مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۷
۰ نفر

گروه شهری: مسئولان نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران از اعضای شورای شهر خواستند تا به کمک شهروندان تهرانی آمده و مسئولان دولتی را قانع کنند که بافت‌های فرسوده پایتخت نیازمند فروش اوراق مشارکت است.

 امتناع دولت از صادر کردن اجازه فروش اوراق مشارکت در چند سال گذشته سبب شد تا روز گذشته مسئولان نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به صراحت از برخی از اعضای شورای شهر بخواهند با روابطی که دارند، این مشکل را میان شهرداری و دستگاه‌های دولتی رفع کنند تا بیش از این مردم تهران ضرر نبینند.

آنچه سبب شد تا روز گذشته بار دیگر مسئولان شهری نگرانی خود را از بسته بودن چند ساله پرونده اوراق مشارکت اعلام کنند، لایحه مجوز فروش اوراق مشارکت نوسازی بافت‌های فرسوده توسط شهرداری تهران در سال 87 بود.

براساس این لایحه، سازمان نوسازی شهر تهران بار دیگر در نظر دارد تا تایید شورای شهر را برای فروش اوراق مشارکت به مبلغ 700 میلیارد تومان بگیرد، اما گویا اعضای شورای شهر به خاطر آوردند که چنین موقعیتی در سال‌های قبل هم برای شهر تهران فراهم بوده است.

براساس مصوبه مجلس در چند سال گذشته، این امکان برای شهرداری‌ها فراهم بوده که با فروش اوراق مشارکت و تامین اعتبار به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری بپردازند.گرچه نمایندگان در تمام این سال‌ها اصل را بر این قرار داده‌اند که با این شیوه می‌توان مشارکت مردم را هم در نوسازی بافت‌های فرسوده مورد استفاده قرار داد، اما این امر محقق نشده است.

البته شهروندان، مدیران شهری و به تبع آن اعضای شورای شهر هم بر این نکته واقف هستند که مصوبات مجلس هفتم در این مورد تاکنون محقق نشده است، با این حال خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر روز گذشته معترض بود که چرا شهرداری تهران تاکنون نتوانسته از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کند:«ظرفیت استفاده از 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت در شهرداری تهران باید مشخص شود.» 

البته سخنگوی شورای شهر گویا تصور می‌کرد که ممکن است کم‌کاری از طرف شهرداری تهران باشد، به همین دلیل خطاب به معاون سازمان نوسازی شهر تهران گفت:« اگر این ظرفیت وجود نداشته باشد اوراق مشارکت 700 میلیارد تومانی نیز بی‌استفاده مانده و جسارتا عرض می‌کنم که هم اکنون این ظرفیت در شهرداری تهران وجود ندارد تا این بودجه جذب شود.»

نگرانی‌ها ادامه دارد

البته دانشجو هم تاکید کرد که قبول دارد «نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران با توجه به گستردگی آن نیازمند حمایت همه جانبه و ورود دولت به این موضوع است.» اما معاون سازمان نوسازی شهر تهران باز هم نگرانی‌اش را اعلام کرد که بعید می‌داند در این دولت امکان انتشار اوراق مشارکت شهرداری میسر شود:«همانطور که در سال 86 پس از 8 ماه پیگیری متوجه شدیم اسناد مربوط به اوراق مشارکت شهرداری تهران در دستگاه‌های دولتی مرتبط گم شده است.»

سخنگوی شورای شهر هم تایید کرد که «بنده کوچک همه خدمتگزاران شهرداری هستم که برای نوسازی بافت‌های فرسوده زحمت می‌کشند ولی این مسئولان نیز باید نقطه نظرات اعضای شورا را بشنوند، چرا که در این زمینه می‌توانند تاثیرات خوبی داشته باشند.»

به گفته وی، تعداد بافت‌های فرسوده زیاد بوده و نیازمند اعتبارات گسترده‌ای است، اما هر اقدامی باید مسیر قانونی خود را طی کند و نمی‌شود بدون مجوز جایی را نشانه‌گیری کرده و کاری را انجام داد. 

البته دانشجو در این مورد که راه‌حل شورای شهر برای نجات یافتن نوسازی بافت‌های فرسوده در این چرخه تکراری چه چیزی هست، توضیحاتی نداد. به همین دلیل محمدعلی نجفی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا خواستار اضافه شدن تبصره‌ای به لایحه مذکور و تصویب آن در شورا شد و گفت:« با توجه به اینکه روند انتشار اوراق مشارکت بسیار طولانی است، باید بدون اتلاف وقت طرح مذکور را تصویب کنیم.»

نوسازی با وجود مشکلات متوقف نمی‌شود

به گفته امیری، اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده در دوره فعلی با دوره‌های قبل قابل مقایسه نیست و ظرفیتی که برای نوسازی بافت‌های فرسوده ایجاد شده بسیار بیش از اعتباراتی است که عنوان می‌شود. با وجود مشکلات کنونی عزم مدیران شهری بر این است که این طرح‌ها متوقف نشود.

 به‌عنوان نمونه حتی پیش از زمان تصویب اعتبار 2 هزار و 200 میلیارد تومانی که در بودجه سال 87 برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده، ظرفیت‌های مورد نظر پیش‌بینی شده و اگر اعتبارات و منابعی بیش از این نیز پیش‌بینی شود، با توجه به گستردگی بافت‌های فرسوده امکان جذب آنها وجود دارد.

معاون سازمان نوسازی شهرداری تهران از تهیه 25 طرح نوسازی محله برای شهر تهران در دو سال گذشته خبر داده که هر طرح تهیه شده برای نوسازی محلات دارای 15 تا 20 هکتار بافت فرسوده است.

در سال 87 هم این طرح‌ها برای 50 محله افزایش می‌یابد. البته وی به اعضای شورای شهر یادآوری کرد که دستیابی به نوسازی بافت‌های فرسوده کشور مطابق قانون برنامه چهارم  ظرف 10 سال آینده نیازمند اقدامات اساسی است و برای تحقق آن در شهر تهران نیازمند گام‌های بلندتر و جدی‌تری هستیم.

کد خبر 49712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز