مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

فراگیر شدن بیماری کرونا در اغلب شهرها و استان‌ها موجب شد تا برخی توصیه‌های تغذیه‌ای از سوی کارشناسان و متخصصان برای مقابله با این بیماری ارائه شود، اغلب این توصیه‌ها بر این‌که چه بخوریم و چه نخوریم تا در دام کرونا گرفتار نشویم تاکید دارد و راهکارهایی برای تغذیه بهتر در راستای پیشگیری از کرونا ارائه داده‌است.

تغذیه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا،  آنچه از سوی این متخصصان مورد تاکید قرار می گیرد آن است که در هنگام مواجهه با بیماری‌های تنفسی لازم است همه ویتامین های موردنیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تامین شود و منابع غذایی حاوی ویتامین‌ها و املاح هیچ‌گونه ارجحیتی بر یکدیگر ندارند.

یادمان باشد مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت‌شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارد و برنامه مکمل یاری فقط بر اساس دستورالعمل پزشکی انجام می‌شود.

متخصصان علوم تغذیه معتقدند در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع باید رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی مانند نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت و  تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها قرار دارند.

مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی مشابه هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد، به عنوان مثال می توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد. برای افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج، کیوی و دیگر میوه‌ ها و سبزی‌ ها استفاده شود.

 با توجه به این که پیاز خام حاوی ویتامین C است می توان روزانه همراه با غذا استفاده کرد. در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین C است، استفاده شود. با توجه به نقش ویتامین های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی ویتامین A (منابع گیاهی شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) و منابع غذایی ویتامین E نظیر روغن های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت) استفاده شود.

همچنین این متخصصان توصیه می‌کنند از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شود. روزانه می‌توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ) به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی (گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل) استفاده شود.

مقابله با کرونا با تقویت سیستم ایمنی 

عهدیه مرادی،  کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، استان فارس با بیان این‌که سیستم بدن، از ما در برابر عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا محافظت می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از بروز آلرژی و انواع سرطان دارد بر لزوم تقویت سیستم ایمنی بدن در شرایط فراگیری کرونا تاکید کرد و ابراز داشت : برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید مصرف برخی غذاها بیشتر شود، ماده غذایی سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و شدت سرماخوردگی و دیگر عفونت ها را کاهش می دهد.

این کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز از  سوپ مرغ بعنوان غذایی که مایعات و الکترولیت های لازم را برای بدن تامین می کند نام برد و گفت: سوپ می تواند حاوی ویژگی های ضدالتهابی باشد که نشانه های سرماخوردگی را کاهش می دهد.

مرادی همچنین گفت: چای سبز  نیز تولید پادتن های سلول B را تقویت می کند که به ما در خلاص شدن از پاتوژن های مهاجم کمک می کند. همچنین عسل دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد میکروبی است و به تسکین سرفه کمک می کند. استفاده از چند قاشق عسل در یک فنجان چای سبز در این زمینه مفید است.

کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تاکید کرد : گروه‌های غذایی دارای ویتامین‌های  C و   A  سیستم ایمنی بدن را مقابل کرونا تقویت می‌کند. سبزی‌ها و میوه‌های رنگی سبز تیره، قرمز و نارنجی همانند هویج، گوجه و کلم دارای ویتامین  C  و روغن، کره و زرده تخم‌مرغ از جمله گروه‌های غذایی هستند که دارای ویتامین   A  هستند. املاح روی و آهن که بیشتر در گوشت‌های قرمز گاو، شتر و گوساله پیدا می‌شود نیز نیازهای سلولی بدن را تامین و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

تغذیه مناسب سدی در برابر کرونا 

 شبنم باقری، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز نیز با بیان اینکه در ماه های اخیر کرونا به عنوان مهمترین عامل مسری عفونی تنفسی در دنیا مطرح شده و در روزهای اخیر مواردی از شیوع آن نیز در کشور مشاهده و ثبت شده گفت: با این حال با تغذیه مناسب می توان تا حدود زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس کمک کرد.

باقری اظهار داشت : تعدادی از غذاها به علت داشتن ویتامین C، در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مانند انواع لیمو، انواع مرکبات، انواع توت، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی و سبزی های برگ سبز از قبیل انواع کلم به دلیل داشتن ویتامین C می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروه B هستند که مصرف این مواد در بدن از بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری می‌کند. مصرف سیر که دارای آهن و روی است، موجب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود. مواد غذایی غنی از امگا ۳ نیز مانند ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی، دانه کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، توصیه می شود.

به گفته باقری یکی دیگر از منابع غذایی موثر در تقویت ایمنی بدن، مواد غذایی دارای ویتامین A مانند تخم‌مرغ، هویج، انبه، سیب‌زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج است.

این کارشناس علوم غذایی تاکید کرد : کم آبی بدن، به ویژه در نواحی با آب و هوای خشک باعث می شود مخاط بدن عملکرد خوب خود را نداشته باشد. بنابراین باید با تامین آب کافی برای بدن لایه های مخاطی (موکوز) را آماده نگاه داشت تا بتوانند به بهترین شکل از ورود ویروس ها و باکتری ها به بدن جلوگیری کنند. به طور میانگین نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب توصیه می شود.

وی افزود: خوردن شلغم و خانواده آن مانند تربچه و انواع ترب سفید و سیاه می‌تواند موثر باشد، این مواد به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، ضدمیکروب و ضدویروس هستند و در تقویت سیستم ایمنی موثرند. همچنین برخی از ادویه ها مانند زنجبیل نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش مفیدی در بدن ایفا می‌کنند و برای بالا بردن ایمنی بدن از خوردن لبنیات و به خصوص ماست پروبیوتیک‌دار نباید غافل شد.

کد خبر 495100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha