یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: موضوع پرداخت مطالبات فرهنگیان شباهت‌های زیادی با سایر وعده‌های محقق نشده دولت دارد، با این وجود فرهنگیان همچنان چشم‌انتظار پرداخت مطالبات معوقه خود هستند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش هر روز وعده  می‌دهند که مطالبات، فلان تا فلان روز پرداخت می‌شود.

فرهنگیان که به این وعده و  وعیدها عادت کرده‌اند به حسابشان مراجعه می‌کنند و باز هم تکرار داستان...با وجود وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش، هنوز مطالبات معوقه فرهنگیان، از جمله سرانه دانش‌آموزی، پرداخت نشده است.

برخی از مدیران مدارس اعلام کردند با توجه به واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی، برای برگزاری امتحانات خرداد ماه با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

اما بشنوید از وزیر آموزش و پرورش که از زمان سرپرستی این وزارتخانه تا کنون، مرتب وعده می‌دهد که ای معلمان مطالبات معوقه شما تا... در حسابتان است، ولی از پول خبری نیست.البته به یاد داریم که وزیر آموزش و پرورش در حاشیه یکی از جلسات  هیات دولت در واپسین روزهای سال گذشته گفت: «دغدغه‌ای از بابت پرداخت مطالبات فرهنگیان وجود ندارد.»

داستان مطالبات فرهنگیان در سال 87 نیز با وجودی که وزیر دغدغه‌ای از بابت آن ندارد، همچنان ادامه دارد. این موضوع، موجب شد جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه علنی مجلس در سال ‌87 واکنش نشان دهند. 19 نماینده در تذکر کتبی به وزیر آموزش و پرورش خواستار تسریع در پرداخت مطالبات معوقه فرهنگیان شدند.

معاون سابق برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت این وزارتخانه نیز از پرداخت عیدی فرهنگیان همراه با مطالبات معوقه تا پایان بهمن خبر داد، روزها به پایان بهمن نزدیک شد و تعدادی از فرهنگیان با چک کردن حساب‌های خود به این نتیجه رسیدند که پرداخت مطالبات تنها یک وعده است.

توپ در زمین رؤسای آموزش و پرورش

در تازه‌ترین حرکت، وزارت آموزش و پرورش برای دست گرفتن ابتکار عمل، پس از اختصاص 537 میلیارد تومان از سوی هیات دولت، از رؤسای سازمان‌های آموزش و پرورش خواست تا فهرست مطالبات فرهنگیان خود را ارائه دهند. باز هم داستان تکراری ثبت میزان بدهی‌ها در فرم جدیدی با ذکر رقم مطالبات هر یک از فرهنگیان و ادامه ماجرا.

البته این بار قول داده اند که قبل از هفته معلم اکثر مطالبات معوقه فرهنگیان به جز پاداش پایان خدمت و پاداش مناطق محروم فرهنگیان پرداخت می‌شود.

ابلاغ دستور پرداخت نیمی از مطالبات فرهنگیان

دستور پرداخت 537 میلیارد تومان از مطالبات معوقه فرهنگیان 31 فروردین از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه مورخ 25 فروردین امسال بنا به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد مبلغ 537 میلیارد تومان تنخواه گردان از محل منابع در اختیار خزانه برای پرداخت مطالبات معوق کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان‌ها در اختیار سازمان‌های یاد شده قرار دهد.

بر اساس این مصوبه تنخواه گردان یاد شده باید حداکثر تا نیمه اول اسفند 87 از محل اعتبارات هزینه‌ای وزارت آموزش و پرورش مورد تسویه قرار گیرد.

همچنین سهم هر یک از سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها از تنخواه گردان موضوع این تصویب‌نامه توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری تعیین می‌شود.

حق‌التدریس نیروهای آزاد و شاغل، حقوق نیروهای شرکتی، سرانه واحدهای آموزشی، عائله‌مندی بازنشستگان، یارانه مسکن فرهنگیان بازنشسته و شاغل، اضافه‌کار عوامل اجرایی، سرویس ایاب و ذهاب فرهنگیان و اجاره مدارس، از مطالبات معوقه فرهنگیان است.به گفته فرهنگیان، در برخی از استان‌های کشور، اضافه کار معلمان پرداخت نشده و در برخی نیز از یک تا چند ماه پرداخت شده است.

از سویی اضافه کار کادر اداری نیز از شهریور 86 به بعد در برخی استان‌ها پرداخت نشده است. براساس این گزارش، 4 ماه از دستمزد معلمان حق‌التدریس در شهرستان‌های تهران و در برخی از استان‌ها پرداخت شده است.

ضمن این‌که سرانه مدارس نیز به میزان اندک پرداخت شده  که تعدادی از مدارس را دچار مشکل کرده است.براساس اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش مطالبات فرهنگیان کشور حدود هزار میلیارد تومان است.

کد خبر 49357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز