سال ۹۸ اتفاق‌های تلخ و شیرینی در کرمان از اپیدمی ویروس کرونا گرفته تا رخدادهای توسعه‌ای رقم خورد.

تشییع سلیمانی در کرمان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سال نو ۹۸ تازه آغاز شده بود که خبر بارش نزولات جوی و البته جاری شدن سیلاب در برخی مناطق با کشته و مجروح شدن برخی هموطنانمان کام هر شنونده ای را تلخ کرد، اما استان کرمان که به دلیل اجرای طرح های آبخیزداری و البته شدت کم  بارش‌ها کمتر دچار خسارت شده بود خود را به عنوان استان معین به شهرستان حمیدیه خوزستان معرفی و در اقدام خیرخواهانه و بشردوستانه دست نیازمندان این دیار را گرفت.

دوم فروردین سال گذشته یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در کرمان دچار حریق گسترده‌ای شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با اشاره به وقوع آتش سوزی در فروشگاه رفاه شعبه پارک مطهری کرمان گفت: ماموران، آتش را در این فروشگاه مهار کردند.

کرمان همچون سایر استان‌های کشور در نخستین روزهای فروردین با تجربه بارش های سیل آسا درگیر خسارات ناشی از این بلای طبیعی شد چنانچه ۶ فروردین نیز مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: با توجه به بارش های شدید و برای جلوگیری از خسارت های بیشتر ۶ روستا در شهرهای فاریاب، قلعه گنج و ارزوئیه تخلیه شد.

خبر خوش هشتم فروردین در کرمان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به بارندگی های استان کرمان گفت: تالاب جازموریان بر اساس مشاهدات میدانی آبگیری شده است.

اما بارش ها خسارات نسبی نیز برای استان کرمان داشتند از جمله آنکه ۲۶ فروردین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اعلام کرد، بارندگی‌ ها به برخی از بناهای تاریخی این استان به ویژه در شهرستانهای راور، زرند، بافت و شهربابک خسارت وارد کرده است.

۳۰ فروردین مدیرکل امور عشایر جنوب استان کرمان گفت: طی روزهای اخیر، بارش باران و جاری شدن سیلاب ۴۰ میلیارد ریال به راههای عشایری هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خسارت وارد کرد.

 در اردیبهشت سال گذشته شاهد سفر دو روزه  رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید برای سومین مرتبه در ۲۰ آبان دکتر روحانی به همراه وزیران اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، نیرو  و بهداشت بود وی و تیم همراه از طریق فرودگاه رفسنجان وارد استان کرمان شدند شد و مورد استقبال استاندار و دیگر مقام های ارشد محلی قرار گرفتند.

رئیس جمهوری پس از دیدار مردمی در رفسنجان برای افتتاح پروژه‌های مهم به شهرستان های سیرجان، بافت و کرمان سفر کرد.

در سفر ۲ روزه  رئیس جمهوری به این استان، پروژه فولاد بافت به طور رسمی به بهره برداری رسید و بازدید از بعضی پروژه های شهرستان سیرجان بخش دیگری از سفر دکتر روحانی بود.

شورای اداری استان با حضور دکتر روحانی در کرمان برگزار شد و از طریق ویدیو کنفرانس ۲۰ پروژه مهم به ارزش بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان با اشتغال مستقیم حدود ۲هزار و ۵۰۰ نفر به طور همزمان به بهره برداری رسید.

در سفر رئیس جمهوری به استان کرمان واعظی رئیس دفتر رییس جمهوری، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای کشور، علوم، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهادکشاورزی وی را در این سفر همراهی کردند.

۱۲ اردیبهشت با سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان کرمان همراه شد وی با بیان اینکه پوشش جاده ای استان کرمان از موضوعات بسیار مهم به شمار می رود گفت: تا پایان سال جاری پوشش ارتباطی در جاده های اصلی و فرعی استان کرمان باید به ۹۵ درصد افزایش یابد.

۲۳ اردیبهشت سال گذشته معاون توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری در سفر به کرمان گفت: یکی از اهداف ایجاد اشتغال روستایی و اعتبارات طرح های پایدار روستایی مهاجرت معکوس روستاییان است تا روستا محل تولید کار و ثروت آفرینی شود.

محمد امید ه در حاشیه مراسم کلنگ زنی دهکده تخصصی خرما در شهرستان بم افزود: پس از انقلاب اسلامی در روستاهای کشور خدمات گسترده و همه جانبه ای انجام گرفته و تا جایی که مراکز معتبر آمار دنیا گفته اند جمهوری اسلامی در خدمت به روستاها زیاده روی کرده است.

۱۸ اردیبهشت جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان اعلام کرد، مبارزه با ملخ های صحرایی در سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از زمین های جنوب استان خصوصا در مراتع حوزه تالاب بین المللی جازموریان توسط جهادگران سازمان جهاد کشاورزی و کمک نیروهای مردمی به صورت ویژه دنبال شده و مانع از ورورد آنها به مزارع شده است.

۲۶ اردیبهشت مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمان گفت: ۲ هزار و ۷۷۱ روستا که هیچ گونه دسترسی به شبکه اینترنت نداشتند از آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون تحت پوشش اینترنت نسل چهارم قرار گرفتند.

همچنین رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت ۳۱ اردیبهشت از بیماریابی چهار هزار و ۵۰۰ نفر در زمینه مالاریا طی سال گذشته خبر داد و گفت: این افراد مشکوک با استفاده از لام کیت RDT مورد آزمایش قرار گرفتند.

۳۰ اردیبهشت نیز مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان از اجرای طرح پایش فشار خون در کرمان خبر دادند.

درست در ۲۸ اردیبهشت سال گذشته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان به متلاشی شدن ۱۳ باند تهیه و ورود و توزیع سلاح های جنگی و شکاری توسط اداره کل اطلاعات این استان اشاره کرد و گفت: ۲۰ دستگاه انواع خودروهای تیز رو از قاچاقچیان توقیف شد.

۲۶ خرداد سال ۱۳۹۸ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: طی ۹ ماه گذشته بیش از ۱۰ هزار تن پسته از این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.

ریئس اورژانس اجتماعی کرمان ۲۷ خرداد گفت: حدود ۱۲ هزار و ۶۰۱ نفر در سال ۹۷ با ۱۸ خط ۱۲۳ در سراسر این استان تماس گرفته‌اند و طبق این آمار کودک آزاری با ۲ هزار و ۵۵۶ تماس ثبت شده است.

حضور سردار سرلشکر قاسم سلیمانی روز پنج‌شنبه ۲۷ تیر در مراسم کلنگ‌زنی کارخانه‌های تهیه و تولید، فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی رابر کرمان بارقه امید را در دل مردم روشن کرد.

چهارم شهریور سال گذشته نیز انتقال قطعات گنبد امام حسین (ع) از کرمان به کربلای معلی آغاز شد.

نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی چهارم مهر سال گذشته با اشاره به بحران جدی باغداران این منطقه گفت: بیش از ۵۰ درصد معادل ۱۱۰ هزار تن خرمای مضافتی استان کرمان امسال از بین رفت.

همچنین ۲۷ مهر معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت: سیلاب در این منطقه در مهرماه  ۹میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان خسارت به زیرساخت ها وارد کرد.

هجوم ملخ ها به مناطق جنوب کرمان در آبان ماه سال گذشته و شروع مبارزات علیه این آفت در استان کرمان از دیگر اتفاقات سال گذشته بود.  

خبر دلهره آور وجود کیک های آلوده در ۲۱ آذر و مسمومیت تعدادی از کودکان در کرمان رعب و وحشت ایجاد کرد که با همکاری نیروهای انتظامی، قضایی و بهداشت این امر تکرار نشد.

افزایش قیمت سوخت دیگر خبر آذرماه سال جاری بود که جامعه را با تنش مواجه کرد.

همچنین شیوع آنفلوآنزا ان وان اچ وان در آذر سال گذشته تعداد قابل توجهی از هموطنانمان را در کشور و کرمان به کام مرگ فروبرد.

دی ماه تلخ و پرحادثه کرمان

در نخستین روزهای دی ماه هجدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب ناشران کتاب ایران در کرمان با حضور مدیرکل استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان‌ و ناشران کشوری روز شنبه هفتم دی در محل دائمی نمایشگاهی جنوب شرق کرمان افتتاح شد.

۱۰ دی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از ثبت پنج اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

فریدون فعالی افزود: آیین بارونی روستای اودرج، حصیربافی شهرستان های جنوبی استان و منطقه شهداد، قالی گلسرخ اسفندقه، دانش بومی تهیه و خشک کردن ترخون گلباف و مهارت پخت چلو گوشت یا چلو قورمه زرند و کوهبنان در نشست شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

تلخ‌ترین اتفاق سال ۱۳۹۸

تلخ‌ترین اتفاق سال گذشته شهادت سردار سلیمانی بود.

سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی) به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

خبر این شهادت تن تک تک آزادیخواهان جهان را لرزاند و دلشان را در سوگ فروبرد.

۱۴ دی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کرمان در پی شهادت سردار رشید اسلام سردار قاسم سلیمانی هفت روز عزای عمومی اعلام کردند.

بامداد ۱۷ دی پیکر مطهر شهیدان سردار سپهبد قاسم سلیمانی و سردار حسین پورجعفری پس از تشییع در عراق و شهرهای اهواز، مشهد، تهران و قم وارد زادگاهش استان کرمان شد.

۱۷ دی ماه پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در آئین تشییع پیکر این شهید و همراهانش در کرمان قرائت شد.

سفر معاون اول رئیس جمهور و تعداد زیادی مسئولان به کرمان و شرکت در آیین تشییع سردار سلیمانی از دیگر اتفاقات دی ماه در کرمان بود.

۱۷ دی جان باختن ۶۱ نفر در آیین تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی و در پی آن رئیس جمهوری در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان به معاون اول رییس جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا سریعاً به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی کنند.

۱۷ دی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در بیمارستان شفا کرمان ضمن عیادت از آسیب دیدگان آیین تشییع پیکر سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، تعداد مصدومان این حادثه را حدود ۲۰۰ نفر برآورد کرد.

پیکر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی طبق وصیتش در گلزار شهدای شهر کرمان به عنوان هزار و دوازدهمین شهید این گلزار پس از ۴۰ سال مجاهدت و تلاش در راه خدا در کنار همرزمان شهیدش از جمله شهید محمدحسین یوسف الهی آرام گرفت ...

خانه پدری سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در روستای قنات ملک شهرستان رابر ۱۹ دی سال گذشته واجد ارزش فرهنگی - تاریخی تشخیص داده شد.

۲۳ دی سنگ خانه ابدی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی عصر امروز (دوشنبه) بنا بر وصیت ایشان و با عنوان سرباز ولایت نصب شد.

۲۴ دی وزیر اطلاعات به منظور پیگیری حادثه شهدای تشییع پیکر سردار سلیمانی وارد کرمان شد.

در حادثه سقوط هواپیمای اوکراین در صبح ۱۸ دی ماه حوالی صبا شهر استان تهران  سه نفر از اهالی کرمان بنام‌های دکتر امیر حسین قاسمی، دانشجوی نخبه پزشکی و فرزند دکتر کیانوش قاسمی، متخصص اعصاب و روان، زهرا حسنی سعدی به همراه همسرشان نیز جان باختند.

۲۵ دی اتوبوس مشهد به بندرعباس در محور کرمان به بردسیر واژگون شد و ۳۱ مصدوم و هفت کشته بر جا گذاشت.

بهمن اقتدار در کرمان

دوم بهمن سفر دکتر هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به کرمان برای نخستین مرتبه پس از ۴۰ سال به کرمان اتفاق افتاد و تعامل و پیامدهای خوبی به همراه داشت.

نهم بهمن فرزند آیت الله شهید حکیم به همراه خانواده خود با حضور در گلزار شهدای شهر کرمان و مزار سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به یکهزار و ۱۱۲ شهید آرمیده در این مکان مقدس ادای احترام کرد.

همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) حجت الاسلام والمسلمین سید حیدر حکیم فرزند آیت الله شهید سید محمد باقر حکیم به همراه خانواده خود بر سر مزار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش حاضر شد و قرائت فاتحه داشت.

۱۲ بهمن سفر معاون پارلمانی رئیس جمهور به زرند کرمان

۱۲ بهمن افتتاح و آغاز عملیات اجرایی هزار و ۶ پروژه در بخش‌های دولتی و غیردولتی این استان با اعتبار ۱۰ هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان به مناسبت چهل و یکمین ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی.

در مجموع تعداد ۷۹۰ پروژه در ۲ بخش خصوصی و دولتی با مجموع اعتبار ۱۰ هزار و ۳۵۴ میلیارد تومان طی ایام الله دهه فجر درجای جای  استان کرمان افتتاح شد.

۱۴ بهمن همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر چهاردهمین نمایشگاه بزرگ قرآن و عترت استان کرمان با حضور جمعی از مسئولان و قاریان قرآن کریم به مدت یک هفته در حسینه ثارالله کرمان گشایش یافت.

۱۴ بهمن وزیر اطلاعات حجت‌الاسلام "سیدمحمود علوی" در نهمین همایش آئین برادری در شهرستان ریگان حضور یافت.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز ۱۵ بهمن با حضور در گلزار شهدای شهر کرمان به مقام شامخ سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت ادای احترام کرد و در شورای اداری استان نیز حضور یافت. -

برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته در کرمان با حضور آیت الله خاتمی و خیل عظیم مردم این شهر برگزار شد.

یکشنبه ۲۷ بهمن سال گذشته همزمان با اربعین شهادت حاج قاسم سلیمانی مردم کرمان بعد از ۲۰ سال شاهد سفر ریاست قوه قضاییه به استان کرمان بودند.

کرمان در بهمن ماه شاهد سفر مسئولان عالی رتبه زیادی بود این افراد به شوق دیدار یار دیرین خود به کرمان سفر و با حضور بر مزار شهید سردار سلیمانی با آرمان های شهدا تجدید میثاق کردند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در این رابطه گفت: اعتبار مصوبات این سفر یکروزه ۳۵ میلیارد تومان بود که از محل اعتبارات خاص در اختیار قوه قضاییه، تامین خواهد شد.

اسفند امید و ترس در کرمان

برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان که  واجدان شرایط رای در استان کرمان ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۹۹۱ نفر و آرای ماخوذه یک میلیون و ۹۲۱ هزار و ۱۰۸ رای و درصد میزان مشارکت کرمانی‌ها در انتخابات یازدهم مجلس ۵۰/۴۲ درصد بوده است و کرمان جز ۱۰ استان پیشرو در انتخابات بود.

یکشنبه ۱۱ اسفند رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مثبت شدن دو مورد نمونه آزمایشگاهی دو بیمار مشکوک به کرونا در این استان خبر داد.

و پرونده کرونایی‌های استان کرمان در سال ۹۸ با ۱۴۱ مورد قطعی بسته شد.

کد خبر 495336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha