همشهری آنلاین: بودجه سازمان بهزیستی کشور از سال 83 تا کنون 10برابر افزایش یافته است.

بهرام بهرامسیری گفت: از سال 1383 تاکنون بودجه بهزیستی هزار درصد افزایش یافته به گونه‌ای که از 63 میلیارد تومان در سال 1383 به 600 میلیارد تومان در سال 87 رسیده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی اضافه کرد: امسال بودجه سازمان بهزیستی افزایش چشمگیری داشته است که این بودجه برای توانمندسازی مددجویان هزینه می‌شود.

معاون کارآفرینی بهزیستی در ادامه از تلاش برای اشتغال دو هزار معلول بینایی خبر داد و
افزود: نیمی از کار اشتغال این افراد اجرا شده است و تا دو ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

بهرامسیری با بیان اینکه بر اساس برنامه سالانه 40 هزار نفر از معلولان و مددجویان این سازمان برای دریافت تسهیلات و وام اشتغال به بانک‌ها معرفی می‌شوند، گفت: سال گذشته 25 هزار نفر توانسته‌اند این وام‌ها را دریافت کنند و بقیه ضامن معتبر نداشتند و گاه با همکاری نکردن برخی بانک‌ها نیز مواجه شده‌اند. 175 هزار مدد جوی بهزیستی پشت نوبت اشتغال قرار دارند.

بهرامسیری با بیان اینکه معلولان توانایی به عهده گرفتن 4 هزار شغل را دارند، افزود : تنها 600 شغل برای این افراد در کشور تعریف شده و مابقی مشاغل در کارآفرینی هنوز تدوین و مصوب نشده است.

وی اضافه کرد: طبق استانداردهای جهانی 4 و دو دهم درصد از جمعیت هر کشور معلولند که در ایران یک میلیون معلول شناسایی شده‌اند و تا سال 86 حدود 500 هزار معلول از خدمات مختلف بهزیستی بهره‌مند شده‌اند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش بودجه این سازمان گفت: 500 هزار معلول دیگر نیز تا پایان سال 87 از خدمات مختلف بهزیستی استفاده خواهند کرد.

وی حمایت از آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای آزاد ویژه معلولان را از برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: با تفاهم‌های صورت گرفته 70 مرکز به صورت آموزشگاه آزاد برای آموزش حرفه به معلولان شروع به فعالیت خواهند کرد.

بهرامسیری اضافه کرد: تعاونی ملی فراگیر فقر‌زدایی با همکاری وزارت تعاون و سازمان بهزیستی بر اساس بند ب اصل 44 قانون اساسی به منظور حمایت از اشتغال برای سه دهک اول جامعه تشکیل می شود.

وی افزود: امسال 12 میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی برای عضویت حد اقل شش هزار نفر از مددجویان در این تعاونی‌ها در نظر گرفته شده است تا اشتغال و درآمد برای مددجویان تامین شود.

بهرامسیری اضافه کرد: مددجویان و معلولان زیر پوشش بهزیستی ، بر اساس اولویت از معاونت‌های تخصصی، به منظور بازتوانی و خروج از چرخه حمایتی به این تعاونی‌ها معرفی می‌شوند.

معاون اشتغال بهزیستی برخی از برنامه‌های امسال این سازمان در بخش اشتغال را توسعه مهارت و آموزش، اجرای طرح کارورزی 7500 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی، حمایت از توسعه مراکز حرفه آموزی ویژه معلولان، ایجاد تعاونی ملی فقرزدایی و پرداخت بخشی از حقوق و دستمزد معلولان به منظور تشویق کارفرمایان و نظارت بر اشتغال اعلام کرد.

بهرامسیری در ادامه؛ بسترسازی فرآیند ایجاد اشتغال را نیز از جمله برنامه‌های امسال بهزیستی دانست و گفت: بر اساس این برنامه، هزینه‌های آموزشی و کمک آموزشی معلولان و مددجویان را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند.

وی افزود: امسال به 8500 نفر از معلولان؛ تا سقف 500 هزار تومان وام پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به این که حداکثر وام پرداختی در بخش خوداشتغالی 10 میلیون تومان و در بخش کارفرمایی 20 میلیون تومان است، گفت: بنگاه‌های کوچک و منابع داخلی بانک‌ها و صندوق مهر امام رضا (ع) از جمله محل‌های تامین وام‌های بهزیستی است.

کد خبر 49550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز