نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، پیشنهاد داده است بعد از ۳ انتخابات ناموفق متوالی در سرزمین‌های اشغالی، به بهانه شیوع جهانی بیماری ناشی از ویروس کووید۱۹، یک دولت وحدت با مشارکت احزاب رقیبش تشکیل شود.

نتانياهو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد،  نتانیاهو در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشته است: «یک دولت اضطراری وحدت تحت رهبری من تشکیل شود که در سایه بحران بین‌المللی و داخلی کنونی، بر خلاف دولت پیشبرد امور کنونی بتواند لایحه بودجه ارایه دهد و تصمیم‌های سخت بگیرد.» واکنش رقیب اصلی نتانیاهو، بنی گانتز، رهبر حزب آبی‌-‌ سفید به این پیشنهاد چندان گرم نبود. به نوشته‌های رسانه‌های رژیم اشغالگر، نتانیاهو دو پیشنهاد جدید را همزمان صبح روز یکشنبه در مقابل رقبایش در ائتلاف آبی‌-‌ سفید قرار داده است. پیشنهاد اول تشکیل یک دولت وحدت ۶ ماهه تحت ریاست نتانیاهو است، پیشنهاد دوم تشکیل یک دولت ۴ ساله دایمی است که در دو سال اول نتانیاهو و در دو سال دوم بنی گانتز نخست‌وزیر آن باشند. گانتز هم برای پاسخ به نتانیاهو از شبکه‌های اجتماعی بهره برد و گفت: «وقتی تصمیم جدی گرفتی با هم حرف می‌زنیم.» به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی گانتز و ائتلاف تحت رهبری او آمادگی برای مذاکره در مورد تشکیل یک دولت فراگیر داشته‌باشند، اما موضوع نخست‌وزیری نتانیاهو همچنان یک خط قرمز برای آنها محسوب می‌شود. گانتز در توییتر خود نوشته است: «بگذار افکار عمومی را منحرف نکنیم، کسی که واقعا وحدت می‌خواهد، دادگاهش را ساعت یک بامداد به تاخیر نمی‌اندازد، کسی که وحدت بخواهد به جای اینکه چارچوب مورد نظرش برای دولت اضطراری وحدت را به رسانه‌ها ارسال کند، یک تیم مذاکره‌کننده می‌فرستد.» آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشین رژیم و رهبر حزب «اسراییل خانه ما» هم در واکنش به پیشنهاد نتانیاهو برای تشکیل دولت اضطراری گفته است: «من نتانیاهو را می‌شناسم، هیچ چیز پشت این پیشنهاد نیست جز اینکه بعدا بقیه را به عدم همکاری متهم کند.» موشه یعلون، از رهبران ائتلاف آبی -‌ سفید، گفته است که نتانیاهو از شیوع ویروس کووید ۱۹ «برای نیازهای شخصی سیاسی‌اش» بهره‌برداری می‌کند.

  • تاخیر در برگزاری دادگاه نتانیاهو

اشاره گانتز به تاخیر در برگزاری دادگاه، اعلام نظر وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی به تاخیر در برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات نتانیاهو است. نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشبرد امور، بار دیگر توانست دست کم برای دو ماه دیگر از گزند محاکمه بگریزد، این‌بار به بهانه شیوع بیماری کرونا، دادستانی رژیم اشغالگر تصمیم گرفته است تا محاکمه او را اندکی به تاخیر بیندازد. بر اساس بیانیه وزارت دادگستری رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، دادگاه نتانیاهو که قرار بود از فردا آغاز شود، دو ماه به تاخیر می‌افتد. در این بیانیه آمده است: «به دلیل مسائل پدید آمده در رابطه با شیوع ویروس کرونا، جلسه رسیدگی به اتهامات بنیامین نتانیاهو از روز ۲۴مارس آغاز خواهد شد.» نتانیاهو اولین مقام ارشد رژیم اشغالگر است که در طول دوران تصدی‌اش محاکمه می‌شود. مخالفان نتانیاهو تصور می‌کنند که این تاخیر هفته‌ای به این دلیل باشد که او با استفاده از فرصت شیوع جهانی بیماری ناشی از ویروس کووید۱۹ بتواند رقبایش را به تشکیل یک دولت اضطراری به ریاست خود قانع کند تا بتواند به عنوان نخست‌وزیر از مصونیت برخوردار شود. قرار است محاکمه نتانیاهو، از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز شود.

  • آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت

روون ریولین، رییس رژیم اشغالگر از دیروز رایزنی‌های خود با احزاب در کنست را آغاز کرده است. اوایل اسفند ماه، رژیم اشغالگر برای سومین بار در یک سال، انتخاباتی برگزار کرد که بر اساس نتایج آن هیچ یک از گروه‌ها و احزاب اصلی این رژیم، اکثریت لازم برای تشکیل یک دولت را به دست نیاورده‌اند. رییس این رژیم از احزاب خواسته است که برای تشکیل یک دولت اضطراری یا یک دولت دایمی به توافق برسند و فردی را به عنوان نخست‌وزیر به او معرفی کنند. احزاب راست‌گرا و مذهبی حامی نتانیاهو، دست کم ۵۸ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در اختیار دارند، اما به ۳ کرسی دیگر برای معرفی نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر نیاز دارند. در برابر احزاب حامی نخست‌وزیری بنی گانتز ۵۵ کرسی در اختیار دارند و ۵ کرسی برای تشکیل دولت نیاز دارند. آویگدور لیبرمن، رهبر حزب راستگرای «اسراییل خانه ما» با ۷ کرسی در کنست، حاضر به حمایت از هیچ یک از دو رقیب اصلی مقام نخست‌وزیری نشده است و می‌گوید فقط در یک دولت وحدت مشارکت خواهد کرد. در چنین شرایطی مانند دو انتخابات گذشته در فروردین و شهریور ماه سال جاری، به نظر می‌رسد همچنان هیچ دورنمایی برای تشکیل یک دولت اکثریت توسط رژیم اشغالگر وجود نداشته‌باشد. همزمان حزب «فهرست مشترک عربی» که شامل ائتلافی از احزاب چپ‌گرای ضدصهیونیسم و اعراب ساکن سرزمین‌های تحت حاکمیت رژیم اشغالگر است، با ۱۵ کرسی در کنست این رژیم اعلام کرده که رسما از نخست‌وزیری بنی گانتز حمایت خواهد کرد تا اجازه ندهد نتانیاهو بار دیگر قدرت را در اختیار بگیرد.

  • طرح پیشنهادی نتانیاهو برای دولت وحدت

به نوشته رسانه‌های رژیم اشغالگر، پیشنهاد تشکیل یک دولت اضطراری، شامل تشکیل یک دولت موقت ۶ ماهه، با تعداد مساوی وزرا از حزب لیکود و ائتلاف آبی-‌ سفید است. بر این اساس، نخست‌وزیر حق اخراج هیچ یک از وزرای ائتلاف آبی‌-‌ سفید را نخواهد داشت و در برابر این ائتلاف هم حق رای عدم اعتماد به وزرای حزب لیکود را ندارد. در این پیشنهاد همچنین مساله نخست‌وزیری گردشی هم مطرح شده است، به این شکل که در دو سال اول، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو باشد و بنی گانتز به عنوان معاون نخست‌وزیر فعالیت کند و بعد از آن گانتز مقام نخست‌وزیری را بر عهده بگیرد. به نوشته جروزالم پست، این طرح قبل از اینکه به اطلاع مقام‌های ائتلاف آبی-‌ سفید برسد، در رسانه‌ها منتشر شده‌بود و صبح یکشنبه در آستانه ورود نمایندگان احزاب به کاخ ریاست‌جمهوری برای رایزنی در مورد دولت آینده، از طریق نماینده حزب لیکود به ائتلاف آبی‌سفید ابلاغ شد. رسانه‌های رژیم اشغالگر نوشته‌اند که از میان ۴ رهبر اصلی ائتلاف آبی‌-‌ ‌سفید، بنی گانتز و گابی اشکنازی، با این پیشنهاد موافق بوده‌اند اما دو رهبر اصلی دیگر یعنی موشه یعلون و یاری لاپید با آن مخالفت کرده‌اند. هرچند گانتز و اشکنازی، روز یکشنبه جداگانه در بیانیه‌هایی خبر دادند که کل رهبری حزب به شکل واحد با پیشنهاد نتانیاهو مخالف است و آن را جدی نمی‌گیرد. گابی اشکنازی، روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «هدف نتانیاهو نه وحدت است، نه شراکت واقعی و نه حتی دولت اضطراری.» حزب لیکود، در واکنش به رد پیشنهاد تشکیل دولت وحدت، ائتلاف آبی-‌  سفید را به نزدیکی با احزاب عربی متهم کرده است. در این بیانیه آمده است: «آبی-‌ سفید به جای پیوستن به یک دولت اضطراری ملی که جان مردم به تشکیل آن بستگی دارد، دنبال تشکیل یک دولت اقلیت با تکیه بر احزابی همچون بلد و نمایندگان عربی همچون هبت یزبک و هواداران تروریست‌هاست.» حزب لیکود همچنین از عدم تمایل گانتز به دیدار با نتانیاهو از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون هم انتقاد کرده است.

کد خبر 493060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha