از نگاه عموم مردم و کسانی که از دور نگاه شان می کنند، افرادی هستند همیشه دلخوش.

ابوذر چهل اميراني

خیلی ها حسرت زندگی شان را می خورند و فکر می کنند خنده حتی برای یک لحظه از چهره هایشان محو نمی شود، اما قصه پر غصه ای پشت نگاه خیلی هایشان نهفته است. 

برای اجرای تئاتر طنز در تماشاخانه ها هزینه های هنگفتی به عنوان اجاره بها و تبلیغات می پردازند که برای پرداخت و تأمین آن می بایست هر شب، همه صندلی ها پر باشد، اما از ابتدا تا اواخر هفته، بیشتر صندلی ها خالی می ماند و خسارت به گروه ها می زند. در مناسبت ها هم وضع همین است و باید اجرای نمایش هایشان را تعطیل کنند، بدون اینکه تخفیفی در اجاره هایشان لحاظ شود. در این شرایط تنها امیدشان به روزهای آخر هفته، به خصوص عید نوروز بود تا سالن هایشان مملو از تماشاگر شده و از این طریق خسارت ها را جبران کنند و نفعی هم ببرند، اما ویروس شوم کرونا همه نقشه هایشان را به باد داد.

بیش از یک ماه از تعطیلی تماشاخانه ها گذشته و عید هم قرار نیست فعال شوند. تداوم این وضعیت را همه پیش بینی کرده و گروه های تئاتر آزاد ضربه سنگینی خورده اند. خیلی از عوامل این گونه نمایشی، کاری جز این ندارند و ادامه این روند آنان را با چالش های جدی روبه رو خواهد کرد. 
حالا وقت خنداندن تئاتر آزادی هاست. همان هایی که سال هاست خنده بر لبان تماشاگر نشانده اند. هر شب به انسان های قصه ها جان بخشیده و برای لحظه لحظه نمایش هایشان فکر کرده اند تا چطور بتوانند خنده بر لبان تماشاگران بنشانند. در ساعتی که جزو اوقات فراغت مردم بود و شام خود را بیرون از منزل صرف کرده و با کلی تنقلات وارد تماشاخانه ها می شدند، این افراد، شاید گرسنه و شاید هم خسته از مشکلات روزمره و زندگی شان، پرقدرت روی صحنه آمدند و برای ایجاد لحظاتی فرح بخش، با تمام وجود تلاش کردند.

جزو هنرمندانی هستند که کمتر مدیر و مسئولی به آنان فکر می کند. ویروس کرونا کار و زندگی شان را بهم ریخته و ضربه ای به این قشر زده که جبرانش نیازمند سال ها کار و زحمت است. هنرمندان خانه نشین شده اند، بدون اینکه حقوقی در این شب عیدی داشته باشند. آنها چراغ خیلی از تماشاخانه ها و سالن های سینما را با هنرشان روشن کردند که دیگر مخاطبی نداشتند و رفته رفته در حال تعطیلی و حتی تخریب و تغییر کاربری بودند.

حالا لازم است دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنرهای نمایشی و هر مسئول و مدیر فرهنگی، چراغ زندگی این هنرمندان را همانند اصناف دیگر روشن نگه دارد؛ چرا که در شرایط فعلی، برخی از این هنرمندان برای تأمین نیازهای اولیه زندگی هم دچار مشکل شده اند. حمایت از این هنرمندان باید در اسرع وقت مدنظر قرار گیرد و خسارت هایشان به نحوی جبران شود.

کد خبر 493627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha