شهروندان می‌توانند سفربرگ را از سامانه تهران من تهیه کنند و پس از ثبت‌نام و اعلام مشخصات فردی و مشخصات خودرو تأییدیه سفر را از کارشناسان استانداری دریافت کنند.

بی آر تی

همشهری آنلاین - سیدمحمد فخار: حمل و نقل عمومی تهران، سال ۹۹ را با عجیب‌ترین شرایط آغاز کرده است. در حالی‌ که ترافیک سال‌هاست مهمان شهر در نخستین روزهای کاری سال می‌شود اما امروز ۱۶ فروردین، قرار است روز دیگری همانند تعطیلات نوروزی پایتخت باشد که همه باید در خانه بمانند. در چنین شرایطی ترددهای عمومی که روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون سفر بود، به کمتر از ۳ میلیون سفر رسیده و از هر ۱۰ تهرانی بیشتر از ۲ نفر در روز تردد نمی‌کنند. بیشتر ترددهای روزانه تهران که پیش از این برای کار و تحصیل و خرید بود، حالا به سفرهای خدمات اینترنتی، سفرهای درمانی و سفرهای ماموریتی تبدیل شده است. در چنین شرایطی باید دید حمل و نقل عمومی تهران که با ۱۳۰۰ واگن مترو و ۵۸۰۰ اتوبوس و ۷۸ هزار تاکسی اداره می‌شود، چگونه باید در شرایط جدید مدیریت شود و ترددهای عمومی شهر طی روزهای پیش‌رو با چه سیاستی باید پیش رود. گزارش اینفوگرافی زیر قرار است پاسخی به این موارد باشد.

  • آماده شدن سفربرگ

نرم‌افزار استفاده از سفربرگ با هدف انجام سفرهای ضروری تهرانی‌ها آماده شده و در اختیار استانداری قرار گرفته است. شهروندان می‌توانند سفربرگ را از سامانه تهران من تهیه کنند و پس از ثبت‌نام و اعلام مشخصات فردی و مشخصات خودرو تأییدیه سفر را از کارشناسان استانداری دریافت کنند و یا اگر نامه‌ای از وزارت بهداشت یا وزارت صمت دارند از طریق این سفربرگ اعلام کنند. استفاده از سفربرگ هیچ هزینه‌ای برای شهروندان ندارد و تنها صرفاً جهت غربالگری سفرها توسط استانداری اجرا خواهد شد. استفاده از سفربرگ به محض اعلام استانداری تهران از طریق سامانه تهران من امکانپذیر خواهد بود.

  • تمهیدات ترافیکی

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: روال حمل ونقل عمومی را همچنان حفظ خواهیم کرد و با توجه به تعداد مسافر سرفاصله حرکت را تنظیم می‌کنیم. در مترو به‌گونه‌ای عمل می‌شود که نه قطار خالی اعزام شود و نه تراکم در قطارها به‌وجود ‌آید. در مورد اجرای طرح ترافیک در پایتخت با توجه به شیوع کرونا برخی از کارشناسان و حتی مردم معتقدند که باید طرح ترافیک حذف شود و تعدادی دیگر نظری کاملاً مخالف داشته و درخواست دارند که به هیچ عنوان این طرح تغییر نکند یا حذف نشود. من نیز مخالف حذف طرح ترافیک به‌دلیل شیوع کرونا هستم چراکه به‌نظرم این موضوع به‌معنای تشویق مردم برای تردد در سطح شهر است. درباره برنامه‌ حمایت از رانندگان تاکسی یا رانندگان اتوبوس‌های بخش خصوصی هم ما اعتبار و بودجه‌ای در این زمینه نداریم، دولت باید اقداماتی را انجام دهد و ما تلاش می‌کنیم که این اعتبار تأمین شود؛ چراکه رانندگان با توجه به کاهش مسافران دچار آسیب‌های مالی شده‌اند.

کد خبر 497541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha