کرونا، ویروسی نوظهور در اواخر زمستان آمد تا در تقویم ما ایرانی ها فصلی نو با طعمی تلخ  ایجاد شود و مهمانی، تعطیلات، مسافرت و از همه مهمتر دیدن طبیعت بهاری و حس و حال همیشگی روزهای نو را از مردم بگیرد.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، وقتی مردم فهمیدند کرونا بزرگ و کوچک، زن و مرد، مردم عادی و مسئول را با یک چشم نگاه می کند ناچار به گوشه گیری در خانه شدند و خود را برای نبردی سخت و طاقت فرسا آماده کردند. هرچند عده ای هم خطر این ویروس را جدی نگرفتند.

در چند روز اخیر هشتگ های زیادی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد، هشتگ در خانه بمانیم، کرونا را شکست می دهیم، مراقب هم باشیم و کردستان در مقابله با کرونا بیشترین موارد بود. این هشتگ ها در فضای مجازی کم کم وارد فضای حقیقی شد. کاری که این چند روز سقزی‌ها انجام دادند و تا حدودی موفق شدند و از شیوع کرونا جلوگیری کردند.

مغازه ها، پاساژها بازار بزرگ، نکه روز، قازاخانه، هتل ها و مسافرخانه ها، ادارات و بانک های سقز برای به زانو درآوردن کرونا به مدت یک هفته تعطیل شدند، این تعطیلی ها زبانزد همه شهرهای کشور شد.

اکنون دیگر سقزی ها دیگر مثل روزهای اول شیوع کرونا به داروخانه ها و مغازه های بهداشتی برای تهیه دستکش و ماسک نمی روند، بلکه در خانه می مانند. مراجعه به داروخانه ها بسیار کمتر شده چون مردم دریافتند که اگر در منازل خود بمانند و به توصیه های بهداشتی توجه کنند ماسک و دستکش لازم نیست.

بازار گیاهان بهاری

در اواخر زمستان و با آمدن بهار، بازار گیاهان بهاری در کردستان رونق خوبی پیدا می‌کند. در مناطق کوهستانی کردستان گیاهان خوراکی محلی مانند پونه و کوزله بیشتر در کنار رودخانه‌ها و گیاهان دیگر از جمله کنگر، گل آقا، اسفناج، جاتره، بیزا، مندوک، کورادا، ریواس، قارچ و نعنا و سیر کوهی بیشتر در دشت‌های منطقه می‌رویند. از این گیاهان بهاری برای خوردن و خاصیت درمانی استفاده می‌شود.

برداشت گیاهان کوهی شغل فصلی بسیاری از روستانشینان مناطق کوهستانی کردستان است و میادین سقز نیز به محل فروش این گیاهان خوراکی تبدیل می شود. اما امسال دیگر خبری از این بازار نخواهد بود، زیرا کرونا و خطر آن به مردم اجازه نمی دهد به راحتی وارد اینگونه بازارهای پرتجمع شوند.

بی توجهی به کرونا

در این میان اما عده‌ای از مردم به خطر کرونا بی توجهی می کنند و مثل روزهای عادی به خیابان و پارک‌ها می آیند.  وقتی از خیابان های حاشیه شهر سقز رد می شوید بسیاری از افراد مسن را می‌بینید که در حال بازی های قدیمی دامه، گیزه‌ن و حوت خان هستند و اصلا به توصیه های مسوولان برای ماندن در خانه پایبند نیستند.

یکی از افراد مسن در پارک کودک سقز می‌گوید: انقدر در خانه ماندم حوصله ام سر رفت و به خودم گفتم مرگ با کرونا هم بیاید می روم پیش دوستانم.  عمری برایم نمانده و برایم مهم نیست که با کرونا می میرم یا با هر بلای دیگر. فکر می کنم کرونا بهتر است زیرا دیگر محتاج به بقیه نیستم و به راحتی می میرم.

مردی که بدون ماسک و دستکش در خیابان شهرک دانشگاه با عده‌ای نشسته گفت: می‌دانم که خطرناک است و باید رعایت کنیم ولی هر روز نیم ساعت از خانه بیرون می آیم تا هوایی تازه کنم.

یکی دیگر هم گفت: ما هم از کرونا می ترسیم و خطر آن را جدی می گیریم اما الان حدود یک ماه است که بازار و مغاز ها بسته است، چطور خرج خانواده ام را تامین کنم؟ نمی‌توانم با این وضعیت در خانه بمانم، اگر دولت مبلغی را به حساب ما واریز کند دیگر دغدغه‌ای ندارم و در خانه می مانم.

خطر برای افراد مسن  

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز گفت: بیشترین افراد در معرض ابتلا به ویروس کرونا، افراد بالای ۶۰ سال هستند چون سن و سال در ابتلا شدن به این ویروس تاثیرگزار و مهم است.

«انور بهرامی» با بیان اینکه طبق آمارها، بیشترین مرگ و میر ناشی از کرونا افراد مسن بالای ۶۰ سال هستند، افزود:  مهمترین عامل در میزان مرگ و میر ناشی از کرونا سن بالای ۶۰ سال و بیماری های زمینه‌ای از جمله، دیابت، فشارخون، ریه، پیوند کلیه، دیالیز و سرطان است.

وی با بیان اینکه این بیماری ها، زمینه را برای کرونا مهیا می کند، اضافه کرد: همه مردم بخصوص افراد مسن به هیچ عنوان در تجمعات و پارک ها شرکت نکنند و فقط در خانه بمانند.

بهرامی ادامه داد: آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در برخی از کشورهای جهان به ۱۵ درصد نیز رسیده است و طبق همین آمارها، مرگ ناشی از کرونا با دو درصد مصداق واقعی ندارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز تاکید کرد: تنها راه شکست کرونا در این وضعیت قطع کردن زنجیره انتقال آن است و تا زمانی که درمان آن پیدا نشود قطع کردن این زنجیره فقط با ماندن در خانه ممکن است.

آمار مبتلایان در استان

از ظهر شنبه دوم فروردین تا ظهر یکشنبه سوم فروردین، ۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شدند و تعداد بیماران از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۲۳۸ نفر رسیده است.

تاکنون ۶۶۲ نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که ۲۳۸ نمونه مثبت و ۳۷۰ نمونه هم منفی بوده و جواب آزمایش ۵۴ نفر نیز هنوز مشخص نشده است.

آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در استان به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز ۸۵ نفر، بانه ۵۱ نفر، سنندج ۴۱ نفر،   قروه ۱۷ نفر، بیجار ۱۴ نفر، کامیاران ۱۱ نفر، دیواندره ۱۰ نفر، مریوان ۶ نفر، دهگلان ۲ نفر و سروآباد یک نفر است.

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان تاکنون ۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از کل فوت شدگان ناشی از ابتلای به ویروس کرونا ۱۲ نفر در شهرستان سقز، سه نفر در سنندج، سه نفر در قروه، پنج نفر در بانه، ۲ نفر در بیجار، ۲ نفر در کامیاران و یک نفر در مریوان بستری بودند.

کد خبر 494887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha