آفریقای جنوبی روز جمعه ۸ فروردین منع رفت‌وآمد در سراسر این کشور را برای جلوگیری از شیوع کرونا با گشت‌زنی بی‌سابقه نیروهای نظامی شروع کرد.

South Africa

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه در طول مدت ۳ هفته‌ای منع رفت‌وآمد عمومی در آفریقای جنوبی که نیمه‌شب جمعه ۸ فروردین شروع شد حدود ۵۷ میلیون نفر جمعیت این کشور باید در خانه‌هایشان بمانند.

کشورهای دیگر آفریقایی مانند کنیا، رواندا و مالی نیز برای مقابله با شیوع کرونا محدودیت‌هایی را بر رفت‌وآمدها اعمال کرده‌اند.

گرچه تا به حال شمار موارد ثابت شده عفونت ویروس کرونا در آفریقا در حد ۳۲۰۳ و ۸۷ مرگ ناشی از آن محدود مانده است که بسیار کمتر از اروپا، آمریکا و خاورمیانه است، اما کارشناسان می‌گویند فقیرترین قاره جهان به طور خاص در برابر شیوع کرونا آسیب‌پذیر است و این ارقام با واقعیت فاصله بسیاری دارد.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی با لباس و کلاه نظامی پیش از اعزام سربازان از شهرک سووتو در نزدیکی شهر ژوهانسبورگ، کانون اقتصادی کشور از آنها بازدید کرد.

رامافوسا خطاب به سربازان گفت: «من شما را برای دفاع از مردمانمان در برابر ویروس کرونا اعزام می‌کنم.»

«این موقعیتی بی‌سابقه نه تتها در دموکراسی ما بلکه در تاریخ کشور ما است که برای ۲۱ روز منع رفت‌وآمد عمومی داشته باشیم تا شما به میدان بروید و به جنگ با ویروس کرونا این دشمن نامرئی بپردازید.»

در دوره منع رفت‌وآمد عمومی دویدن، گرداندن سگ و فروش الکل در این کشور که بالاترین شمار موارد ثابت شده عفونت در آفریقای زیرصحرا را دارد، ممنوع خواهد بود. شمار موارد کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی اکنون ۹۲۷ مورد است، اما به گفته رامافوسا «در طول چند روز» ممکن است به ۱۵۰۰ مورد برسد.

در همین حال دولت نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا نیز هشدار داده است که در صورتی که افراد در تماس با موارد ثابت‌شده کووید-۱۹ سریع‌تر ردیابی نشوند، موارد بیماری در این کشور نیز «به طور تصاعدی» افزایش خواهند یافت.

کنیا نیز ۳۱ مورد بیماری را گزارش کرده است و روز پنجشنبه اولین مرگ ناشی از بیماری را  در یک مرد ۶۶ ساله گزارش کرد که به ِآفریقای جنوبی سفر کرده بود. این کشور واقع در شرق آفریقا در روز جمعه منع رفت‌وآمد شبانه را به اجرا در آورد.

در بورکینافاسو در غرب آفریقا هم که هفته گذشته نخستین مرگ ناشی از کووید-۱۹ را در آفریقای زیرصحرا گزارش کرد، اعلام شد هشت شهر از جمله اوآگادوگو پایتخت این کشور از روز جمعه قرنطینه خواهند شد و هیچکس حق ورود به یا خروج از این شهرها را نخواهد داشت.

مقامات در جمهوری دموکراتیک کنگو نیز یک دوره ۴ روزه منع کامل رفت‌وآمد را در پایتخت کشور کینشازا اعلام کردند که از روز شنبه شروع می‌شود.

کد خبر 495910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha