است که از سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان یکی از ۷ روز رسمی جهانی از سوی سازمان ملل متحد با نام « روز آگاهی از اوتیسم» نامگذاری شده است. برای مدیریت این نوع از بیماری معمولا به آموزش‌های پایدار و مستمر هفتگی به طور میانگین از ۲۰ تا ۵۰ ساعت آموزش کلینیک‌های درمانی نیاز است.

 اما حالا در روزهایی که به جبر کرونا ویروس، همه افراد جامعه حتی کودکان طیف اوتیسم باید  قرنطینه خانگی و فاصله گذاری های اجتماعی را تجربه کنند، چگونه می‌توان این گروه از افراد آسیب‌پذیر (کودکان اوتیسم) جامعه را از حاشیه‌های پراسترس دور ساخت و عملکرد آموزشی آنها را طبق برنامه پیش برد؟
«شیرین امیری» روانشناس و عضو انجمن روانشناسان تهران با اشاره به اهمیت مراقبت از کودکان اوتیسم در زمان جلوگیری از شیوع کرونا ویروس از راهکارهای تاثیرگذار بر فرآیند آن می‌گوید:« اغلب تصور عموم این است خانواده‌هایی که کودک اوتیسم دارند معمولا از قوانین یک قرنطینه خاص و همیشگی پیروی می‌کنند تا کمتر در جامعه و انظار دیده شوند اما واقعیت این است که کودکان اوتیسم در چرخه زندگی خود برای بقا و توانمندی به مجموعه‌ای از فعالیت‌های منظم نیازمندند. مانند بیدار شدن در ساعت مشخص، دریافت آموزش‌های مکرر از مراکز توانبخشی و بسیاری دیگر از امور که این روزها به سبب فراگیر شدن کرونا ویروس نظم خود را از دست داده‌اند و حتی می‌توان گفت رعایت نکات بهداشتی سختگیرانه به دشواری این دوره افزوده است. در این شرایط ارائه آموزش‌های کلینیکی در ۳ سطح اوتیسم از شبکه‌های مجازی، انجمن ‌های تایید شده اوتیسم و حتی تلویزیون با مشارکت پایدار کارشناسان و متخصصان این حوزه تا حدودی گره‌گشا خواهد بود. والدین نیز با از دسترس خارج کردن مواد شوینده و ضد عفونی کننده به کاهش بروز خطرات احتمالی و بار استرس و وسواس کرونا ویروس در سایه اوتیسم، تنظیم ساعت‌های خواب این کودکان (اشکال در فرآیند خواب کودک اوتیسم، اختلال عملکردی او را همراه دارد)، موسیقی، کتاب‌خوانی، گفت‌وگو، ماساژ و بازی درمانی توجه کنند. » 
امیری ادامه می‌دهد:« در واقع در خانه ماندن می‌تواند فرصتی برای آموزش مهارت‌های زندگی و خودیاری به کودکان اوتیسم باشد. به شرطی که اضطراب و استرس دوری اجتماعی در آن به درستی و خوبی مدیریت شود. بنابراین برنامه‌ریزی برای به روال انداختن امور مرتبط با کودکان اوتیسم و گنجاندن آموزش‌های اجتماعی و بهداشتی در این برنامه‌ریزی روشی مطمئن برای ایجاد حس امنیت و افزایش سطح خودایمنی خانواده و کودکان اوتیسم خواهد بود. »
 برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره‌های تلفنی می‌توانید با شماره ۴۸۰۸۵ تماس بگیرید
کد خبر 497753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha