سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
۰ نفر

شاید این روزها شنیده باشید که کارشناسان هدف از ماندن افراد در خانه و کم کردن تماس‌های اجتماعی را «پهن کردن نمودار شیوع کرونا» معرفی می‌کنند.

flatten the curve

به گزارش همشهری آنلاین، اما پهن کردن نمودار شیوع کرونا یعنی چه؟

منظور از نمودار در اینجا نموداری است که شمار افراد پیش‌بینی‌شده دچار ویروس کرونا را در طول یک دوره زمانی نشان می‌دهد.

نمودار شیوع ویروس کرونا مانند بسیاری عوامل بیماری‌زای دیگر ویژگی «تصاعدی» دارد، یعنی در هر نقطه مقدار رشد آن به مقدار آن در آن نقطه زمانی بستگی دارد. موارد اولیه عفونت در یک دوره زمانی معین دو برابر می‌شوند و این دو برابر شدن‌ها ادامه پیدا می‌کند.

شکل تصاعدی رشد شیوع بیمار باعث ایجاد نمودار شاخص آن می‌شود. در ابتدای شیوع بیماری شیب نمودار کم است، اما هر چه جلو می‌رویم شیب نمودار افزایش می‌یابد و شمار کل موارد بیماری در طول چند هفته به سرعت به اوج خود می‌رسد.

نمودار شیوعی که به این ترتیب به سرعت به اوج خود برسد، به سرعت هم نزول می‌کند، به این معنی که پس از اینکه ویروس تقریبا هر کسی را در جامعه دچار عفونت کرد، موارد بیماری باز هم به طور تصاعدی نزول می‌کند.

در این نمودار تصاعدی هر چه موارد عفونت با سرعت بالاتری (با شیب بیشتری) به اوج برسد، به علت افزایش ناگهانی شمار بیمارانی که باید بستری شوند، ظرفیت نظام مراقبت بهداشتی محلی سریع‌تر اشباع می‌شود و گروهی از بیماران بدون درمان می‌مانند.

این همان واقعه‌ای است که در شمال ایتالیا رخ داد و هر روز شمار بیشتر و بیشتری از بیماران بدون تخت مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) و دستگاه تنفسی مصنوعی می‌مانند و شمار بیشتر و بیشتری از بیمارستان‌ها از به علت مصرف زیاد از ملزومات اساسی برای پاسخ به شیوع بیماری خالی می‌شوند.

اگر این نمودار شیوع پهن‌تر باشد (شیب کمتری داشته باشد یا مدت زمان دوبرابر شدن‌ها طولانی شود)، گرچه شمار افرادی که در نهایت دچار عفونت می‌شوند، مشابه است، اما  بیمار شدن افراد جمعیت در دوره زمانی درازتری رخ می‌دهد. در نتیجه نظام مراقبت بهداشتی کمتر تحت فشار قرار می‌گیرد، در هر روز معین شمار کمتری بیمار به هر بیمارستان مراجعه می‌کند و شمار کمتری از بیماران بی‌درمان می‌مانند.

  • چطور نمودار شیوع را پهن کنیم؟

در حال حاضر واکسن یا دارویی اختصاصی برای ویروس کرونا وجود ندارد. تنها راه برای پهن کردن نمودار شیوع اقدام جمعی افراد در شستن مکرر دست‌ها، ایزوله کرن خودشان در خانه در صورتی که علائم احتمالی بیماری داشته باشند و «فاصله‌گیری اجتماعی» (کم کردن تماس‌ها با سایر افراد در حد ممکن) است.

همچنین دولت‌های کشورها با اقداماتی با تعطیل کردن مدارس و کسب‌وکارها، توصیه به انجام دورکاری، متوقف کردن کار وسائل نقلیه عمومی و در شدیدترین حالت اعلام منع کامل رفت‌وآمد عمومی سعی می‌کنند تماس میان افراد را کاهش دهند.

  • داستان دو شهر

در جریان شیوع آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ دو شهر در آمریکا به دو گونه متفاوت با شیوع بیماری برخورد کردند و به دو پیامد کاملا متفاوت رسیدند.

شهر فیلادلفیا هشدارهای کارشناسان بیماری‌های عفونی را درباره شیوع یافتن آنفلوانزا را نادیده گرفت و و برنامه‌اش برای رژه‌ای گسترده با حضور صدها هزار نفر را ادامه داد. هنوز چند روزی از این رژه نگذشته بود که مرگ و میر در این منطقه شروع شروع شد و در طول شش ماه حدود ۱۶۰۰۰ نفر به علت آنفلوانزا مردند.

در مقابل شهر سنت لوئیس راهبردهای فاصله‌گیری اجتماعی را به سرعت به اجرا در آورد، مدارس را تعطیل کرد، رعایت بهداشت شخصی و فاصله‌گیری اجتماعی را تشویق کرد. در نهایت شمار تلفات آنفلوانزا در این شهر فقط ۲۰۰۰ نفر بود، یعنی یک هشتم شهر فیلادلفیا.

کد خبر 495210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha