یک گربه خانگی در بلژیک در نخستین مورد گزارش‌شده از انتقال ویروس کرونا از انسان به گربه، از صاحبش که دچار کووید-۱۹ بود، بیماری را گرفت.

cat

به گزارش لایوساینس به گفته مقامات بهداشتی بلژیک یک هفته پس از دچار شدن  صاحب این گربه به بیماری کووید-۱۹ که از سفری به شمال ایتالیا بازگشته بود، گربه هم دچار علائم عفونت با ویروس کرونا به صورت اسهال، استفراغ و مشکلات تنفسی شد.

صاحب گربه نمونه‌های مدفوع و استفراغ گربه را به به دانشکده دامپزشکی شهر لیژ فرستاد. آزمایش‌های ژنتیکی میزان بالای ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کرونا-۲) را را در این نمونه‌ها شناسایی کرد. این گربه پس از ۹ روز بهبود پیدا کرد.

به گفته استیون فان خوخت، ویروس‌شناس و سخنگوی اپیدمی ویروس کرونا در بلژیک به نظر می‌رسد که گربه‌ها و انسان‌ها «گیرنده‌ها» مشابهی بر سطح سلول‌های تنفسی‌شان دارند که امکان ورود ویروس کرونا را به درون سلول‌ها می‌دهد.

دانشمندان دریافته‌اند که ویروس جدید کرونا در انسان‌ها به یک گیرنده پروتئینی به نام ACE2 در سطح سلول‌های تنفسی متصل می‌شود. هنگامی که ویروس وارد سلول شد، دستگاه‌های آن را برای تکثیر خود به کار می‌گیرد.

فان خوخت گفت: «پروتئین ACE2 در گربه شبیه پروتئین ACE2 در انسان است که گیرنده‌ سلولی مورد استفاده ویروس سارس-کرونا-۲ برای ورود به درون سلول است.

به گفته فان خوخت در جریان شیوع سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی ناشی از یک کروناویروس دیگر)  در سال ۲۰۰۳ نیز گربه‌ها دچار عفونت شدند.

تنها موارد گزارش‌شده ابتلا حیوانات خانگی به کروناویروس جدید در دو سگ در هنگ‌کنگ بوده است. آزمایش نخستین سگ که یک سگ ۱۷ ساله نژاد پومرانی و صاحبش دچار بیماری کووید-۱۹ بود، به طور ضعیفی مثبت در اواخر فوریه مثبت شد. این سگ در میانه ماه مارس مرد، اما علت دقیق مرگش معلوم نشد، چرا که صاحبش اجازه کالبدشکافی‌اش را نداد.

آزمایش یک سگ دیگر نژاد جرمن شپرد هم که صاحبش دچار بیماری کووید-۱۹ بود، بدون اینکه علامتی از بیماری داشته باشد، مثبت شد.

در جریان شیوع سارس در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ سگ‌ها وگربه‌ها دچار عفونت خفیف ویروس کرونا-سارس-۱ شدند.

تا به حال گزارشی از انتقال ویروس کرونا از حیوانات خانگی به صاحبانشان منتشر نشده است و فان خوخت تاکید کرد حتی انتقال ویروس از انسان به حیوان خانگی هم شیوه مهمی برای سرایت ویروس نیست.

او گفت: «به نظر ما این گربه قربانی جانبی همه‌گیری در جربان در میان انسان‌ها است و این حیوانات نقش چندانی در انتشار ویروس ندارند.»

به گفته فان خوخت، برای اینکه قطعا ثابت شود که این گربه دچار عفونت با ویروس سارس- کرونا-۲ است، لازم است از او آزمایش خون انجام شود تا معلوم شود آیا پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌های اختصاصی ضد این ویروس در بدن او وجود دارد یا نه. این آزمایش‌ها پس از خارج شدن این گربه از قرنطینه انجام خواهد شد.

کد خبر 496407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha