شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درگیری‌های مسلحانه در شهر بصره تشدید شد.

به گزارش رویترز، این درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و نیروهای جیش‌المهدی رخ داد.
شاهدان حاضر در این شهر عنوان می‌کردند که صدای شلیک گلوله در نقاط مختلف شهر به گوش می‌رسید.ماموران پلیس و نیروهای امنیتی عراق چند روز پیش با تعیین ضرب‌العجل  ۴۸ساعته از نیروهای جریان صدر خواستند مقر خود در شهر بصره را تخلیه کنند.  آنها پس از این ضرب العجل با وارد شدن به مرکز منطقه حیانیه درگیری مسلحانه خود را با نیروهای جیش المهدی آغاز کردند.

شیخ حارث العذاری، مدیر دفتر جریان صدر در شهر بصره به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای عراقی اعم از پلیس و ارتش، دفتر جریان صدر را محاصره کرده و خواستار تخلیه این مکان شدند.  وی افزود: نیروهای عراقی روز جمعه مانع ورود نمازگزاران به مقر جریان صدر برای برگزاری نماز جمعه شدند.

ساختمان مقر جریان صدر قبلا یکی از پایگاه‌های کمیته المپیک عراق بوده است.  نیروهای نظامی عراق جمعه شب با انتشار بیانیه‌ای از مردم و اهالی محله حیانیه هم خواسته بودند از منازل خود خارج نشوند. نیروهای عراقی پس از ضرب العجل حملات خود را برای تعقیب افراد مسلح و جمع‌آوری سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین در محله حیانیه آغاز کردند.
این نیروها از دروازه شرقی وارد این محله شدند و با افراد مسلح درگیرشدند که صدای انفجارها در مکان درگیری‌ها از مناطق دور شنیده شد.

یک منبع آگاه پلیس بصره هم اعلام کرد نیروهای نظامی عراق پس از رسیدن به خیابان موسی کاظم در مرکز محله حیانیه، با نیروهای جیش المهدی درگیر شدند.
هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی هم به‌منظور نمایش قدرت خود به نیروهای جیش المهدی، یک منطقه را در بصره بمباران کردند. محله حیانیه تنها محله بصره است که نیروهای عراقی پس از آغاز عملیات بصره وارد آن نشده بودند.

شبکه خبری بی‌بی سی در گزارشی درباره عملیات گسترده نیروهای عراقی در بصره اعلام کرد: سربازان 3لشگر ارتش عراق صبح شنبه وارد منطقه حیانیه بصره شدند که با مقاومت شدید روبه‌رو شدند. به گزارش این شبکه، هواپیماهای آمریکایی در آسمان منطقه نیروهای عراقی را همراهی می‌کردند. آنها منطقه‌ای را در نزدیکی حیانیه بمباران کردند. همچنین توپخانه ارتش انگلیس نیز به گلوله باران آن منطقه پرداخت. ارتش انگلیس می‌گوید این اقدام برای نمایش قدرت بود و برای اینکه نشان دهند درصورت ادامه درگیری‌ها قادرند چه اقداماتی انجام دهند.

گزارشگر بی‌بی سی افزود: از زمان توقف درگیری گسترده در بصره، اینگونه عملیات هر روز در جریان بوده است. به‌نظر می‌رسد هر روز مقاومت شبه‌نظامیان در مقابل نیروهای عراقی از روز پیش بیشتر است.درگیری‌های دیروز پس از یک هفته آرامش نسبی، در بصره صورت گرفت. نیروهای امنیتی عراق 25 تا 30 مارس با حمایت نیروهای آمریکایی عملیات نظامی گسترده‌ای را در بغداد و بصره و برخی دیگر از شهرهای شیعه‌نشین علیه ارتش المهدی، شاخه نظامی جریان صدر، به اجرا در آوردند.

در جریان این درگیری که کمتر از یک هفته به طول انجامید، 75 نفر کشته شدند.
پس از آن با دستور مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که مخالف با حضور اشغالگران در عراق است، طرفداران وی از صحنه درگیری با نیروهای دولتی خارج شدند.

کد خبر 49281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز