شمار موارد عفونت با ویروس کرونا در جهان به بیش از ۵۲۶۰۰۰ مورد رسید و شمار بیماران کووید-۱۹ در آمریکا از چین و ایتالیا پیشی گرفت.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس  پنجشنبه ۷ فروردین بر اساس شمارش دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا اکنون بیشترین موارد ثابت شده بیماری کووید-۱۹ را با بیش از ۸۲۰۰۰ مورد بیماری دارد. چین - کانون شیوع اولیه بیماری در سال پیش-  با ۸۱۷۸۲ و ایتالیا با ۸۰۵۸۹ مورد بیماری در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

هتل‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، فروشگاه‌ها زنجیره‌ای بزرگ و فروشگاه‌های کوچک از خیابان پنجم نیویورک و میدان پیکادلی لندن تا بلوارهای پاریس و خیابان‌های رم و مادرید بسته  شده‌اند، کارخانه‌ها در دو سوی اقیانوس اطلس در دو قاره کارشان را متوقف کرده‌اند، و شهرها و ایالت‌ها و کشورها دستور تعطیلی کسب‌وکارهای غیر ضروری و ماندن مردم در خانه‌ها را داده‌اند.

شرکت‌ها در اروپا با سرعتی بی‌سابقه از سال ۲۰۰۹ مشغول مرخص کردن کارکنانشان هستند و شغل‌ها در آمریکا هم در حال از دست رفتن است: شمار افرادی که هفته پیش در آمریکا برای دریافت مقرری بیکاری ثبت‌نام کردهاند، تقریبا پنج برابر رکورد پیشین مربوط به سال ۱۹۸۲ است.

در یک نشانه نادر مثبت، قیمت سهام در وال استریت یک روز پس از تصویب بسته نجات اقتصادی ۲.۲ تریلیون دلاری در سنای آمریکا برای کمک به کسب‌وکارها، بیمارستان‌ها و آمریکایی‌های عادی اوج گرفت و شاخص میانگین صنعتی داو جونز ۱۳۵۰ واحد یا بیش از ۶ درصد بالا رفت.

این طرح نجات اقتصادی که انتظار می‌رود روز جمعه در مجلس نمایندگان آمریکا هم به تصویب برسد، چک‌های ۱۲۰۰ دلاری برای هر فرد بزرگسال و ۵۰۰ دلاری برای هر کودک توزیع خواهد کرد.

ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو و صادرکننده عمده ماشین‌آلات، پوشاک و سایر اقلام به اولین کشور توسعه‌یافته غربی بدل شد که اغلب صنایعش را تعطیل کرد و  تعطیلی را از کسب‌وکارهای کوچکتر غیر ضروری به صنایع سنگین‌تر هم گسترش داد.

از جمله شرکت‌هایی که در ایتالیا بسته شده یا تولیدشان را کاهش داده‌اند می‌توان به فیات کرایسلر، فراری، تایرسازی پیرلی، عینک‌سازی لوکسوتیکا سازنده عینک‌های ری‌بن و اوکلیس شاره کرد.

در آن سوی جهان، آفریقای جنوبی صنعتی‌ترین اقتصاد آفریقا از روز جمعه تعطیلی و منع رفت‌وآمدی سه‌هفته‌ای را آغاز می‌کند. آفریقای جنوبی از قبل ارد رکود اقتصادی شده بود و میزان بیکاری در آن ۲۹ درصد است.

در بریتانیا نیز یک طرح نجات اقتصادی دیگر اعلام شد که هدف این خویش‌فرمایان و «اقتصاد گیگ» است که بسیاری از کارکنانش با ورشکستگی روبرو هستند. دولت به این خویش‌فرمایان ۸۰ درصد میانگین سود ماهانه‌شان را حداکثر تا ۲۵۰۰ پوند در ماه خواهد پرداخت.

سایر تحولات

- آندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک از افزایش ۱۰۰ موردی تلفات کووید-۱۹ در طول ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. او افزود کارشناسان انتظار دارند که این شما افزایش بیشتری بیابد چرا که افراد با بیماری بحرانی که برای چند روز به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند، توانشان را از دست می‌دهند. کومو گفت: «این موقعیتی است که افراد در طول زمان سلامتش روال پیدا می‌کند.

- چین اعلام کرد که به طور موقت اغلب خارجیان از ورود به این کشور منع می‌کند تا مانع موارد وارداتی بیماری شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بروز عفونت‌های جدید درون چین متوقف شده است.

- در خاورمیانه، عربستان منع رفت‌وآمد کامل در ریاض پایتخت کشور و شهرهای مقدس مکه و مدینه و منع رفت‌وآمد شبانه در سایر کشور را به اجرا گذاشت. در امارات متحده عربی، مقامات منع رفت‌وآمد عمومی در روزهای تعطیل آخر هفته را اعلام کردند و پهپادها را برای هشدار به مردم برای ماندن در خانه به کار بردند.

- رهبران گروه ۲۰ متشکل از کشورهای عمده صنعتی در اجلاسی که برای حفاظت در برابر شیوع کرونا به صورت ویدئویی و از راه دور برگزار شد، قول همکاری برای مقابله با بحران را دادند، اما تعهد خاصی را نپذیرفتند.

- در برزیل، فرمانداران ایالت‌ها درخواست جائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور کشور را برای بازگشایی مدارس و کسب‌وکارها  نپذیرفتند و استدلال او در این باره را که «علاج» با تعطیلی گسترده بدتر از خود بیماری است، رد کردند. برزیل تا روز پنجشنبه بیش از ۲۵۰۰ مورد بیماری و ۵۹ مرگ ناشی از آن داشته است.

کد خبر 495743

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha