مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

تنفس هوای آلوده کلان‌شهرها در سال‌های اخیر به اندازه‌ای ریه‌های ما را آسیب‌پذیر کرده است که اکنون در زمان همه‌گیری ویروس کرونای جدید نگرانی بیشتری برای مراقبت از آن پیدا کنیم. اما متخصصان چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت ریه‌ها پیشنهاد می‌کنند؟

ریه

به گزارش همشهری آنلاین  با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونای جدید که در موارد متوسط و شدید بیماری، منجر به درگیر شدن ریه‌ها می‌شود، حساسیت عمومی جامعه نسبت به مراقبت از این عضو مهم در بدن بیش از پیش نمود پیدا کرده است. به همین جهت دکتر مک‌کورمک سخنگوی انجمن ریه آمریکا در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز به نکاتی ساده و اساسی جهت محافظت از سلامت ریه اشاره کرده است.

تنفس هوای آلوده شهرها خطر ابتلا به ویروس کرونای جدید را به دو دلیل افزایش می‌دهد؛ نخست اینکه آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید بیماری‌های تنفسی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه شود. این بیماری‌ها فرد را در برابر اثرات زیانبار عفونت‌های ریه مستعدتر می‌کند. دوم اینکه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، فارغ از شرایط بهداشی و سلامتی افراد، باعث افزایش احتمال ورود ویروسها به بدن می‌شود.

افزایش آلودگی باعث افزایش حساسیت به عفونت می شود. در شرایط برابر، فرد در معرض آلودگی هوا، احتمالا، در صورت ابتلا به ویروس کرونای جدید شرایط سخت‌تری را تجربه خواهد کرد. اخیرا آلودگی هوا در بسیاری از مناطق جهان کاهش داشته زیرا قوانین قرنطینه باعث توقف فعالیت کارخانه‌ها و کاهش عبور و مرور جهت جلوگیری از گسترش ویروس شد. اتفاقی که کاهش نیاز به بستری در افراد مبتلا به کووید۱۹ را در پی داشت.

این در حالیست که هنوز مناطقی مانند پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها ضرورتا به فعالیت خود ادامه می‌دهند و حتی اگر این کاهش آلودگی، موقتا به کنترل شرایط بحرانی فعلی کمک کند، افرادی که سال‌ها در معرض آلودگی بوده‌اند کماکان از سیستم تنفسی و سیستم ایمنی ضعیف‌تری برخوردار هستند که در شرایط مزمن بیماری، آسیب‌پذیری آنها بالاتر خواهد بود. قرارداشتن در معرض هوای آلوده عمدتا با نژاد و فقر در ارتباط است زیرا افراد مهاجر و کم درآمد معمولا در مناطقی با آلودگی بیشتر زندگی می‌کنند و در چنین شرایطی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

از دیگر سو، در حالی‌که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در فضای باز اغلب از دست ما خارج است، آلودگی هوای داخل منزل را می‌توان مدیریت کرد اما گاهی هوای داخل خانه از هوای بیرون آلوده‌تر است. اکنون اکثر افراد به دورکاری پرداخته‌اند و تمام روز در منزل هستند بنابراین کیفیت هوای درون خانه از اهمیت بیشتری برخوردار است. متخصصانی که در حال درمان بیماران مبتلا به کویید۱۹ هستند به اجتناب از دودهای دست دوم، مانند دود سیگار، تاکید ویژه‌ای دارند. اگر سیگار می‌کشید، برای ترک آن اقدام کنید!

اگر فردی سیگاری در خانه دارید، ذرات معلق در هوای داخل می‌تواند بسیار بیشتر از بیرون از منزل باشد. اگر سیگار می‌کشید و نمی‌توانید ترک کنید، تمام تلاش خود را بکار برید تا افراد دیگر در معرض دود سیگار قرار نگیرند، مثلا برای سیگار کشیدن از فضای باز استفاده کنید. این مسئله در مورد افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند نیز صادق است.

سرخ کردن مواد غذایی یا پخت و پز بدون تهویه مناسب نیز می‌تواند باعث افزایش آلودگی هوا در محیط داخلی شود. اکسیدهای نیتروژن حاصل از اجاق گازها یک ماده تحریک کننده تنفسی شناخته شده هستند. در صورت امکان باید تهویه بالای اجاق گاز را روشن و پنجره‌ها را باز کنید. البته برای افرادی که در مجاورت منابع عمده آلودگی زندگی می‌کنند باز کردن پنجره ایده خوبی نیست؛ تهیه یک دستگاه تصفیه هوا، با وجود هزینه آن، اقدامی ارزشمند خواهد بود.

لحاظ کردن مواد حساسیت‌زا نیز مهم است. اگر در خانه خود بوی رطوبت و نم احساس می‌کنید، بهتر است فورا بررسی کنید و منبع آن را شناسایی و رفع کنید چراکه کپک، آسم را تشدید می کند. نکته دیگری که در بررسی فضای داخلی خانه باید به آن اهمیت دهید این است که از ورود آفات به خانه جلوگیری کنید؛ موش‌ها و سوسک‌ها می‌توانند منجبر به آسم شوند. بنابراین لازم است ترک‌ها و شکاف‌هایی که در اطراف خانه ایجاد شده است را تعمیر کنید و از نگهداری صحیح مواد غذایی در منزل خود مطمئن شوید تا راه ورود این موجودات موذی سد شود.

در پایان، اگر داروهای استنشاقی و ریوی مصرف می‌کنید، استفاده از آن را فراموش نکنید. با توجه به تغییرات عمده‌ای که شرایط قرنطینه در سبک زندگی ما ایجاد کرده است احتمال دارد یادآوری زمان مصرف داروهای تنفسی تا حدودی چالش‌برانگیز باشد اما این یک اقدام مهم برای حفظ سلامت شما، خصوصا در شرایط فعلی، است.

کنترل آلودگی فضای داخلی منزل در شرایط فعلی اهمیت بیشتری پیدا کرده و ممکن است در ابتدا کاری دشوار به نظر بیاید اما فراموش نکنید که در هر بحران، فرصت‌هایی نیز وجود دارد و اکنون فرصتی برای تغییر عادت‌های ماست.

کد خبر 497677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha