یکی از اماکن تاریخی منطقه ۲۱ باغ قرآن است که در گذشته باغ شازده نام داشت و متعلق به خاندان فرمانفرمایان بود. نام باغ شازده در ماجرای فتح تهران هم دیده می شود که محل استقرار پهلوی اول بود. این باغ با مساحت حدود ۲۸ هزار مترمربع این روزها تبدیل به بوستانی برای استفاده شهروندان و فعالیت های قرآنی شده است.

وردآورد

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: اواخر دوره قاجار ۲ پسر میرزا عبدالحسین فرمانفرما به نام های فیروز میرزا نصرت الدوله و عباس میرزا سالار لشکر که از رجال نامدار دوران قاجار و پهلوی بودند، زمین های روستای وردآورد را خریدند. وقتی این ۲ برادر مالک روستا شدند، هرکدام برای خود یک باغ همراه با عمارت اربابی تدارک دیدند و ساختند. این باغ ها و عمارت ها در شمال قلعه وردآورد قرار داشت. به همین دلیل باغ ها به باغ شازده معروف شدند و به عمارت های آن هم عمارت های اربابی می‌گفتند. زمانی که رضاشاه همراه نیروهایش و سید ضیاءالدین طباطبایی از قزوین به سمت تهران(برای انجام کودتای ۱۲۹۹) در حرکت بودند، قبل از رسیدن به تهران در باغ فیروز میرزا مدتی استراحت کردند و بعد از آن راهی تهران شدند. بعد از مرگ فیروز میرزا و عباس میرزا این زمین ها به فرزندان آنها ارث رسید. پسر عباس میرزا سالار لشکر، بهرام فرمان فرماییان نام داشت. پسران فیروز میرزا نصرت الدوله نیز شاهرخ و ایرج میرزا نام داشتند. باغ عباس میرزا به پسرش بهرام فرمانفرماییان رسید. باغ فیروز میرزا به پسرش شاهرخ رسید. ایرج میرزا شاعر معروف هم برای خود باغ دیگری در جنوب قلعه وردآورد دست و پا کرد و عمارتی ساخت. این باغ که به باغ قرآن فعلی معروف است، بعد از انقلاب اسلامی مدتی در اختیار شهرداری قرار داشت و چند سالی می شود که به باغ شهر قرآن تبدیل شده است.

  • باغی با عنصر باغ‌های ایرانی

علاوه بر اهمیت و ویژگی های تاریخی، باغ قرآن وردآورد نمونه بارز معماری ایرانی است.  این باغ  نمادی از یک باغ با ویژگی ها و عنصرهای فرهنگ و معماری ایرانی است. بخش‌هایی از دیوارهای باغ «وردآورد» از کاهگل بود. در قدیم به جای گچ، سیمان، سنگ و بتون‌، دیوارها را با  گل‌های ورزداده می ساختند که کاهگل نامیده می‌شد و رویشان یک سقف شیروانی می زدند تا آب روی آن‌ چکه نکند.

  •  گردشگری و فعالیت های فرهنگی

در دوره پهلوی فضای دلنشین و زیبای این باغ باعث شده بود تا به تفرجگاهی برای تفریح و گردشگری این خاندان تبدیل شود. این باغ توسط محمدرضا پهلوی به فرح پهلوی اهدا شد. باغ شازده باغ بزرگی بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این باغ به دست مردم محله افتاد و برای مدت کوتاهی از فضای آن به عنوان محلی برای گردشگری دانش آموزان استفاده می‌شد. کمیته انقلاب اسلامی آن زمان و شورای محله نیز در این باغ مستقر بودند و کتابخانه‌ای نیز در آن وجود داشت. سال ۱۳۶۰ معتمدان محله با شهرداری قراردادی منعقد کردند که طی ۲ سال این باغ تبدیل به بوستان شود. اما این قرارداد اجرایی نشد. باغ شازده همچنان در اختیار شهرداری باقی ماند تا اینکه سرانجام سال ۱۳۹۲ به بوستان تبدیل شد. در این باغ ساختمانی وجود دارد که فعالیت های مختلف فرهنگی به ویژه قرآنی در آن انجام می شود. به همین دلیل باغ قرآن نام گرفته است.

کد خبر 495608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha