دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

شیوع ویروس کرونا باعث شده است که مسئله مدت زمان باقی ماندن این ویروس روی سطوح گوناگون مورد بحث قرار گیرد.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس  پاسخ کوتاه این است که دقیقا نمی‌دانیم. اما دانشمندان تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس یک بررسی جدید نشان داده است که ویروس کرونا برای سه ساعت در هوا، تا ۴ ساعت روی مس و تا ۲۴ ساعت روی مقوا و پلاستیک و تا ۷۲ ساعت روی فولاد ضد زنگ (استیل) فعال می‌ماند.

این بررسی ابتدا در ۱۱ مارس در یک پایگاه‌ داده‌های پیش از انتشار در ژورنال‌ها به نام  medRxiv و سپس در ۱۷ مارس در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

یک بررسی دیگر که کشتی گردشی قرنطینه‌شده دایموند پرینسس در بندر یوکوهامای ژاپن انجام شد، نشان داد که  RNA ویروس (ماده ژنتیکی ویروس) تا ۱۷ روز پس تخلیه مسافران در سطوح کابین‌ها یافت می‌شود. البته این بررسی پیش از ضد عفونی کردن کابین‌ها انجام شد و به گفته پژوهشگران «این داده‌ها نمی‌تواند ثابت کند که انتقال از طریق سطوح آلوده انجام شده است یا نه.» به عبارت دیگر معلوم نیست که ذرات ویروسی یافت‌شده روی سطوح در این کشتی توانایی آلوده کردن افراد را داشته‌اند یا نه.

یک بررسی دیگر که در ماه فوریه در «ژورنال عفونت بیمارستانی» منتشر شد، چند بررسی قبلا منتشر شده درباره کروناویروس‌های انسانی (به جز ویروس جدید کرونا) را آنالیز کرده بود تا به درک بهتری از چگونگی فعال ماندن ویروس دست یابد.

این پژوهشگران به این نتیجه رسید که اگر ویروس جدید کرونا شبیه سایر کروناویروس‌های انسانی مانند «خویشاوندانش» کروناویروس‌های عامل سارس و مرس باشد، می‌تواند روی سطوح- از جمله سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی- تا ۹ روز باقی بماند (در مقام مقایسه ویروس‌های آنفلوانزا فقط تا ۴۸ ساعت روی سطوح باقی می‌مانند).

به گفته این پژوهشگران برخی از کروناویروس‌ها در صورتی که دمای محیط بالاتر از ۳۰ درجه سلسیوس باشد، فعال باقی نمی‌مانند. این پژوهشگران همچنین دریافتند که این کروناویروس‌ها به طور موثری با مواد ضدعفونی‌کننده خانگی زدوده می‌شود.

برای مثال بر اساس این بررسی، مواد ضدعفونی‌کننده حاوی ۶۲ تا ۷۱ درصد الکل اتیلیک (اتانول)، نیم درصد پراکسید هیدروژن یا یک دهم درصد سدیم هیپوکلریت (ماده سفیدکننده یا bleach) به طور موثری ویروس‌های کرونا را در طول یک دقیقه غیر فعال می‌کنند.

این پژوهشگران می‌گویند: «انتظار داریم این مواد اثر مشابهی بر روی ویروس جدید کرونا هم داشته باشند.»

البته با وجودی که ویروس جدید کرونا شبیه ویروس کرونای عامل سارس است، هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت از این لحاظ به طور مشابه رفتار می‌کند.

با این حال، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گویند محلول‌های سفیدکننده خانگی رقیق‌شده، محلول‌های الکلی حاوی ۷۰ درصدالکل و اغلب مواد ضدعفونی‌کننده خانگی باید بتوانند ویروس را از سطوح بزدایند.

توصیه CDC این است محلول رقیق سفیدکننده را با افزودن یک سوم فنجان (پنج قاشق غذاخوری) محلول غلیظ سفیدکننده به چهار لیتر آب یا ۴ قاشق چایخوری محلول غلیظ سفیدکننده با یک لیتر آب تهیه شود.

یک نکته مهم که باید به یاد داشته باشید، این است که محلول سفیدکننده را با محلول‌های آمونیاکی یا سایر مواد پاک‌کننده مخلوط نکنید. مخلوط کردن مواد پاک‌کننده با یکدیگر ممکن است باعث ایجاد بخارهای سمی شود.

برای مثال اگر محلول سفیدکننده با یک محلول اسیدی مثلا سرکه مخلوط شود، واکنش شیمیایی حاصل باعث آزاد شدن گاز «کلرین» می‌شود که می‌تواند باعث تحریک‌ چشم‌ها و ریه‌ها شود و در غلظت‌های بالا حتی به مرگ بینجامد.

CDC همچنین می‌گویند گرچه امکان انتقال ویروس با زدن دست به سطوح یا اشیای آلوده به ویروس و بعد لمس کردن چشم، بینی یا دهان با دست آلوده وجود دارد، اما تصور نمی‌شود شیوه اصلی انتقال ویروس باشد. همچنین گرچه ویروس چندساعتی در هوا  فعال می‌ماند، اما فعلا معلوم نیست آیا ممکن است افراد از طریق استنشاق آن از هوا دچار عفونت شوند یا نه.

آنچنان که ‌CDC می‌گوید محتمل‌ترین شیوه انتقال شخص به شخص ویروس از طریق تماس نزدیک و قطرک‌های تنفسی حاوی ویروس است که هنگام عطسه و سرفه از دهان و بینی فرد بیمار خارج می‌شود و روی دهان و بینی فردی که نزدیکش می‌نشیند.

CDC همچنین توصیه می‌کند اگر شخصی در یک خانوار دچار عفونت مشکوک یا تایید شده ویروس کرونا باشد، باید سطوحی که به طور معمول در خانه زیاد لمس می‌شوند، ضد عفونی شوند. از جمله این سطوح می‌توان میزهای ناهارخوری، صندلی‌های‌های با پشتی سخت، دستگیره‌ها درها، سوئیچ‌های برق، دستگاه‌های کنترل از راه دور، میز کار، کاسه توالت فرنگی و ظرفشویی و دستشویی اشاره کرد.

همچنین تا جایی که ممکن است باید فرد بیمار  در اتاقی مخصوص و جدا از سایر افراد در خانه بماند. فرد مراقب هم باید تا جایی که ممکن است از بیمار دور باشد، در نتیجه خود فرد بیمار باید سطوحی را که در اتاقش لمس می‌کند پاک و ضد عفونی کند. در صورتی که جدا کردن کامل بیمار در خانه ممکن نباشد، فرد مراقب باید مدتی پس از استفاده فرد بیمار از مکان‌هایی مانند دستشویی به انتظار بماند تا سطوح را پاک و ضد عفونی کند.

کد خبر 496589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha