پویش «در خانه بمانید» با هدف قرنطینه خوداختیاری شهروندان و در راستای شکست بیماری «کرونا» راه اندازی شده است. پویشی که از شهروندان دعوت می کند در خانه بمانند تا زنجیره شیوع ویروس پاره شود و پاندمی بیماری از بین برود. به گفته دکتر سید «رضا مهدوی»، متخصص روانپزشک، در خانه ماندن نباید برنامه ها و نظم زندگی ما را به هم بزند.

دکتر سید رضا مهدوی

همشهری آنلاین-زینب زینال زاده: نظم و برنامه ریزی درست و اصولی از الزامات زندگی هستند و به حیات بشر هدف و معنا می دهند. مردم در روزهای عادی ساعت های مشخصی برای خواب، تفریح، کار، ورزش و حتی غذا خوردن داشتند. برای روزهای آتی برنامه ریزی می کردند و همه چیز بر اساس ساعت تعیین شده و مشخص انجام می شد.ورود کرونا همه چیز را بهم زد و حتی نظم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد. به گفته دکتر سید رضا مهدوی، متخصص روانپزشک، «کووید ۱۹» علاوه بر جسم شهروندان، روحیه و حتی نظم زندگی مردم را نشانه گرفته است.

او در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «وقتی یک بیماری به پاندمی یا همه گیر تبدیل می شود، مردم علاوه بر صدمات جسمی، دچار مشکلات روحی و روانی می شوند»و ادامه می دهد: «در چنین شرایط بحرانی، عده ای از مردم نسبت به موضوع بی خیال می شوند و توصیه ها را جدی نمی گیرند و برخی هم به سبب اهمیت دادن بیش از حد به موضوع، دچار استرس می شوند و برای همین درست و منطقی فکر نمی کنند. بنابراین هر دو گروه هم خودشان اسیب می بینند و هم زمینه شیوع و انتقال را فراهم می کنند. »

دکتر مهدوی به رفتار اعتدالی اشاره می کند و می گوید: «در شرایط کنونی که ویروس کرونا اپیدمی شده است و همه مردم را تهدید می کند، بهتر است شهروندان توصیه ها را جدی بگیرند و بدون هیچ استرس و اضطرابی موارد بهداشتی را رعایت کنند»و  می افزاید: «استرس شرایط را بدتر می کند، بنابراین توجه نکردن به شایعات و اخبار کذب، بهترین روش برای دور کردن استرس است. »

متخصص روانپزشک، به تاثیر نظم در زندگی اشاره و عنوان می کند: «این روزها شرایط زندگی تغییرات زیادی کرده است،   اما شهروندان باید سبک زندگی سالم را در اولویت قرار دهند. »

به گفته دکتر مهدوی، از بین رفتن نظم زندگی، شهروندان را دچار افسردگی و کرختی و سستی می کند: «شهروندان باید چون گذشته ساعت های مشخصی برای خواب، تغذیه و تفریح داشته باشند،کتاب بخوانند، با اعضای خانواده بازی کنند، موسیقی گوش دهند و فیلم ببینند.»

او ادامه داد: «همان قدر که ماندن در خانه برای شکست کرونا اهمیت دارد رعایت نظم زندگی هم در سلامت روحی موثر است و شهروندان باید این نکته را جدی بگیرند. »

کد خبر 495301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha