بنی گانتس با اختلاف فقط یک رای پشتیبانی احزاب مخالف حزب لیکود را به دست آورد تا از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مامور تشکیل کابینه شود.

بني گانتس و رئيس رژيم صهيونيستي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، گانتس که رهبر حزب آبی و سفید است، در انتخابات اخیر سرزمین‌های اشغالی رقابت را به رقیب دیرینه خود بنجامین نتانیاهو باخت اما در دیدار روز یکشنبه احزاب اصلی اسرائیل با رووین ریولین (رئیس رژیم صهیونیستی) ۶۱ رای از مجموع ۱۲۰ رای نمایندگان را به دست آورد تا پس از رایزنی با دیگر احزاب، کابینه خود را تشکیل و به چهار دور حضور نتانیاهو در مقام نخست‌وزیری پایان دهد.

البته این پیروزی نزدیک به معنی پایان کار نتانیاهو نیست و گانتس برای راضی کردن احزاب مخالف برای شرکت کردن در کابینه کاری سخت پیش رو دارد. گانتس شش هفته فرصت خواهد داشت تا ائتلافی از احزاب حاضر در کنست (پارلمان اسرائیل) تشکیل دهد و رهبری دولت را در دست بگیرد. این مهلت از امروز دوشنبه با حکم رئیس رژیم صهیونیستی آغاز می‌شود و ماراتن رهبر حزب آبی و سفید برای تشکیل دولت کلید می‌خورد.

برتری ۶۱ به ۵۹ گانتس بر نتانیاهو در شرایطی رقم خورد که دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده فسادهای مالی نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در سرزمین‌های اشغالی به زمانی دیگر موکول شده است. ضمن اینکه ۱۵ رای موجود در سبد گانتس مربوط به نمایندگان ائتلاف احزاب عرب است که صرفا برای نابود کردن نتانیاهو به جبهه رقیب قدیمی او پیوستند و معلوم نیست در تشکیل دولت هم با گانتس همکاری کنند.

از سوی دیگر، گانتس حمایت وزیر دفاع پیشین رژیم صهیونیستی را با خود دارد. آویگدور لیبرمن در حالی به جبهه حامیان رهبر حزب آبی و سفید پیوسته که پیش‌تر گفته بود هرگز با قانونگذاران عرب سر یک میز نمی‌نشیند و همین کار گانتس را برای شکل دادن یک ائتلاف بزرگ و رسمی شدن دولت بسیار سخت می‌کند.

کد خبر 493168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha