علی ملائکه:جهان با شیوع‌های مرگبار ناآشنا نیست. چندین همه‌گیری بزرگ دیگر در همین قرن بیست و یکم داشته‌ایم،

pandemics

به گزارش همشهری آنلانی،‌ از جمله همه‌گیری  ویروس سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ و همه‌گیری جهانی ویروس آنفلوانزای خوکی یا H1N1 در سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۰.

هرسه این همه‌گیری‌ها ناشی از ویروس‌های تنفسی بوده‌اند، هم سارس و کووید-۱۹ به علت عفونت با ویروس‌های خانواده کرونا ایجاد می‌شوند. چهار عضو دیگر این خانواده ویروسی جزء ۲۰۰ نوع ویروس عامل سرماخوردگی معمولی هستند. آنفلوانزای خوکی ناشی از سویه‌ای از ویروس آنفلوانزا است که ویروسی تنفسی است.

یک اشتراک دیگر این سه همه‌گیری منبع حیوانی آنها است. ویروس‌های کرونای عامل سارس و  کووید-۱۹ از خفاش‌ها منشا گرفتند ومنبع ویروس آنفلوآنزای H1N1 خوک‌ها بودند.

همچنین هر سه این بیماری‌ها علائمی شبه‌آنفلوانزایی دارند: در کووید ۱۹ تب، سرفه، تنگ نفس، در آنفلوانزایH1N1 تب بالا، سردرد و خستگی شدید و در سارس تب و سردرد و لرز علائم بارز هستند.

اما این سه همه‌گیری چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ همه‌گیری سارس  بیش از ۸۰۰۰ نفر را در ۲۹ کشور مبتلا کرد و ۷۷۴ نفر در نتیجه بیماری درگذشتند.

 همه‌گیری آنفلوانزای H1N1 همه کشورهای دنیا را فرا گرفت و تخمین زده می‌شود که بین ۷۰۰ میلیون نفر تا ۱.۴ میلیارد نفر به آن مبتلا شدند. با وجود گسترش جهانی این ویروس اما میزان مرگ‌ومیر آن نسبتا پایین و در حد ۰.۲ (دو دهم) درصد باعث شد که شمار کلی مرگ‌های ناشی از آن بین ۱۵۰ هزار تا ۵۷۵ هزار تخمین زده شود.

در مقابل در شیوع  سارس که میزان مرگ‌ومیری حدود ۱۰ درصد داشت، به علت انتشار محدودترش که تا حدی  به علت اقدامات موثر مهار بیماری بود، شمار مرگ‌ومیرها چندان بالا نرفت.

به نظر می‌رسد میزان مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ بیشتر از آنفلوانزا باشد. بر اساس داده‌های فعلی نسبت مرگ‌ومیر که ار تقسیم شمار مرگ‌ها بر شمار موارد گزارش‌شده به دست می‌آید، بین ۳ تا ۴ درصد است. البته ممکن است میزان مرگ‌ومیر واقعی کمتر از این حد باشد چرا که ممکن است شماری از موارد تشخیص داده نشده هم وجود داشته باشد.

حتی اگر میزان مرگ‌ومیر حدود یک درصد باشد، در صورت ادامه شیوع کووید-۱۹ با روند فعلی و در نبود اقدامات قاطع مهارکننده بیماری، انتظار شمار بسیار بیشتری از مرگ‌ومیرها می‌رود.

شمار موارد کووید- ۱۹ در جهان تا کنون از ۱۵۰۰۰۰ مورد و شمار موارد مرگ‌های ناشی از آن از ۵۷۰۰ مورد گذشته است.

کد خبر 492702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    0 0
    اخ از دست این چینیهای جانور خور دنیا را خراب کردند جمعیت را کنترل کنید که دیگه مجبور به خوردن این جانوران نشید