بنیامین نتانیاهو در سومین انتخابات سراسری یک سال اخیر در سرزمین‌های اشغالی به پیروزی رسید اما دو کرسی برای تشکیل دادن دولت بدون ائتلاف کم آورد.

بنيامين نتانياهو در انتخابات 2020

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی اعلام پیروزی کرد که ۹۰ درصد آرا شمرده شده و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۳۲ کرسی پارلمان را از آن خود کرده است. تعداد نمایندگان ائتلاف راستگرا هم به ۵۹ رسیده که دو صندلی کمتر از ۶۱ کرسی مورد نیاز برای تشکیل دادن دولت بدون مشارکت احزاب مخالف است.

۳۶ کرسی حزب لیکود چهار کرسی بیش از انتخابات ۲۰۱۹ است. در حالی که حزب آبی و سفید به رهبری بنی گانتز، ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل در انتخابات اخیر ۳۲ کرسی به دست آورد؛ یکی کمتر از انتخابات سال گذشته. نکته شگفت‌انگیز در انتخابات اخیر ورود ۱۷ نماینده از فهرست مشترک ائتلاف شامل اقلیت اعراب ساکن فلسطین اشغالی به کنست است؛ عددی که این گروه را به سومین حزب بزرگ پارلمان اسرائیل تبدیل می‌کند.

نتانیاهو در حالی باید برای تشکیل دادن پنجمین دولت خود اقدام کند که دو هفته دیگر به اتهام‌هایی چون دادن رشوه و دور زدن قانون در دست‌کم سه پرونده بزرگ دادگاهی می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد او رکورد تشکیل کابینه را در تاریخ رژیم صهیونیستی خواهد شکست. نتانیاهو صبح سه‌شنبه در جمع هواداران حزب لیکود اعلام کرد این پیروزی از نخستین بار که در ۱۹۹۶ نخست‌وزیر شد، شیرین‌تر بوده است.

حسام زملط، فرستاده دولت فلسطین در بریتانیا در واکنش به پیروزی حزب لیکود و نتانیاهو در انتخابات سرزمین‌های اشغالی گفت: «رای‌دهنده‌های اسرائیلی به نفرت، فساد و تعهد به نابود کردن سرزمین‌های اشغالی فلسطین جایزه دادند.» اشاره او به سخنان اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اشغال کردن بیشتر سرزمین‌های فلسطینیان است.

کد خبر 488993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha