مقام‌های قضایی ترکیه ۲۰ شهروند سعودی از جمله دو دستیار نزدیک محمد بن سلمان را در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول متهم شناختند.

جمال خاشقچی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سعود القحطانی (مشاور حقوقی پیشین خاندان پادشاهی) و ژنرال احمد العسیری (معاون پیشین سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان) سرشناس‌ترین متهمان پرونده قتل فجیع روزنامه‌نگار سعودی هستند که هر دو از مشاوران و یاران نزدیک بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان بودند.

عرفان فیدان، دادستان ارشد استانبول روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۵ شهروند سعودی با همکاری سه مقام ارشد اطلاعاتی عربستان به ترکیه سفر کردند تا به دستور القحطانی و عسیری ماموریت قتل خاشقچی را در کنسولگری عربستان به سرانجام برسانند. شیوه کشتن روزنامه‌نگار سعودی چنان دهشتناک بود که متحدان عربستان را در بهت و حیرت فروبرد و بدترین بحران سیاسی پادشاهی سعودی را پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رقم زد.

بسیاری از کشورهای غربی بن‌سلمان را متهم اصلی قتل خاشقچی دانسته‌اند و معتقدند مقام‌های اطلاعاتی و نظامی سعودی هرگز نمی‌توانستند بدون آگاهی و دستور شاهزاده سعودی یک روزنامه‌نگار منتقد و ناراضی را به فجیع‌ترین شکل به قتل برسانند. سازمان جاسوسی سیا در آمریکا هم بن‌سلمان را عامل اصلی این قتل وحشتناک معرفی کرد؛ اتهامی که شاهزاده سعودی آن را نپذیرفته است. هر چند این جنایت چهره بن‌سلمان را نزد متحدانش به شدت تخریب کرد.

دادستانی ترکیه برای هر ۲۰ متهم پرونده قتل خاشقچی حبس ابد درخواست کرده و چون عربستان نمی‌خواهد شهروندان خود را به ترکیه بازپس دهد، دادگاه غیابی این افراد در آینده برگزار می‌شود. اوایل زمستان سال گذشته دادگاهی در عربستان پنج متهم پرونده را به اعدام محکوم و نزدیکان بن‌سلمان را تبرئه کرد.

کد خبر 495459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha